کره جنوبی میزبان اولین شهر پایدار شناور جهان

روسای شهرهای بوسان در کره جنوبی، برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و کمپانی فناوری آبی Oceanix توافقنامه‌ای را برای احداث اولین شهر پایدار شناور جهان امضا کرده‌اند؛ این اقدام در راستای بالا بردن مقاومت شهرهای ساحلی در مقابل افزایش سطح آب انجام خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بسیاری از شهرهای ساحلی سراسر دنیا با مشکلات ناشی از بالا رفتن سطح آب دریاها دست و پنجه نرم می‌کنند و وقوع سیل‌های مکرر زندگی ساکنان آن‌ها را مختل کرده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد از هر پنج نفر ساکن ۱۰۰ کیلومتری سواحل سراسر دنیا، دو مورد در معرض لطمه‌های ناشی از بالا رفتن سطح آب‌ها قرار دارد ضمن اینکه ۹۰ درصد کلانشهرهای جهان نیز از زیان‌های ناشی از این رویداد در امان نیست.

مدیران شهر بوسان توافقنامه‌ای را با مقامات برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و همچنین رؤسای کمپانی فناوری آبی Oceanix کره جنوبی امضا و تعهد کرده‌اند بخش اعظمی از فضای آبی شهر را به احداث شهری پایدار و مقاوم در مقابل سیل اختصاص دهند. شهر جدید از خودکفایی کامل برخوردار خواهد بود به طوری که مواد غذایی، انرژی و آب تازه را برای تمام ساکنان خود فراهم خواهد آورد. مدیران بوسان بر این باور هستند که به جای ایجاد زیرساخت‌هایی برای مبارزه با آب‌های دریایی باید به ساخت سازه‌هایی بپردازند که بیشترین سازگاری را با تغییرات آب و هوایی و افزایش سطح دریاها دارد. تنها در این صورت می‌توان شهرها و ساکنان آن‌ها را از وقوع سیل‌ها یا بالا رفتن سطح آب دریاهای اطراف ایمن نگه داشت و آینده پایدار را برای مناطق شهری به ارمغان آورد.

کره جنوبی میزبان اولین شهر پایدار شناور جهان

شهر شناور جدید متشکل از جزیره‌های به هم پیوسته

ایده شهر شناور برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ و در میزگرد سازمان ملل متحد مطرح شد و پس از آن مدیران بوسان، معماران برجسته کره جنوبی را به ایده‌پردازی در این زمینه دعوت کردند. بهترین طرح ارائه شده مجموعه‌ای از جزیره‌های متصل به هم و پیش‌ساخته را در بر دارد که در مجموع، شهری بزرگ و شناور تشکیل می‌دهد ضمن اینکه پایداری مهم‌ترین اصل در ساخت تمام اجزا به شمار می‌رود.

معماران ارائه دهنده طرح برگزیده، پیش‌بینی کرده‌اند که شهر شناور کره جنوبی بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت را در فضایی به مساحت ۷۵ هکتار جای می‌دهد ضمن اینکه از طراحی کاملاً پایداری برخوردار خواهد بود. در واقع، سازه‌های شهر کاملاً به صورت مقاوم در مقابل جریان باد ساخته خواهد شد و بام تمام آن‌ها را پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی ۱۰۰ درصدی مورد نیاز شهر و ساکنان آن فرا خواهد گرفت. مزارعی که در سراسر شهر ایجاد می‌شود، نه تنها چشم‌اندازی سبز و اعجاب‌انگیز به آن می‌بخشد بلکه نیاز ساکنان به تأمین میوه و سبزیجات را از خارج شهر به صفر می‌رساند. معماران از اعمال اقدامات زیردریایی بیشتر برای خودکفایی تمام شهر نیز خبر داده و مدعی شده‌اند از منبع آب نیز بیشترین بهره را برای شهر جدید خواهند گرفت.

کره جنوبی میزبان اولین شهر پایدار شناور جهان

در حال حاضر، بوسان با نرخ جمعیت حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، یکی از پرتراکم‌ترین و پرترددترین بندرهای کشتیرانی جهان به شمار می‌رود که البته مدیران در نظر دارند از همین ویژگی برای توسعه بهتر و بیشتر شهر شناور، فراخوانی کارآفرینان، خلاقان، محققان و سرمایه‌گذاران به آن بهره گیرند.

جالب است بدانید که برنامه‌ریزان بوسان هدف خود از ایجاد اولین شهر پایدار شناور جهان در آب‌های اطراف را تنها بر ساخت یک منطقه مقاوم در مقابل سیل متمرکز نکرده بلکه مدعی شده‌اند که از این طریق قصد دارند مدیران شهرهای ساحلی دیگر جهان را به سازگار سازی مناطق خود با تغییرات اقلیمی و بالا رفتن سطح آب دریاها سوق دهند. از نظر این افراد، بالا رفتن سطح آب دریا یک تهدید بسیار جدی برای شهرهای ساحلی امروزی و ساکنان آن‌ها به شمار می‌رود که البته می‌توان از طریق توسعه زیرساخت‌های پایدار شناور به حل این فاجعه کمک زیادی کرد.

کره جنوبی میزبان اولین شهر پایدار شناور جهان

پیش از این نیز مناطق شناور بسیاری در سراسر جهان طراحی شده است با این حال، شهر شناور کره جنوبی اولین منطقه پایدار نوع خود در جهان با جمعیت بالای هزار نفر خواهد بود که به معنای واقعی کلمه، قرار است عنوان "شهر" را از آن خود کند.

به عنوان مثال، یک شرکت معماری آمریکایی به منظور مقاوم‌سازی نیویورک در مقابل سیل و جلوگیری از زیر آب رفتن سازه‌های ساحلی شهر، احداث منطقه‌ای شامل تعداد ۱۹ آسمان‌خراش استوانه‌ای را پیشنهاد کرده است که پوشیده در گیاهان خوراکی خواهد بود. این منطقه در صورت احداث به هنگام مواجه شدن با بالا رفتن سطح آب دریا یا احتمال وقوع سیل، شناور عمل خواهد کرد و این قابلیت امکان آسیب‌پذیری منطقه را در وضعیت به وجود آمده به حداقل می‌رساند.

کره جنوبی میزبان اولین شهر پایدار شناور جهان

کد خبر 540120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.