اهمیت معاینه ‌فنی خودروهای گازسوز

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: معاینه ‌فنی اهمیت بسیاری دارد، زیرا فشار سوختگیری خودروهای گازسوز بسیار بالا است و افرادی که به این موضوع اهمیت ندهند و حتی از معاینه‌فنی جعلی استفاده ‌کنند، قطعا جان خود و خانواده را به خطر می‌اندازند.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه خودروهای گازسوز کارخانه‌ای (فابریک) یا دستی (کارگاهی) است، اظهار کرد: در کارت خودرو خودروهای کارخانه‌ای، دوگانه‌سوز بودن آنها درج شده و خودروهای گازسوز دستی توسط کارگاه‌های مجاز CNG دوگانه‌سوز می‌شود.

وی افزود: اطلاعات گاز خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای با مراجعه به معاینه فنی وارد سیستم شده و اجازه دریافت معاینه فنی خودرو صادر می‌شود.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: در بازرسی که برای معاینه فنی و صدور گواهی بازرسی چشمی انجام می‌شود، شامل بازدید و بررسی رگولاتور (تنظیم کننده فشار گاز)، مخزن، پرکن و شیر مخزن گاز است و از نظر نشت گاز نیز توسط دستگاه نشت‌یاب چک و اطلاعات وارد سامانه "سیمفا" می‌شود.

وی در خصوص اطلاعاتی که از مخزن گاز گرفته و وارد سیستم می‌شود، گفت: بر روی مخزن خودرو اطلاعات شناسنامه آن از جمله نام شرکت سازنده، تاریخ تولید و انقضا مخزن، فشار کار (معمولاً ۲۰۰ بار)، حجم آبی مخزن (برحسب لیتر) و مقدار مجاز فشار برای تست مخزن توسط سازنده حک شده است.

ناظمی نوع مخزن نیز از اطلاعاتی است که در معاینه فنی بررسی و ثبت می‌شود، اضافه کرد: به طور کلی پنج مدل مخزن وجود دارد که تنها دو مدل از آن در ایران است؛ نوع اول که در ایران استفاده می‌شود، یک مخزن فولادی بدون درز است که متداول‌ترین مخزن محسوب می‌شود و نوع دوم که مخزن فولادی کمرپیچ کامپوزیتی و وارداتی است به ندرت در ایران وجود دارد. همچنین بر روی مخازن جمله‌ای به انگلیسی درج شده که معنای آن عبارت است از "این مخزن تنها برای استفاده CNG است".

وی با اشاره به اینکه تاریخ تولید و انقضا عمر مخزن را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: عمر مخازن گاز ۱۵ یا ۲۰ سال است و هنگامی که عمر آن به پایان برسد باید تعویض شود، البته بعد از گذشت زمانی که پنج سال از عمر مخازن باید تست هیدرواستاتیک انجام شود و خودروهایی که احتیاج به این تست داشته باشد، توسط مراکز معاینه فنی به نزدیک‌ترین آزمایشگاه هیدرواستاتیک جهت انجام تست ارجاع داده خواهد شد.

این کارشناس مکانیک خودرو در خصوص لزوم انجام تست هیدرواستاتیک، اضافه کرد: بر حسب انجام این تست گواهی آن نیز صادر و مراکز معاینه فنی نیز گواهی بازرسی چشمی را ارائه می‌کند، علاوه‌بر آن شماره استاندارد و سریالی بر رگولاتور، پُر کن و شیر مخزن وجود دارد که این موارد نیز در بازرسی چشمی ثبت می‌شود و اگر مخزن مشکلی نداشته باشد، اجازه صدور گواهی چشمی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: معاینه فنی اهمیت بسیاری دارد، چراکه فشار سوخت‌گیری خودروهای گازسوز بسیار بالا است و اهمیت ندادن به این موضوع و یا استفاده از معاینه فنی جعلی خودرو قطعاً جان افراد به خطر خواهد افتاد؛ توصیه می‌شود صاحبان خودروهای گازسوز بازرسی چشمی را انجام دهند، زیرا علاوه بر بازرسی، بیمه‌نامه‌ای صادر می‌شود تا در صورت بروز حوادث ناگوار خودرو تحت پوشش بیمه باشد.

کد خبر 540056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.