آیا واکسن‎ در برابر گونه اومیکرون موثر است؟

شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا نگرانی‌هایی در زمینه احتمال مقاومت آن در برابر واکسن‌ها و داروهای رایج علیه بیماری کووید-۱۹ را ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه اومیکرون ویروس کرونا تا کنون در ۳۸ کشور دنیا شناسایی شده است، بنابراین محققان همواره در حال بررسی جوانب مختلف آن از جمله میزان تأثیرگذاری واکسن‌های مختلف بر این گونه جدید هستند. نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد که گونه اومیکرون ویروس کرونا میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده است که واکسن‌های کرونا احتمالاً تأثیر کمتری بر گونه اومیکرون ویروس کرونا دارند و واکسن جدید این شرکت منطبق با گونه اومیکرون تولید خواهد شد و تا ماه مارس در دسترس قرار خواهد گرفت. شرکت جانسون اند جانسون نیز در حال بررسی نمونه‌های آزمایشکاهی است تا تأثیر پادتن‌ها بر گونه اومیکرون ویروس کرونا را بررسی کند، این شرکت از احتمال تولید واکسن خاص برای گونه اومیکرون خبر داده است.

شرکت آسترازنکا اعلام کرده است که در حال بررسی میزان تأثیرگذاری واکسن تولید شده این شرکت بر گونه اومیکرون ویروس کرونا است. محققان این شرکت معتقدند که در صورت لزوم واکسن جدیدی برای مقابله با گونه اومیکرون ویروس کرونا تولید می‌کنند که احتمالاً بین چهار تا ۶ ماه طول می‌کشد. محققان شرکت فایزر نیز اعلام کرده‌اند که افراد واکسینه شده احتمالاً مصونیت قابل توجهی در برابر گونه اومیکرون خواهند داشت. آن‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پادتن‌های موجود در بدن افراد واکسینه شده در برابر گونه اومیکرون مصونیت ایجاد می‌کنند یا خیر؟

شرکت نواواکسن اعلام کرده است که قصد دارد تولید واکسن برای گونه اومیکرون را از ماه ژانویه آغاز کند، محققان این شرکت در حال بررسی و آزمایش تأثیر واکسن بر پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ بر اثر آلوده شدن به گونه اومیکرون است. محققان شرکت تولید کننده واکسن اسپوتنیک نسبت به تأثیر واکسن‌های اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت ابراز اطمینان کرده‌اند. شرکت سینوواک اظهار کرده است که در صورت لزوم، برای تولید واکسن ویژه در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا اقدام خواهد کرد.

کد خبر 539648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.