رئیسی: به آینده امیدوارم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به عملکرد دولت نمره دهید» به بررسی گفت‌وگوی شب گذشته رئیس جمهور با مردم پرداخت و نوشت: شب گذشته، قاب تلویزیون میزبان گفت‌وگوی زنده با رئیس دولت سیزدهم بود. آیت‌الله رئیسی در سومین گفت‌وگوی خود با مردم در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به ۱۰۰ روز فعالیت دولت خود می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم بدهند؛ داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد خوب آگاهند و شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه بوده و هستند و شرایط مالی و اقتصادی کشور، وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی را می‌دانند. از همه مهم‌تر اینکه امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و از وظایف دولت بود که اعتماد مردم را بازآفرینی کند.

رئیس جمهور موضوع حفظ جان مردم را از مهمترین مسائل عنوان کرد و گفت: دولت مسائل مربوط به واکسن را باید دنبال کند و بتواند مردم را نسبت به مشکلات معیشتی همراهی کند و برای گره‌گشایی‌ها گام بردارد. رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: یادم نمی‌رود روز تنفیذ حکم رئیس جمهوری مسائل اولویت‌دار را اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسیناسیون کرونا مهمترین آن بود. در آن زمان روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر از این انجام نمی‌شود.

رئیسی یادآور شد: پاسخی که آن روزها می‌شنیدم این بود که تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد و یا کشورها به دلیل شرایط تحریمی به ما واکسن نمی‌دهند. از ۳۰ میلیون واکسن شاید پنج میلیون هم وارد نشده بود و امروز خدا را شاکریم آمار ابتلاء و فوت هر دو کاهش جدی پیدا کرده است. رئیسی افزود: باید در این رابطه از مساعدت مردم و کادر بهداشتی و درمانی قدردان باشیم که در صدمین روز دولت بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن وارد شده است و برخی در کشور الان در حال تزریق دوز سوم واکسن هستند.

وی با بیان اینکه بازهم باید برای صیانت از جان مردم تلاش کنیم، گفت: به مردم توصیه می‌کنم حالا که شرایط برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و کسب و کارها فراهم شده است و ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطیل شده دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند، ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم بنابراین مردم باید مراعات کنند. رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: خوشحالیم که فضای کسب و کار دوباره رونق می‌گیرد و به رغم مشکلات در کشورهای اطراف، بسیاری از شهرهای ما به جز چند شهر در وضعیت خوبی قرار دارند.

رئیسی: به آینده امیدوارم

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسیر پیچیده برجام برای احیا» به بررسی روند احیای برجام پرداخت و نوشت: در حالی که خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داده است که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده، به طوری که به زعم آن‌ها برخی از پیشنهادات ایران فراتر از مفاد برجام بوده است، رئیس هیأت مذاکره کننده ایران در پاسخ به اینکه برخی دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که پیشنهادهای ایران غیرقابل قبول و تندروانه است گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این‌ها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه این‌ها نامربوط هستند، نداشتند و گفتند که با دیدگاه‌های ما مطابقت ندارد.

علی باقری افزود: من هم گفتم این طبیعی است ما قرار نیست در مذاکرات چیزهایی بگوییم که مطابق دیدگاه‌های شما باشد، ما مطالبی می‌گوئیم مطابق دیدگاه‌های خودمان، اما نکته این است که اینها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف‌های مقابل هم هست و هیچ‌یک از طرف‌های اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.

وی افزود: پیشنهادهایی که ایران به طرف‌های مقابل در مذاکرات ارائه داده، به گونه‌ای است که نمی‌توان رد کرد. این پیشنهادها بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است و همه تحریم‌های آمریکا در حوزه هسته‌ای باید فوراً لغو شوند.

رئیسی: به آینده امیدوارم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی: به آینده امیدوارم» به بررسی عملکرد صد روزه دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: صد روز اول رئیسی در مقایسه با صد روز اول دو رئیس‌جمهور قبلی در «شرایط سخت و بسیار سخت» آغاز شد و در این مدت هیچیک از امتیازهای مورد علاقه دولت‌های جدید را که آن دولت‌ها برخوردار بودند، نداشت، اما با این حال در «شرایط بسیار سخت» ادامه نیافت و اگر از بالا نگاه کنیم تا همه اوضاع را یکجا ببینیم، باید اعتراف کنیم که اوضاع تا حد قابل قبولی خوب اداره شد، مگر اینکه روی یک بخش خاص متمرکز شویم و آن را بدون در نظر گرفتن کل، تحلیل کنیم. حتی اگر فقط در بحث مذاکرات و تحریم‌ها بخواهیم وضع فعلی را با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم، دشواری‌های امروز نسبت به گذشته خارج از حد مقایسه و محاسبه است.

دولت قبل اساساً، چون شعار مذاکره / مصالحه با آمریکا می‌داد، قضیه رفع تحریم‌ها را از همان آغاز در باور افکار عمومی و به‌ویژه نخبگان، تمام‌شدنی جا انداخته بود و از آرامش روانی مورد نیاز برای اداره مطلوب جامعه برخوردار بود و این با وضع فعلی که خروج آمریکا از برجام و هشت سال باقی‌ماندن در شرایط بدون تغییر، امیدها را کاملاً ناامید و افکار عمومی را نسبت به حل قضیه مشکوک کرده است، به کلی متفاوت است.

دولت ماقبل نیز اساساً با مسئله تحریم‌ها به این شکل فعلی درگیر نبود و امتیازهای بی‌شماری برای یک اداره آسان و مطلوب داشت. اما دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که خیلی‌ها پذیرفتن مسئولیت در این اوضاع را نوعی انتحار می‌دانستند. با این حال ابراهیم رئیسی برخلاف دولت‌های قبلی که بی‌پروا و جسورانه به خود نمره‌های بالا می‌دادند،

در گفت‌وگوی تلویزیونی صدمین روز دولتش می‌گوید: «مردم باید به عملکرد دولت نمره بدهند. نمره مردم به من منصفانه و عادلانه است.» و برای اینکه نشان دهد انتظار نمره بالا هم ندارد و به قضاوت مردم اهمیت می‌دهد و از آن راضی است، اضافه می‌کند: «مردم به شرایطی که دولت را گرفتیم آگاه هستند.» این یعنی شرایط سخت بود و مردم در نمره دادن همین شرایط را در نظر بگیرند.

رئیسی: به آینده امیدوارم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باقری: از لغو همه تحریم‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنیم» به بررسی اظهارات معاون سیاسی وزارت خارجه پرداخت و نوشت: «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرگزاری «آنسا» ایتالیا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از درخواست‌های خود در مسیر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عقب نخواهد نشست، افزود: از آنجایی که این آمریکایی‌ها بودند که توافق را در سال ۲۰۱۸ ترک کردند، وظیفه آنها است که گام اول را بردارند.
طبق گزارش این رسانه ایتالیایی، وی در اظهاراتی در هواپیما هنگام بازگشت از مذاکرات پنج روزه وین، تأکید کرد که پیشنهادات ایران منطقی و مستند است.

در ادامه این گزارش در اشاره به دو سند ارائه شده از سوی ایران یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره موضوعات هسته‌ای، ذکر شده که بر اساس آنچه باقری توضیح داد، مورد اول باید به وضوح اولویت داشته باشد.
مذاکره‌کننده ارشد تهران گفت: حتی دولت جو بایدن هم معتقد است که خروج ایالات متحده از توافق (به تصمیم سلف او، دونالد ترامپ) اقدامی غیرقانونی بوده است. بنابراین برعهده آنهاست که اولین گام برای احیای توافق را بردارند. در مورد اروپایی‌ها نیز، آنها هم به تعهدات خود برای جبران اقدام آمریکا احترام نگذاشتند.

باقری با رد انتقادات غرب از پیشنهاداتی که در وین از سوی ایران مطرح شد، گفت: «این پیشنهادات منطقی و مستدل هستند و می‌توانند به‌عنوان مبنایی برای مذاکره مورد استفاده قرار گیرند. طرف‌ها می‌توانند پیش‌نویس‌های خود را ارائه کنند، اما ما انتظار داریم که پاسخ منطقی به پیشنهادات ایران بدهند.

رئیسی: به آینده امیدوارم

کد خبر 540044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.