روحیه سربازی، مولفه‌ اصلی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های افسری ارتش است

معاون تربیت و آموزش ارتش در خصوص شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رکن اساسی و مولفه اصلی پذیرش دانشجو در دانشگاه های افسری، «اعتقاد و روحیه سربازی» است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش با اشاره به ثبت نام و گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران و اهمیت و قداست خدمت در نیروهای مسلح، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران مرکز تربیت جوانانی است که با حفظ سلامت روحی و روانی و شاخص‌های ممتاز تربیتی، ارزشی و اعتقادی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی برای هر سازمانی به عنوان رکن اساسی و قوه محرکه آن سازمان تلقی می‌شود و رشد و تعالی سازمان‌ها وابسته به نیروی انسانی کارآمد و شایسته‌ای است که در مسیر تربیت و آموزش رشد می‌کند، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه‌های افسری خود، فرماندهان و مدیران آینده ارتش را تربیت می‌کند. پایه‌های سطوح عالیه این سازمان در داخل دانشگاه‌های افسری و از گزینش صحیح و درست جوانان غیرتمند پایه‌ریزی می‌شود و خوشبختانه در طول سنوات گذشته تا کنون خیل مشتاقانی بوده و هستند که با انگیزه و روحیه سلحشوری و مردانگی، خدمت در ارتش را به عنوان آینده زندگی خود انتخاب می‌کنند.

امیر سرتیپ شیخ تصریح کرد: هرساله ارتش جمهوری اسلامی ایران با فراخوان عمومی از بین جوانان مستعد و با انگیزه که داوطلب ورود پوشیدن لباس مقدس ارتش هستند دعوت به عمل می‌آورد، اما به علت کمبود ظرفیت فقط می‌توانیم درصد محدودی از این عزیزان را جذب و پذیرش کنیم. فاکتورهای گزینشی ارتش موارد مشخصی هستند که ما بر اساس آن فاکتورها، نفرات را گزینش می‌کنیم. فاکتور اساسی که بایستی به عنوان رکن اساسی گزینش نام ببریم «اعتقاد و روحیه سربازی» است.

وی افزود: داوطلبان باید از لحاظ روحی شرایط پذیرش زندگی نظامی‌گری را داشته باشند و روحیه شأن در حوزه مقاومت و دفاع به اندازه‌ای باشد که بتوانند خودشان را برای پذیرش آموزش‌های نظامی آماده کنند. یک سری از فاکتورهای اولیه نظیر آمادگی و سلامت جسمی که پایه کار تربیت روحی و روانی خواهد بود، بسیار مهم است اما رکن اساسی، روحیه داوطلب و اعتقادش به مبانی ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حفاظت و صیانت از مرز و بوم و خاک کشور است.

معاون تربیت و آموزش ارتش همچنین گفت: ما در دانشگاه‌های افسری ارتش در یک فرآیند پیچیده، تربیت و آموزش دانشجویان را مدیریت می‌کنیم. جوانان عزیزی که وارد عرصه نظامی گری می‌شوند با آمادگی روحی و جسمی در یک سیکل آموزشی قرار می‌گیرند. ابتدا در یک دوره آموزش ابتدایی با عنوان «جامعه پذیری نظامی» به مدت دو ماه تحت آموزش‌های فشرده و کاملاً هدایت شده قرار می‌گیرند تا از لحاظ روحی و جسمی کاملاً آماده شوند. برای ورود به دانشگاه‌های افسری در این دوره مشترک دو ماهه همه دانشجویان ارتش در یک مرکز آموزشی تحت آموزش قرار می‌گیرند و پس از آن در دانشگاه‌های مربوطه و در رشته‌های انتخاب شده مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی گفت: دانشجویان ارتش مانند سایر دانشگاه‌های سراسر کشور هشت ترم تحصیلی را با توجه به سرفصل‌های آموزشی هر رشته که مصوب وزارت علوم و تحقیقات است باید بگذرانند و انشاالله موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مورد نظر شوند.

سرتیپ امیر شیخ تصریح کرد: در فرآیند هشت ترم آموزشی، قدر مسلم آن چیزی که برای ما مهم‌تر از کار آموزشی است، تربیت است. فرآیند کار تربیتی در ۲۴ ساعت زندگی دانشجویان انجام می‌گیرد و آنها بعد از دوران دانشجویی به دوره‌های تخصصی اعزام می‌شوند و پس از فراگیری تخصص‌های مربوطه که حدود یکسال طول خواهد کشید، وارد یگان‌های عملیاتی ارتش می‌شوند و در آنجا نقش‌آفرینی خواهند کرد.

وی گفت: یک نظامی در طول ۳۰ سال خدمتش، ۱۰ سال تحت آموزش است و ۲۰ سال خدمت می‌کند یعنی یک سوم عمر خدمتی هر نظامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران به امر آموزش سپری خواهد شد. لذا ما از مقاطع اولیه یعنی پایه دانشگاهی که کارشناسی است تا مقطع دکترا برای آموزش کارکنان برنامه‌ریزی منسجمی داریم. شادی و راحتی در دل سختی‌ها نهفته است. کسی که سختی‌های خدمت سربازی را پذیرفت لذت خدمت را نیز درک می‌کند. بنده اگر توفیق حیات مجدد داشته باشم و دوباره در ابتدای مسیر خدمتی قرار بگیرم، قدر مسلم دانشگاه‌های افسری ارتش و سخت‌ترین رسته یعنی رسته پیاده را انتخاب می‌کنم و این به خاطر لذتی است که در فرآیند سختی‌ها انسان می‌تواند درک کند.

معاون تربیت و آموزش ارتش خطاب به خانواده‌هایی که فرزندانشان داوطلب پذیرش در دانشگاه‌های افسری ارتش هستند، گفت: بنده به عنوان مسئول تربیت و آموزش ارتش با سال‌ها تجربه تربیتی که برای نسل جوان دارم، محیط زندگی و خدمت در نیروهای مسلح را محیطی کاملاً سالم ارزیابی می‌کنم. برای خانواده‌هایی که نگران دغدغه‌های فرهنگی و اعتقادی فرزندانشان هستند باید عرض کنم، ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت ویژه مرکز تربیت جوانانی است که با حفظ سلامت روحی و روانی و شاخص‌های ممتاز تربیتی، ارزشی و اعتقادی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کنند. بنابراین از خانواده‌های محترم می‌خواهم تا اگر عزیزانشان به خدمت در نیروهای مسلح علاقه مند هستند آنها را تشویق کنند و امید است که این جوانان غیور که لباس پرافتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تن می‌کنند و جایگزین ما در آینده خواهند شد، ایران اسلامی را قدرتمندتر و سرافرازتر از همیشه هدایت و نگهبانی کنند.

کد خبر 539784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.