اصفهان؛ یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه علم و فناوری

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی گفت: اصفهان حوزه‌ای بلوغ یافته و پیشگام در کشور است و در حال حاضر یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه علم و فناوری است و بزرگترین مجموعه دانش بنیان کشور را در اصفهان داریم.

جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نیازها و چالش‌های شهرک علمی و تحقیقاتی در حوزه فناوری، اظهار کرد: اصفهان حوزه‌ای بلوغ یافته و پیشگام در کشور است و در حال حاضر یکی از قطب‌های اصلی کشور در حوزه علم و فناوری است و بزرگترین مجموعه دانش بنیان کشور را در اصفهان داریم.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر کشوری ایفا می‌کنند به گونه‌ای که از آنها به عنوان موتور محرکه اقتصاد در هر کشوری یاد می‌شود؛ به همین دلیل تلاش‌های زیادی انجام شده است تا میزان موفقیت این شرکت‌ها افزایش و پویایی و قوام آنها تداوم یابد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین شیوه‌ها برای تحقق این موفقیت و افزایش پویایی شرکت‌ها ایجاد "مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری" است، تصریح کرد: انجام مشاوره برای در اختیار قرار دادن فضای اداری و کارگاهی، ارائه کمک‌های مالی و به طور کلی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان برای رشد و توسعه این شرکت‌ها از جمله اقداماتی است که برای رشد اقتصادی و قوام شرکت‌های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین پارک علم و فناوری کشور در اصفهان تأسیس شده است، افزود: این موضوع یکی از افتخاراتی علمی اصفهان است، همچنین لازم است بدانیم در حال حاضر ۵۸۰ شرکت فناور و دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند. استان اصفهان حدود ۴۴۰ شرکت دانش بنیان دارد و ظرفیت‌های علمی خوبی در اصفهان ایجاد شده است.

قیصری با بیان اینکه ۱۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان در استان اصفهان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دانش بنیان ثمره سه دهه تلاشی است که در این استان انجام شده است و این سابقه فناوری و رشدیافتگی باعث ایجاد مطالبه می‌شود. شرکت‌های بلوغ یافته از جمله شرکت بهیار صنعت و پایا هیدرولیک جزو شرکت‌های قدیمی و کار کرده هستند و نیاز و مطالبه آنها این است که برند ملی و بین‌المللی شوند، در حال حاضر در شهرک علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های صادرکننده خوبی وجود دارند و باید برای حمایت از این شرکت‌ها اقداماتی مفید انجام شود تا بتوانند در بازارهای بزرگ‌تر و بین‌المللی به سرعت توسعه یابند و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی شوند.

وی اضافه کرد: لازم است در استان برای شرکت‌های فناور که دارای سابقه فعالیت‌های بین‌المللی و صادرات است و هر روز نیز تعداد آنها بیشتر می‌شود، در حوزه تقویت تجاری‌سازی و یا معرفی آنها به هیئت‌های تجاری و بین‌المللی به ویژه با کشورهایی که با کشور ما ارتباط دارند و کشورهایی که با اتاق بازرگانی دیدار دارند، اقداماتی انجام شود و به هیئت‌های تجاری و بازرگانی معرفی شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به انتظارات شرکت‌های فناور برای برند شدن و تجاری‌سازی، اظهار کرد: کمک مدیران استان می‌تواند به تبدیل این شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های برند شده و تجاری‌سازی این فناوری‌ها در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی به استان‌های دیگر کمک کند و زمینه‌ساز عقد قراردادهای بزرگ با صنایع باشد. بازدیدهای استاندار و حمایت صداوسیما از شرکت‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

وی گفت: در حال حاضر محصولاتی در این شرکت‌ها داریم که می‌تواند مشکلات ملی را حل کند و استاندار می‌تواند زمینه بازدید وزرای صمت، راه و اقتصاد از این محصولات را فراهم کند تا فعالیت این شرکت‌های فناور در سطح ملی دیده شود.

کد خبر 539809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.