استراتژی‌های شهرهای هوشمند جهان برای بهبود کیفیت زندگی

مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به ویژه نقاط هوشمند از تکنولوژی و اینترنت اشیا برای سازگارسازی وضعیت زندگی شهرنشینان با تحولات روز افزون مناطق شهری می‌کوشند؛ تا کنون نوآوری‌های موفق بسیاری در شهرهای هوشمند جهان برای بهبود زندگی مردم انجام شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه هنوز تعریف دقیقی از شهر هوشمند وجود ندارد با این حال، بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که نقاطی از دنیا با بیشترین بهره‌گیری از اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا برای مدیریت زندگی در رده شهرهای هوشمند قرار دارد. برنامه‌ریزان در شهرهای هوشمند اغلب به وسیله اطلاعاتی که از طریق سنسورهای دیجیتالی ثبت می‌شود برای افزایش زیست‌پذیری و پایداری شهرها بهره می‌گیرند و به همین دلیل، بسیار منظم‌تر از سایر نقاط دنیا که بر شواهد عینی برای مدیریت شهری تکیه می‌کنند، پیش می‌روند. موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان تا کنون استراتژی‌های زیادی در راستای هوشمندسازی شهری ارائه داده‌اند که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

ارائه طرح واقع‌گرایانه

نبود مفهومی دقیق برای شهر هوشمند می‌تواند به عنوان مولفه‌ای مهم در درک اهمیت ارائه یک طرح واقع‌گرایانه برای مدیران شهری عمل کند. اطلاعات دیجیتالی در کنار تمام مزایای خود این واقعیت را در ذهن برنامه‌ریزان شهری تداعی می‌کند که استدلال در مورد آن‌ها بسیار واقع‌گرایانه‌تر صورت می‌گیرد تا اینکه مدیران بخواهند شواهد و تجربه‌های عینی را مورد بحث قرار دهند. مهم‌تر اینکه حتی اگر تعریفی دقیق از اطلاعات دیجیتالی واقعی و شهرهای هوشمند ارائه شود، باز هم لازم است مدیریت این اطلاعات توسط افراد متخصص انجام شود ضمن اینکه درک نامتناهی بودن مدیریت هوشمند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استراتژی‌های شهرهای هوشمند جهان برای بهبود کیفیت زندگی

از نگاه بسیاری از منتقدان استراتژی‌های شهرهای هوشمند آینده‌ای نامشخص را پیش رو دارد که البته این فرضیه تا حدود زیادی می‌تواند قابل اثبات باشد. به عنوان مثال، منطقه تجاری بین‌المللی سونگدو در کره جنوبی که به شهر همه جا هوشمند نیز شهرت دارد را در نظر بگیرید؛ در این منطقه به طور کامل از استراتژی‌های هوشمند برای مدیریت بهره گرفته شده است به طوری که سازه‌ها، سطل‌های زباله، فضاهای عمومی و تمام امور به وسیله تکنولوژی دیجیتالی صورت می‌گیرد. اگرچه از سال ۲۰۰۰، سونگدو به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و هوشمندترین شهرهای جهان به شمار رفته است با این حال، شواهد حاکی از آن است که کمتر افرادی تا کنون به این منطقه برای زندگی مهاجرت کرده‌اند.

استراتژی‌های شهرهای هوشمند جهان برای بهبود کیفیت زندگی

لزوم انجام آزمایش‌های گسترده در شهرها

سنگاپور یکی از بهترین نمونه‌های شهرهای هوشمند جهان به شمار می‌رود که در آن مدیریت تا حد زیادی مبتنی بر تکنولوژی است. در واقع، این جزیره در بالاترین رده‌های شهرهای هوشمند جهان قرار دارد که متفاوت با سونگدو، زمان‌های زیادی را قبل از آغاز رسمی هوشمندسازی منطقه توسط لی هسین لونگ، نخست وزیر کشور از زیرساخت‌های تکنولوژی محور برخوردار بوده است. لونگ در سال ۲۰۱۴ با نصب هزار سنسور دیجیتالی در سراسر جزیره، رسماً هوشمندسازی آن را آغاز کرد که البته پس از آن نیز حس‌گرهای دیجیتالی به وفور در نقاط مختلف سنگاپور برای اهداف مختلف مدیریتی نصب می‌شد.

جالب است بدانید که سنگاپور از اولین کشورهای جهان بود که مدیران آن برای ایجاد همزاد دیجیتالی مخصوص خود کوشیدند و در این راستا، پروژه‌ای ۷۳ میلیون دلاری را به انجام رساندند. سنگاپور یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل دنیا را در خود جای داده است ضمن اینکه اولین کشور دنیا به حساب می‌آید که تاکسی‌های بدون راننده را وارد بازار کرد. این جزیره میزبان پرسرعت‌ترین اینترنت جهان است و مهم‌تر اینکه پیشگام نوآوری‌های مدیریت اینترنتی نیز به حساب می‌آید.

استراتژی‌های شهرهای هوشمند جهان برای بهبود کیفیت زندگی

مقامات ارشد سنگاپور به عنوان بهترین نقطه آسیایی برای زندگی و یکی از باکیفیت‌ترین کشورهای دنیا به طور پیوسته در تلاش بوده‌اند سنسورهای بیشتری را در سراسر جزیره نصب کنند تا از اطلاعات ثبت شده توسط آن‌ها برای مدیریت بهتر مناطق شهری و بهبود کیفیت زندگی مردم بهره گیرند و البته در این زمینه بسیار موفق نیز عمل کرده‌اند. اگرچه هر ساله آزمایش‌های دیجیتالی بسیاری در سنگاپور برای دستیابی به استراتژی‌های بهتر در حال انجام است با این حال، تصور می‌شود که اصول برنامه‌ریزی کشور بر اساس تکنولوژی پیشرفته تا حد زیادی طی یک دهه اخیر ثابت مانده است.

رویکرد شهر هوشمند باید تقویت بخش‌های خصوصی را نیز در پی داشته باشد

کلان شهر کلمبوس واقع در ایالت اوهایو در آمریکا از جنبه‌های بسیار با سنگاپور در تضاد است؛ این شهر بیشتر به علت وجود دانشگاه دولتی اوهایو و باغ وحش معروف خود در جهان به محبوبیت دست یافته است و کمتر کسی آن را به عنوان مرکزی دیجیتالی می‌شناسد. اگرچه تکنولوژی به سرعت در کلمبوس در حال پیشرفت است با این حال، هوشمند بودن آن بیشتر به عملکرد مدیران شهر برای بهره‌گیری از فناوری برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان نسبت داده شده است.

کلمبوس با قابلیت‌های تکنولوژیک خود می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا عمل کند تا مدیران دیگر مناطق کشور نیز گام‌هایی بلندپروازانه در راستای هوشمندسازی شهرهای خود بردارند.

استراتژی‌های شهرهای هوشمند جهان برای بهبود کیفیت زندگی

بسیاری از منتقدان، توانایی کلمبوس در سرمایه‌گذاری کلان برای ارائه و پیاده‌سازی نوآوری‌های شهر هوشمند را عاملی مهم در موفقیت آن تصور کرده‌اند و برنامه‌ریزان شهرهای دیگر آمریکایی نیز در تلاش هستند از همین استراتژی برای مدیریت تکنولوژی‌محور مناطق خود بهره گیرند. علاوه بر این، مدیران کلمبوس در پیاده‌سازی اهداف خود به طور وضوح نشان داده‌اند که برنامه‌ریزان شهری نباید یک استراتژی هوشمندسازی را تنها در شهر خود پیاده کنند بلکه اجرای فراگیر آن استراتژی می‌تواند پیامدهای مثبت بیشتری را در پی داشته باشد.

کد خبر 540048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.