بارورسازی ابرها در اولویت وزارت نیرو نیست!/عملکرد ضعیف مرکز بارورسازی ابرها

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با تاکید بر این که مرکز ملی بارورسازی ابرها در کشور غیرفعال بوده و عملکرد آن بسیار ضعیف و غیرعلمی است، گفت: متأسفانه بارورسازی ابرها در اولویت وزارت نیرو نیست.

به گزارش ایمنا، احمد فاخری فرد اظهار کرد: مرکز ملی بارورسازی ابرها در کشور غیرفعال بوده و عملکرد آن بسیار ضعیف و غیرعلمی است.

وی افزود: بارورسازی ابرها در کشور در اولویت وزارت نیرو نبوده و با نگاهی توأم با ضعف به این امر نگاه می‌کنند درحالی‌که در این سال‌ها می‌توانستیم از این فرصت برای مهار کم آبی و خشکسالی بهره خوبی ببریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: اگر ابرهای موجود در آسمان اصفهان و یزد به صورت علمی بارورسازی شوند میزان بارش‌ها دست‌کم ۲۰ درصد در این استان‌ها افزایش خواهد یافت. متأسفانه در شرایط فعلی هم بارورسازی ابرها در اولویت‌های کاری وزارت نیرو نیست.

فاخری فرد افزود: در کشور گاهی به بارورسازی به صورت فانتزی پرداخته شده و به این امر مهم، علمی توجهی نشده است. کشورهای حوزه خلیج فارس (عربی) در زمینه بارورسازی ابرها عملکرد خوب و جدی دارند به نحوی که حتی گاهی موج ابرهای بارورسازی شده آنها سبب بارش باران در آسمان بندر عباس ایران شده است.

منبع: رکنا

کد خبر 539562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.