معیار تامین امنیت شهرها در سطوح مختلف مورد توجه باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: تامین امنیت باید در دو بعد کالبدی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و صرف مدنظر قرار دادن برخی استانداردهای طراحی شهر نمی‌توان انتظار داشت امنیت شهروندان در فضاهای شهری محقق شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نحوه طراحی فضاهای شهری نقش مؤثری بر حضور پذیری شهروندان و چگونگی رفتار آن‌ها در محیط شهری دارد و با تعیین حدود بسیاری از معیارها میزان کیفیت زندگی شهری را مشخص می‌کند.

وی افزود: برخی از فضاها در شهر دسترس پذیری خوبی ندارند و به راحتی در معرض دید نیستند و لذا شرایط برای ارتکاب جرم در این مکان‌ها بیشتر است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: نورپردازی از مهمترین معیارهایی است که در کنار اختلاط کاربری به تأمین امنیت شهروندان در فضاهای شهری کمک می‌کند؛ در حالی که امروزه نحوه نورپردازی در شهرهای ما چندان مورد توجه نیست و بیشتر جنبه زیبا شناسانه دارد.

حسینیون اضافه کرد: فضاهای شهری به خصوص در سطح محلات و مناطق که در شب هنگام تاریک است و دسترس پذیری مناسبی ندارد، زمینه ساز بروز جرم بوده و نیاز است نسبت به اصلاح این فضاها با به‌کارگیری برخی عناصر و المان‌ها و یا تغییر در کالبد آن‌ها اقدام شود.

وی تاکید کرد: تأمین امنیت باید در دو بعد کالبدی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و صرف مدنظر قرار دادن استانداردهای طراحی نمی‌توان انتظار داشت تا امنیت فضاهای شهری محقق شود.

این دکترای طراحی شهری با تاکید بر اینکه تأمین امنیت شهروندان باید در سطوح مختلف از بالاترین مقیاس تا خردترین مقیاس مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: دخیل کردن و مشارکت دادن شهروندان در این فرآیند بسیار مهم است تا فضاهای شهری به عنوان مکان‌هایی امن برای شهروندان مطرح و شناخته شود، لذا هر چقدر حضور شهروندان در فضاهای شهری بیشتر باشد، چشمان ناظر نیز بیشتر خواهد بود و تأمین امنیت آسان‌تر است.

حسینیون گفت: از جمله مواردی که برای حضور بیشتر شهروندان در فضاهای شهری باید مورد توجه باشد، دسترس پذیری است به نحوی که افراد به راحتی بتوانند در سطح شهر تردد داشته باشند و از امکانات و تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: اختلاط کاربری و وجود کاربری‌های تجاری و تفریحی در محورهای مختلف شهر از سطوح محلی گرفته تا سطوح منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد و به افزایش حس امنیت شهروندان کمک می‌کند؛ چرا که موجب حضور پذیری بیشتر شهروندان و افزایش تعداد چشمان ناظر می‌شود.

کد خبر 540011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.