فعالیت صنعتی و حمل‌ونقل دو علت مهم آلودگی هوا در فصول سرد/نمونه‌برداری از ۵۰ نقطه اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در فصول سرد فعالیت صنعتی و پس از آن حمل‌ونقل از مهمترین علل آلودگی هواست، در میان صنایع، واحدهای آجر و سیمان، ریخته‌گری و ذوب فلزات، پالایشگاه و پتروشیمی بیشترین سهم را در آلودگی دارند. از ۵۰ نقطه شهر اصفهان در طول یک سال نمونه‌برداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن سلیمانی امروز _ یکشنبه ۱۴ آذرماه _ در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۲۹ هزار نفر در کشور مستقیماً بر اثر ذرات معلق در هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در چرخه کیفیت هوا این است که اطلاعات کافی درباره منابع آلودگی مشخص باشد تا برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌ها صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دو روش کلی را در مدل سازی آلودگی هوا دنبال می‌کنیم، گفت: از طریق مدل سازی مشخص می‌کنیم که صنایع استان چه میزان از محیط اطراف خود را آلوده می‌کنند و در مدل دوم مشخص می‌شود که آلودگی از کدام منابع به منطقه می‌رسد.

وی با بیان اینکه پروژه منشایابی با هدف تعیین منبع ذرات معلق در هوای شهر اصفهان تعریف شد، گفت: انواع آلاینده‌های معدنی و آلی از جمله فلزات سنگین و ترکیبات آروماتیک که از دید بیماری‌زایی اهمیت دارند، نقش و سهم منابع آلاینده و اولویت‌بندی برای سیاست‌گذاری کاهش آلودگی هوا در این پروژه آمده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: ۵۰ نقطه در شهر اصفهان و پیرامون آن تعیین شده که در طول یک سال از این مناطق نمونه برداری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داد که در فصول سرد سال، فعالیت‌های صنعتی و پس از آن حمل و نقل از مهمترین علل آلودگی هوا است. در میان صنایع، واحدهای آجر و سیمان، ریخته‌گری و ذوب فلزات، پالایشگاه و پتروشیمی بیشترین سهم را در آلودگی هوا داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: گاهی تصور می‌شود با احتراق گاز، مشکل آلودگی هوا حل می‌شود اما شدت آلودگی با توجه به حجم گاز مصرف شده افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 539859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.