«گنجینه های مشرق زمین» در چین

نمایشگاهی از آثار نگارگری ایران، متعلق به گنجینه‌های موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان و موزه رضا عباسی با نام «گنجینه های مشرق زمین» در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برگزار شده است.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از پویاترین وجوه فرهنگی جوامع در هر دوره‌ای، هنر آن ملت است. هنری که برآمده از فرهنگ، زیست، ادبیات، آداب و رسوم اجتماعی است و در پناه زیبایی شناسی، به نمونه‌ای نادر، گویا و نسخه‌ای تاریخی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نام نمایشگاهی که در شانگهای چین گشایش یافته است «گنجینه‌های مشرق زمین» است و به نگارگری ایران می‌پردازد، می‌افزاید: نگارگری ایرانی، در خط و ربط شکل و مفهوم و در کاربست و کارگاه، بی شباهت به نگاره‌های چینی نیست. این همانندی، بی آنکه هویت را مخدوش کند پیوندی انسانی و تاریخی میان چندین نسل از چندین هزاره برقرار می‌کند. اینگونه است که زبان هنر، بی مرز و بی ادعا، با هر مخاطبی به گفت و شنود می‌نشیند.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

وی تأکید می‌کند: اثر هنری را باید نوشید و نیوشید. اصوات، در لابه لای فرم‌ها، نوایی نو بر گوش و جان مخاطب می‌نشاند.

تمیزی می‌گوید: در این نمایشگاه که با توجه به رعایت مقتضیات دوران کرونا برگزار شده است، مجموعه‌ای از تصاویر آثار نگارگری ایرانی از گنجینه سه موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان و موزه رضا عباسی انتخاب و در چین نمایش داده شده است.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

همچنین رضا دبیری نژاد، رئیس موزه ملی ملک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پیشنهاد نمایش آثار نگارگری در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای از جانب موزه هنرهای معاصر اصفهان ارائه شد که این همکاری مشترک نیز بر اساس همکاری‌هایی صورت گرفت که پیش‌تر میان موزه ملی ملک و موزه هنرهای معاصر اصفهان وجود داشت و به این ترتیب طی بازدیدی که مسئولان موزه هنرهای شانگهای از موزه ملی ملک داشتند این تمایل ایجاد شد تا نمایشگاهی از آثار نگارگری ایران در آن موزه برگزار شود؛ بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین ما و موزه هنرهای معاصر و موزه هنرهای شانگهای امضا و این نمایشگاه در چین گشایش یافت.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

وی با بیان اینکه ما طبق بخشنامه مؤسسه نمی‌توانیم اصل آثار را خارج کنیم و به همین دلیل تصاویر آثار به نمایشگاه شانگهای ارائه شده است، می‌افزاید: بیش‌ترین آثار ارائه شده در نمایشگاه شانگهای متعلق به موزه ملی ملک است که بیست اثر خود را در موزه شانگهای ارائه کرده است. شاخص‌ترین این آثار مربوط به دوران صفویه و قاجار است، ضمن اینکه ما نمونه‌هایی از قبل از صفویه را نیز در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده‌ایم.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

دبیری‌نژاد با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه بین موزه‌های مختلف جهان، تصریح می‌کند: در شرایط فعلی که موزه‌ها به شدت به فضای دیپلماسی وارد شدند و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز با امانت گرفتن آثار تمدن‌های دیگر، موزه‌ها را به فرصتی برای گفت‌وگوی بین فرهنگی تبدیل کرده و سعی می‌کنند با نمایش آثار کشورهای دیگر تصویر دیگری از کشور خود ساخته و کشور خود را به شرایط امن و جذابی تبدیل کنند، ما نیز به دلیل قدمت و سابقه‌ای که داریم برای نشان دادن اینکه در دل فرهنگ خود چه جذابیت‌هایی داریم و برای اینکه بتوانیم روایتی از فرهنگ خود را ارائه دهیم باید از چنین فرصت‌هایی استفاده کنیم.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

مدیر موزه ملی ملک ادامه می‌دهد: یادمان باشد هنرهایی مربوط به کتاب آرایی شاخص‌ترین آثار موزه‌ای ما هستند چرا که قبل از دوره مدرن همه هنرها به نوعی به کتاب آرایی وابسته بودند و خودبه‌خود نگارگری یکی از مسیرهایی است که می‌تواند جهان‌بینی و روایت ایرانی را از فرهنگ ایرانی نشان دهد، یعنی می‌تواند تصویری را ارائه کند و نشان دهد که ایرانی‌ها به دنیای خود چگونه نگاه می‌کردند و چطور آن‌ها را بازنمایی کرده و سعی می‌کردند جهانی زیبا و پُر از نقش و نگار بسازند و چگونه طی قرون مختلف به واسطه همین هنرها مُبلغ این زیبایی، نگه داشت طبیعت و احترام به طبیعت، اخلاق مداری و داستان‌های اینگونه بوده‌اند.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

وی می‌گوید: بنابراین لازم است که تمدن‌های مختلف، پیشینه و تجربه و خاطرات خود را به واسطه موزه‌ها بیان کرده و بتوانند امروزِ خود را نیز با تصویری زیبا معرفی کنند، از این رو حضور در نمایشگاه‌هایی مانند شانگهای شاید فرصت خوبی باشد؛ ضمن اینکه باید یادمان باشد این فرصت می‌تواند فضایی بینافرهنگی برای فرهنگ‌هایی مانند فرهنگ ایران و چین که هر دو پیشینه قابل توجهی دارند و هر دو در حوزه‌های خوشنویسی و نگارگری برجسته هستند، ایجاد کند و می‌توانند به واسطه این تعامالات، تصویر بهتری از شباهات و قرابت‌ها و تمایزهای خودشان به دست آورند.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

به گزارش ایمنا، نمایشگاه «گنجینه‌های مشرق زمین» از جمعه _دوازدهم آذرماه ۱۴۰۰، برابر با دوم دسامبر ۲۰۲۱_ در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای آغاز شده است و تا هشتم اسفندماه _برابر با ۲۷ فوریه ۲۰۲۲_ نیز ادامه خواهد داشت. بنیاد هنری بردبار و موزه هنرهای کلکسیون شانگهای برگزاری این نمایشگاه را برعهده دارند.

«گنجینه های مشرق زمین» در چین

کد خبر 539542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.