تنها ۳۰ درصد شهروندان زنجان سالانه عوارض نوسازی را پرداخت می‌کنند

مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری زنجان گفت: با کاهش ساخت و ساز کمتر از ۵۰ درصد از عوارض پیش‌بینی شده صدور پروانه‌های ساختمانی وصول شده است.

ابوالفضل بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه عوارض از بابت مرجع تصویب به چند قسمت تقسیم می‌شود، اظهار کرد: عوارض ملی نوسازی برای املاک در سطح شهر و یا عوارض خودرویی بر اساس مالیات بر ارزش افزوده در سطح کشور توسط مجلس و یا دولت تصویب می‌شود که بر اساس قانون و به صورت ملی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه عوارض محلی مثل پروانه‌های ساختمانی و بهای خدمات حمل زباله، کنده‌کاری‌ها بهای کارشناسی و مواردی از این دست بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون شورا تصویب می‌شود گفت: عوارض سالیانه شهرداری به دلیل تغییر هزینه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری زنجان با اشاره به اینکه عوارض پروانه‌های ساختمانی سالی یک‌بار و در بهمن‌ماه مشخص می‌شود، اما عوارض نوسازی امکان تغییر در طی سال دارد، تصریح کرد: در محاسبه عوارض نوسازی چند متغیر وجود دارد و ممکن است هیأت وزیران متغیر نوسازی را یک‌بار در فروردین‌ماه و یا در ماه‌های دیگر سال تغییر دهد که این امر موجب می‌شود تا شاهد تغییر ناگهانی و اعمال آن در سیستم باشیم و بعضاً گلایه‌هایی را هم از جانب شهروندان به دنبال دارد.

وی متغیر دیگر نوسازی را تغییر قیمت منطقه دارایی ذکر کرد و ادامه داد: طبق ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم هر سال قیمت عرصه و اعیان ملک بر اساس مقیاس‌های مشخص توسط کارگروهی قیمت گذاری می‌شود.

بیگدلی ادامه داد: اصطلاح غلط عوارض نوسازی در کشور ما پرداخت عوارض در قبال نوسازی است در حالی که در دنیا به آن عوارض املاک اطلاق می‌شود که شهروندان موظف به پرداخت سالانه آن هستند؛ متأسفانه علی‌رغم اقدامات و فرهنگ سازی سالیانه تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد شهروندان زنجان عوارض نوسازی را پرداخت می‌کنند.

وی در توضیح اینکه چرا تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض نتایج محسوسی را به دنبال نداشته است، افزود: ارائه مشوق‌ها و تبلیغات مکرر تنها پنج تا ۱۰ درصد در پرداخت عوارض مؤثر بوده است و شهرداری تاکنون از اعمال محدودیت‌های موجود از جمله طرح اعاده دعوی و یا طبق قانون از قطع آب، برق و یا گاز واحد استفاده نکرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از قبل میزان وصول عوارض پروانه‌های ساختمانی ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود اضافه کرد: با پایین آمدن میزان ساخت و ساز کمتر از ۳۰ میلیارد تومان نیز از این محل وصول شده است.

مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری زنجان از صدور قبوض جدید عوارض نوسازی خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده است تا مبالغ در سه قسط توسط شهروندان پرداخت شود؛ همچنین اعمال قانون جدید پرداخت عوارض خودرویی اجرا شده است و پرداخت به موقع آن مشمول ۲۰ درصد تخفیف سال آینده و عدم پرداخت را مشمول جریمه خواهد شد.

کد خبر 539727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.