انتخاب شهردار زنجان در میدان فاطمی رقم نخورد!

انتخاب شهردار زنجان با گذشت حدود سه ماه و نیم از فعالیت شورای اسلامی در دوره پنجم محقق نشده است و اداره شهر زنجان همچنان با سرپرست و شفاف نشدن عدم احراز صلاحیت شهردار منتخب و استعفای دقیقه نود شهردار منتخب شورا با حرف و حدیث‌هایی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر زنجان در حالی که در روزهای آغاز به کار خود از ائتلاف و یک دستگی سخن به میان می‌آوردند، گویا امروز دچار بحران دو دستگی شده و این امر به وضوح در آرا و افکارشان مشهود است.

در گام نخست برای انتخاب شهردار آن هم طی فراخوان شناسایی فرد اصلح، برگزاری جلسات متمادی و فشرده و در نهایت کسب رأی پنج به چهار، نمود گواه این ادعا است. البته برخی تحلیل‌ها همین دو دستگی را عامل طولانی شدن روند صدور حکم و در آخر استعفای شهردار منتخب (عباس راشاد) دانسته‌اند!

به گمان برخی با روند فعلی، امکان نفوذ افراد جریان ساز بر نحوه تصمیم‌گیری‌ها در شورای اسلامی شهر زنجان به راحتی میسر شده است.

به نظر می‌رسد علت عدم صلاحیت قید شده در نامه وزارت کشور بنا بر مصاحبه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بسیار مبهم است و کلی گویی بیش نیست! شاید اگر با صراحت و به دور از کتمان کاری و سیاسی کاری شفاف و بی پرده سخن به میان می‌آمد، در حال حاضر افکار عمومی در انبوهی از سوال‌های بی جواب به کاش می‌شد این بشود آن می‌شد ها، فکر نمی‌کرد! اگر شهروندان زنجانی محرم اسرار مسئولان بودند امروز شاهد این همه معطلی و نابسامانی‌ها نبودیم.

حال اگر این فرضیه را که اداره شهر با سرپرست شهرداری روند اجرای پروژه‌ها را دچار اختلال خواهد کرد یا خیر، ندید بگیریم، آیا با عدم انتخاب شهردار، در لایحه اصلاح متمم بودجه ۱۴۰۰ یا ارائه پیشنهاد ردیف‌های اعتباری بودجه ۱۴۰۱ شهرداری ابهاماتی پیش نمی‌آید؟!

به این منظور نظر برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان را در خصوص عدم انتخاب شهردار زنجان و مشکلات احتمالی آن را بر پیکر شهر و پروژه‌های عمرانی ارزیابی می‌کنیم.

عدم انتخاب به موقع شهردار به شهر خسارت زد

«انسیه ابوبصیر» عضو شورای اسلامی شهر زنجان می‌گوید: معتقدم انتخاب نکردن شهردار در موعد مناسب به شهر خسارت وارد کرده است و علی‌رغم آنکه شهر با سرپرست اداره می‌شود، اما بی‌شک با وجود شهردار به شکل منسجم وارد کار می‌شدیم.

وی می‌افزاید: واقعیت این است که در شهر زنجان یک فصل کاری را از دست دادیم و امیدواریم که بیشتر از این فرصت‌سوزی نشود و از بین شش گزینه ذخیره، توانمندترین فرد را انتخاب کنیم تا با سرعت عمل بالا در انتخاب شهردار تا حدی خلأ به وجود آمده در بخش‌های مختلف جبران شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه یک بازسازی و یک برنامه قوی از جانب شهردار لازم است تا بتوانیم اقدامات خوبی را در شهر رقم بزنیم، اظهار امیدواری کرد: با وجود شهردار توانمند شاهد برنامه‌ریزی صحیح خواهیم بود، در غیر این صورت با وجود بهم ریختگی در نیروی انسانی نمی‌توانیم کارهای خوبی را در مدیریت شهری شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تعدیل وضعیت ایثارگری و کارگران نارضایتی در بین نیروی انسانی وجود دارد و این نارضایتی در بین پیمانکاران نیز وجود دارد، ادامه می‌دهد: شهروندانی که با ساخت و ساز بیشتر در ارتباط هستند، مشکلات زیادی را در این خصوص لمس می‌کنند.

ابوبصیر با تاکید بر اینکه اعضای شورای اسلامی شهر طی فعالیت کوتاه خود با مشکلات شهروندان در بخش‌های مختلف مدیریت شهری مواجه شده‌اند، تصریح می‌کند: شهردار توانمند و دلسوز زنجان باید پاسخگوی مشکلات چندین ساله شهروندان زنجانی باشد.

وی از انتخاب شهردار در اسرع وقت خبر داد و گفت: کار اصلی انتخاب فرد اصلح برای شهرداری با انجام فراخوان میسر شده است؛ البته غالباً انتخاب شهردار در جلسه علنی شورا انجام می‌شود که امیدواریم اعضای شورا فوراً، فرد اصلح را از بین شش گزینه مورد نظر برای شهرداری زنجان انتخاب کنند.

پیشرفت پروژه‌ها گویای معطل نبودن شهر است

اظهارات «ابوبصیر» در حالی مطرح می‌شود که «حسین حمزه‌لو پاک» سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان بر این باور است که پاسخ صحیح در خصوص اداره شهر با سرپرست و وقفه به وجود آمده در انتخاب شهردار باید در توجه به روند اجرای پروژه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و ارائه پاسخ کلی اشتباهی بیش نیست.

وی با بیان اینکه در بخش پروژه‌های عمرانی باید با پیشرفت کار و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته و فصل کاری به نتیجه رسید، می‌افزاید: نخستین بارش‌ها از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده و پروژه‌های عمرانی نیز تحت تأثیر این امر قرار می‌گیرد؛ البته پروژه بزرگی چون سبزه میدان در چهار ماه اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و محور پادگان نیز که در آغاز کار شورای ششم در محور شرقی غربی تنها جدول‌گذاری انجام شده بود، زیرسازی شده و آسفالت آن توسط شهرداری انجام می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار شورای ششم پروژه سر درب پادگان هیچ پیشرفتی نداشت و تنها یک قرارداد منعقد شده بود، می‌گوید: در حال حاضر ساختمان‌های ساخته شده بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کار دارند و در سر درب نیز زیرسازی نما انجام شده و معبر نیز در حال اجرا بوده و درصد زیادی دیوار گذاری انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت قابل قبول پروژه یوترن (دوربرگردان) پل امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: آسفالت‌ریزی در سطح شهر نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته است، همچنین حدود ۳۹ هزار تن آسفالت‌ریزی در سطح شهر انجام شده که این رقم در سال گذشته ۳۵ هزار تن بوده است.

حمزه‌لو پاک از انجام ۴۵ هزار تن آسفالت‌ریزی در سطح شهر زنجان خبر داده و تاکید می‌کند: حدود شش هزار تن نیز خود پیمانکار آسفالت‌ریزی کرده که در مجموع امسال در شهر زنجان بیش از ۴۵ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده و بیانگر آن است که بیش از ۳۰ درصد در آسفالت‌ریزی نسبت به سال قبل پیشرفت داشتیم.

وی با بیان اینکه در بحث فضای سبز در منطقه چهار، دو بوستان (فاز دو گلشهر و نیکان) با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد و در منطقه یک نیز سه بوستان در حال انجام است، اظهار می‌کند: بخشی از بلوار ثبوتی امسال انجام شده و بوستان کوی فرهنگ و الهیه نیز در حال نصب وسایل بازی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه کمیته‌ای در جهت اصلاح و خوش منظر سازی و فضای سبز فعال است، تصریح می‌کند: اصلاح میدان روزبه و تقاطع‌ها پارک علم و فن‌آوری روبه‌روی فرهنگیان که سالیان سال نیمه‌کاره رها شده بود امسال با پیشرفت ۹۰ درصد در حال اتمام است و در مدت چهار ماه از فعالیت سرپرست شهرداری اقدامات خوبی برای پروژه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از پروژه‌ها قرار بود طی آبان‌ماه به بهره‌برداری برسد ولی اعضای شورای اسلامی شهر زنجان درصدد اتمام تمام و کمال پروژه‌ها و افتتاح رسمی آن بودند، خاطرنشان می‌کند: در حوزه‌های زیر ساختی از جمله در بخش شهرسازی چند مصوبه محوری دریافت شد که گره‌گشای امر ساخت و ساز برای شهروندان خواهد بود.

این مسئول انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و اجرای چندین پروژه به وسیله آنها را اقدامات مهم دیگر اعضای شورای پنجم دانسته و می‌گوید: با دریافت امضا و توافقات از تهران وارد فاز اجرایی، تعریف و ابلاغ پروژه‌ها خواهیم شد.

وی از بوستان هاشمی‌نژاد به عنوان پروژه منحصر به فرد دیگری در شهر زنجان یاد کرده و اظهار می‌کند: طراحی این بوستان انجام شده و با ابلاغ آن به مرحله اجرا خواهد رسید؛ همچنین در چهار ماه اخیر رسیدگی و توجه به پرونده‌ای که ۲۰ سال در شهرداری معطل مانده بود، نشان دهنده قاطعیت اعضای شورا و فعالیت سرپرست شهرداری برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام است.

حمزه‌لو پاک از برچیدن دیوارهای جوار اتوبان ۲۲ بهمن را که سالیان دراز برای شهر زنجان معضل شده بود به عنوان اتفاقی مبارک یاد کرده و می‌گوید: شورا به دنبال دریافت مجوز و ساخت و ساز و ایجاد واحدهای اداری در محور است تا بدین وسیله بخش اعظمی از ترافیک سطح شهر به آن محور هدایت شود.

وی با تاکید بر اینکه سرپرست شهرداری قانونا تمام اختیارات شهردار را دارد و کسی نمی‌تواند شهردار را از این حق منع کند، اظهار می‌کند: نابسامانی در حوزه نیروی انسانی شهرداری مربوط به سه ماه اخیر نیست چرا که «سلطان محمدی» اقدامات مهمی را در این خصوص انجام داده که شاید اثرات مثبت آن برای شهروندان مشهود نباشد، اما تطبیق نیروها و ساماندهی آنها جزئی از دغدغه‌های اصلی سرپرست و شورا است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه می‌دهد: در حوزه اتوماسیون نیز کمیته‌ای با مسئولیت دو نفر از اعضای شورا به همراه معاونت شهرسازی در حال اجرا است و درصدد هستیم که صدور پروانه ساختمانی حداقل در یکی از مناطق چهارگانه شهری زنجان به صورت کاملاً الکترونیکی انجام شود.

وی با بیان اینکه با همکاری اعضای شورا و مساعدت در مناطق شهرداری تا پایان سال صدور پروانه ساختمانی به صورت کاملاً الکترونیکی صورت می‌گیرد، می‌گوید: در شورای چهارم در مناطق یک و چهار خدمات شهری به شکل مکانیزه انجام می‌شد و در این دوره با تخصیص اعتبار، کمبود سطل‌های زباله جبران شده است و جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

سرپرست تمام اختیارات شهردار را دارد

«منصور مرادلو» رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه سرپرست شهرداری تمام اختیارات، عزل و نصب و حق امضا را دارد، اظهار می‌کند: سرپرست اختیارات مالی دارد و همه اختیاراتی که یک شهردار باید داشته باشد را نیز دارد.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص کاهش اختیارات سرپرست شهرداری، تاکید می‌کند: این اظهارنظرها اجحاف در حق شورا و شهرداری است.

حال با طولانی شدن پروسه انتخاب شهردار و با توجه به اینکه تا پایان سال تنها سه ماه فرصت داریم، این سوال مطرح می‌شود که آیا بودجه ۱۴۰۰ شهرداری به لحاظ وصول کدهای درآمد و هزینه‌ای در ردیف‌های جاری و عمرانی محقق می‌شود یا خیر؟

کد خبر 539589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.