شهر؛ سقف بی‌خانمان‌ها می‌شود

زیرانداز و رواندازشان کارتن است، معمولاً شب‌ها در پیاده‌روها، اماکن متروکه و مخروبه سر به بالین می‌گذارند، روزها در پارک‌های شهر پرسه می‌زنند؛ نه خانواده‎‌ای دارند، نه دوستی؛ تنها همدم‌شان دود سیگار و یک کارتن است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارتن خوابی حکایتی کهنه است که هنوز چهره بسیاری از پارک‌ها و خیابان‌های کلانشهرهای ایران را لکه دار کرده است؛ اما با شروع فصل سرما در کنار همه زیبایی‌ها این زخم کهنه از دل شهر سر باز می‌کند؛ زیرا سرمای هوا نازیبایی‌ها، سختی‌ها و دردهایی را برای افراد بی‌خانمان دارد، بی‌خانمانانی که در سرما بدون سر پناهند.

اصفهان نیز از جمله کلانشهرهایی است که با این معضل اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند؛ البته جامعه شناسان معتقدند که پدیده کارتن خوابی یکی از ویژگی‌های مشترک تمامی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می‌شود؛ اما روند رشد صعودی آن در سال‌های اخیر موجبات ایجاد نگرانی را فراهم کرده است. چند سالی است که در شهرهای بزرگ، شهرداری‌ها با فعال سازی گرمخانه‌ها اقدام به پذیرش کارتن خواب‌ها اعم از زن و مرد کرده و در شب‌های سرد سال با ارائه خدماتی همچون جایی گرم برای خوابیدن، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی از آنان حمایت می‌کنند.

پایان کارتن خوابی در اصفهان

شهرداری اصفهان نیز امسال عزم خود را جزم کرده تا پدیده کارتن خوابی را در شهر به صفر برساند. در این رابطه علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد که تمرکز مدیریت شهری روی رفع مسئله کارتن خوابی و معضلات حاشیه شهر است تا در پاییز و زمستان امسال شاهد شهر بدون کارتن‌خواب باشیم.

وی در گزارشی اینگونه مطرح کرده بود «جلساتی با مسئولان استانداری، معتمدان و منتخبان محلات محروم برگزار کردیم تا با مشارکت مردم و همگرایی بین دستگاه‌های مسئول در سطح شهر این نوع مشکلات را حل و فصل کنیم.»

پیگیری‌های شهرداری اصفهان برای ایجاد شهری بدون کارتن خواب به شورای شهر نیز رسید به طوری که روز گذشته اعضای شورا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

حمایت شورا از طرح جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره گفت: با توجه به وعده شهردار و شورا به مردم اصفهان در خصوص تلاش برای داشتن پاییز و زمستانی بدون کارتن‌خواب در سطح شهر اصفهان، علی‌رغم اینکه تنها مدیریت شهری وظیفه جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها را بر عهده ندارد و سایر دستگاه‌ها در این باره نیز مسئول هستند، اما شهرداری بالتبع مسئولیت اجتماعی و وعده داده شده به مردم در یک ماه گذشته با توجه به کاهش دمای هوا، جمع‌آوری چند روزه افراد کارتن‌خواب و نگهداری از آنها را انجام داد.

وی افزود: در این راستا در یک عملیات جدی با تعامل سایر دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و سپاه صاحب‌الزمان (عج) شهرداری با بودجه‌ای فراتر از تعهد قانونی خود برای پنج ماه نگهداری بیش از ۱۵۰ کارتن خواب را آغاز کرد، این افراد پس از غربالگری به مرکز مورد نظر انتقال داده می‌شوند.

عزم شهرداری برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها

روح الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در خصوص ساماندهی کارتن خواب‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: قرار است ۱۳ دستگاه متولی ساماندهی و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان جلسه‌ای به ریاست فرماندار اصفهان برگزار کنند که تاکنون دو جلسه برگزار شده است و شاهد نتایج خوبی نیز بوده‌ایم.

وی افزود: پس از بازدید از کمپ‌ها مقرر شد دستگاه‌های مربوطه با شناسایی افراد، اقدامات کارشناسی را انجام دهند تا کمپ‌ها خالی شود و سپس نسبت به جمع آوری سایر کارتن خواب‌ها اقداماتی صورت بگیرد؛ هر هفته هر دستگاه باید نتیجه عملکرد خود را گزارش دهد تا وضعیت شهر اصفهان ساماندهی شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: فرمانداری، سازمان بهزیستی، دادگستری، اداره کار و امور اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی، کمیته امداد، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما، اداره کل اتباع و امور خارجه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری ارگان‌های دخیل در امر جمع‌آوری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاه با انجام وظیفه ذاتی و قانونی که بر عهده دارد و انجام اقدامات حمایتی می‌تواند به ساماندهی این وضعیت کمک کنند، به طور مثال کمیته امداد با حمایت از افراد بی بضاعت، بهزیستی با کمک به کودکان کار و افراد نیازمند و شورای مواد مخدر با جمع‌آوری کارتن خواب‌های متجاهر می‌توانند به کاهش این افراد در سطح شهر کمک کنند.

ابوطالبی با بیان اینکه در دو هفته اخیر ۱۲۰ کارتن خواب را جمع‌آوری و تحویل مرکز مربوطه داده‌ایم، گفت: طرح شناسایی و جمع‌آوری سایر کارتن‌خواب‌ها در دستور کار قرار دارد؛ زیرا با توجه به سردی هوا به دنبال یک اقدام اساسی برای ساماندهی معتادان و کارتن‌خواب‌ها هستیم تا با ترک اعتیاد خود به آغوش خانواده برگردند.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی کارتن خواب‌ها و جمع‌آوری متکدیان در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار دارد زیرا در نظر داریم با همکاری دستگاه‌های مربوطه بتوانیم به شهر ایده آل برسیم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از استقرار سه دستگاه اتوبوس با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی در محل‌های از پیش تعیین شده برای هدایت افراد فاقد سرپناه به مراکز نگهداری خبر داد و تصریح کرد: شهرداری اصفهان علاوه بر جمع آوری و ساماندهی این افراد انتظار دارد با تعامل نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط در شهر و استان، امکان باز توانی و سامان بخشی به اوضاع معیشتی این افراد فراهم شود.

وی ضمن تقدیر از مشارکت عموم مردم، از شهروندان اصفهانی درخواست کرد: چنانچه افراد کارتن خواب و سرگردان در معابر و اماکن عمومی را مشاهده کردند، موضوع را از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اطلاع دهند تا اکیپ‌های مربوطه، سریعاً به محل اعزام شده و نسبت به انتقال و تحویل این افراد اقدام کنند.

کد خبر 539797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.