آیا گونه اومیکرون سریع‌تر از دلتا شیوع پیدا می‌کند؟

محققان معتقدند که گونه اومیکرون ویروس کرونا بیش از دو برابر سریع‌تر از گونه دلتا در حال گسترش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دو سال از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و بیش از ۵.۲ میلیون نفر جان خود را بر اثر آلوده شدن به این ویروس از دست داده‌اند. همانطور که مشخص است ویروس‌ها با گذر زمان جهش پیدا می‌کنند؛ اخیراً نیز محققان گونه اومیکرون را شناسایی کرده‌اند. در حال حاضر مؤثرترین روش پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ دریافت واکسن کرونا است، واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا گونه اومیکرون سریع‌تر از دلتا شیوع پیدا می‌کند؟

گروهی از محققان میزان شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا را مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که بیش از دو برابر سریع‌تر از نوع دلتا در حال گسترش است. نتایج بررسی‌هایی از این قبیل به متخصصان هشدار می‌دهد که اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کووید -۱۹ را انجام دهند. زمانی که ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین ممکن است لازم باشد واکسن‌ها برای مقابله با گونه جدید به‌روزرسانی شوند.

کرونای اومیکرون چه تفاوتی با گونه دلتا دارد؟

ویروس کرونا از طریق یک پروتئین سنبله در ساختار خود به سلول‌های میزبان در بدن انسان متصل می‌شود، گونه اومیکرون جهش‌های بیشتری نسبت به گونه دلتا دارد؛ بنابراین باعث شده است که میزان انتقال‌پذیری این گونه جدید حداقل دو برابر بیشتر از گونه‌های دیگر باشد. با وجود اینکه هنوز مشخص نشده است که آیا گونه اومیکرون مسری‌تر از گونه دلتا است یا خیر، اما وجود جهش‌های زیاد گونه اومیکرون این احتمال وجود دارد.

آیا تست PCR می‌تواند گونه اومیکرون را تشخیص دهد؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که تست PCR برای تشخیص گونه اومیکرون ویروس کرونا مؤثر است، بنابراین افراد می‌توانند با انجام دادن این تست متوجه شوند که آیا به گونه اومیکرون ویروس کرونا آلوده شده‌اند یا خیر؟ اومیکرون پیش از این جز گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا تقسیم‌بندی شده است و به نظر می‌رسد که از گونه‌های آلفا، بتا و گاما قوی‌تر است.

آیا واکسن‌های کرونا در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا مؤثر است؟

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز عفونت دستیابی به موفقیت در میان افراد واکسینه شده می‌شود یا خیر و آیا افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند ممکن است دوباره به گونه اومیکرون آلوده شوند؟ ایمنی طبیعی در این زمینه مؤثر است یا خیر؟ تقریباً دو تا سه هفته طول می‌کشد تا مشخص شود واکسن‌های جانسون اند جانسون، فایزر و مدرنا در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا مؤثر است یا خیر؟ محققان امیدوارند که واکسن‌های فعلی در برابر گونه جدید ویروس کرونا مؤثر باشد و خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 540013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.