قرص کلاژن چیست؟+ عوارض و عوامل کاهش کلاژن در بدن

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان است که در محیط خارج از سلول قرار دارد؛ این پروتئین به صورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود و در تمامی بافت همبند به میزان متفاوت یافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلاژن نوعی از پروتئین است که در پوست، مو، ناخن، ماهیچه‌ها و استخوان بدن وجود دارد و سبب محکم بودن آن‌ها می‌شود؛ این پروتئین عامل خاصیت کشسانی پوست است که با افزایش سن کاهش یافته و خاصیت کشسانی آن نیز از بین می‌رود. بدن انسان نمی‌تواند کلاژن بسیاری را به خود جذب کند؛ از طرفی نمی‌توان گفت که مصرف قرص‌های کلاژن رشد استخوان، مو و سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد زیرا این ماده در سیستم هاضمه تجزیه به آمینواسیدها تبدیل و در مناطق مورد نیاز بدن استفاده می‌شود که این به معنی شفاف شدن بلافاصله پوست نیست، اما دانشمندان ثابت کرده‌اند استفاده از قرص‌های کلاژن بدن را تحریک به تولید بیشتر آن می‌کند که این امر برای استخوان‌ها و مفاصل مفید است.

کلاژن در بدن انسان

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان است که در محیط خارج از سلول قرار دارد؛ این پروتئین به صورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود و در تمامی بافت همبند به میزان متفاوت یافت می‌شود. کلاژن در پوست، تاندون، ماهیچه، استخوان، رگ‌های خونی و سیستم گوارش وجود دارد.

عوامل کاهش دهنده کلاژن در بدن

اولین و مؤثرترین عامل کاهش سطح کلاژن، افزایش سن است و همین امر موجب افزایش چین و چروک در سنین بالاتر می‌شود. استرس، رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ از عوامل دیگری است که در کم شدن کلاژن دخیل است.

تأثیر کلاژن در سلامت مو

تحقیقات نشان داده استفاده از این مکمل در ساخت پروتئین رشد مو تأثیرگذار است؛ پروتئین رشد مو مانع ریزش مو و محرک رشد آن است و با پشتیبانی از فولیکول از سفید شدن آن جلوگیری می‎‌کند. همچنین کلاژن در درمان موهای خشک و شکننده بسیار تأثیرگذار عمل کرده است.

آیا تنها مصرف کلاژن کافی است؟

خیر؛ قرص کلاژن باید به همراه ویتامین C مصرف شود زیرا اگر میزان این ویتامین در بدن کم شود میزان تولید کلاژن نیز کم می‌شود. مصرف هویج، میوه‌های سرخ رنگ و کلم به صورت طبیعی باعث افزایش میزان تولید کلاژن می‌شود.

انواع کلاژن

در بدن انسان سه نوع کلاژن وجود دارد که نوع اول ۹۰ درصد پوست، مو، ناخن، اندام و استخوان را تشکیل داده؛ نوع دوم با غضروف‌سازی در ارتباط است و نوع سوم در پروتئین فیبروس استخوان، غضروف، تاندون و دیگر نسوج اتصالی حضور دارد.

آیا قرص کلاژن عوارضی به همراه دارد؟

همانطور که می‌دانید تمامی مواد مغذی و مفید در کنار مزایای بی‌شمار خود، می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. به طور کلی کلاژن عوارض حادی ندارد، اما ممکن است مصرف این قرص مشکلاتی را در افراد ایجاد کند که اطلاع از آن مفید است.

عوارض مصرف قرص کلاژن

طعم بد قرص کلاژن

بسیاری از افرادی که قرص‌های کلاژن‌ساز استفاده می‌کنند از طعم بد آن شکایت کرده‌اند؛ البته لازم به ذکر است ایجاد طعم بد به علت عوارض این ماده نیست، اما سبب آزار مصرف کنندگان می‌شود که برای حل این مشکل در زمان مصرف از آب میوه یا شیر استفاده کرده تا طعم بد آن کاهش یابد، ولی برای این کار نباید از آب میوه‌های اسیدی مانند آب پرتقال استفاده کنید زیرا این نوع مایعات سبب از بین رفتن اثربخشی ماده می‌شود.

تحریک پوست و ایجاد حساسیت

افزایش حساسیت‌های پوستی یکی از عوارض مصرف قرص‌های کلاژن است؛ این واکنش در واقع پاسخ غیرطبیعی بدن بوده و به منبع تهیه قرص وابسته است. با توجه به نوع قرص و واکنش بدن حساسیت‌های مختلفی نظیر قرمزی، خارش، سوزش یا احساس خیس بودن صورت ایجاد می‌شود. نکته مهمی که در رابطه با این عارضه قابل ذکر است حساس نبودن بدن به خود ماده کلاژن است؛ این ماده پس از آب فراوان‌ترین ماده در بدن است و هیچکس به آن حساسیت ندارد، درواقع این عارضه به منبع تهیه کلاژن برمی‌گردد.

افزایش کلسیم

افزایش کلسیم در بدن و ایجاد هایپبرکلسیمی از دیگر عوارض قرص کلاژن است. بسیاری از محصولات کلاژن‌ساز از منابع دریایی مانند صدف و کوسه تهیه شده است و دارای کلسیم بسیاری است. افزایش میزان کلسیم در بدن سبب ایجاد مشکلاتی مانند درد استخوان، ریتم غیر طبیعی قلب، خستگی مزمن و حالت تهوع می‌شود.

کاهش وزن

مصرف قرص کلاژن با افزایش متابولیسم می‌تواند سبب کاهش وزن شود که این مسئله ممکن است برای برخی افراد مشکل‌ساز شود. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید درباره مقدار مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید یا تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

مصرف کلاژن برای گیاه‌خواران

از آنجایی که بیشتر مکمل‌های کلاژن از استخوان و پروتئین حیوانات تهیه شده است برای رژیم غذایی گیاه‌خواری مناسب نیست، ولی برخی از محصولات گیاهی این ماده وجود دارد که دسترسی به این نوع شاید کمی سخت است، ولی نشدنی نیست. افرادی که رژیم کتو را دنبال می‌کنند، می‌توانند از مکمل‌های کلاژن گیاهی و غیر گیاهی استفاده کنند.

کد خبر 539703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.