تحولات صنعت موزه داری در دوران کرونا و پسا کرونا

صنعت موزه داری در دوران شیوع ویروس کرونا دچار تغییرات زیادی شده است، اما خبر خوش این است که موزه‌ها با خلاقیت و نبوغ خود به دنیای واقعی باز خواهند گشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر مخربی بر صنعت گردشگری در سراسر جهان داشته است. یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری، موزه‌داری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر صنعت موزه‌داری، باید نگاهی به فهرست TEA و AECOM بیندازیم که وضعیت این صنعت را در تمام قاره‌های جهان تجزیه و تحلیل می‌کند.

کاهش شدید بازدید از موزه‌ها

بر اساس آمار جدید، بازدید از محبوب‌ترین موزه‌های جهان حدود ۷۸ درصد کاهش داشته است که این بخش را به یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در کل صنعت گردشگری تبدیل کرده است. موضوع قابل توجه دیگر اینکه صنعت موزه‌داری در این دوران بسیار سخت، انعطاف‌پذیری و نوآوری زیادی از خود نشان داده است.

بسیاری از موزه‌ها نیز با هدف ارتباط گسترده‌تر با مخاطبان به‌ویژه با نسل جوان، پیشنهادات آنلاین خود را افزایش داده‌اند. بنابراین حتی با وجود محدودیت‌های کرونایی و درهای بسته، موزه‌ها توانستند به حیات خود ادامه دهند و تجربیات ارزشمندی را در اختیار عموم افراد قرار دهند.

ویژگی‌های منطقه‌ای موزه‌ها در دوران کرونا

از نظر منطقه‌ای، قاره اروپا کاهش ۷۶ درصدی بازدیدکنندگان را در محبوب‌ترین موزه‌های خود ثبت کرده است. موزه لوور با کاهش تنها ۷۲ درصدی، در صدر این فهرست باقی مانده است.

در این میان بازدیدکنندگان موزه‌های بریتانیا و تیت مدرن لندن به ترتیب ۸۰ و ۷۷ درصد کاهش یافته‌اند. صنعت موزه‌داری ایتالیا نیز بیش‌ترین آسیب را در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تجربه کرده است، به طوری که موزه‌های واتیکان ۸۱.۱ درصد سقوط را ثبت کرده‌اند.

وضعیت موزه‌های آمریکای شمالی حتی از موزه‌های اروپایی نیز بدتر بوده است، به طوری که بازدیدکنندگان ۲۰ موزه محبوب در این قاره با کاهش متوسط ۸۱ درصدی مواجه بودند، به عنوان مثال موزه ملی تاریخ طبیعی در واشنگتن، شاهد کاهش باورنکردنی ۸۶.۴ درصدی بود، اما خبر خوش اینکه موزه‌های آمریکایی، انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان داده‌اند و به تدریج در حال احیا شدن هستند. داده‌های سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بعضی از موزه‌ها حتی مجبور هستند پس از رسیدن به ظرفیت مورد نظر، بازدیدکنندگان را دور از خود نگه دارند.

موزه‌های آسیایی نیز هرچند کمتر از موزه‌های اروپایی و آمریکای شمالی، اما به شدت تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفتند. کشور تایوان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تقریباً از تأثیرات همه‌گیری کرونا بر صنعت موزه‌داری در امان مانده است، اما کاهش بازدیدکنندگان موزه‌ها در چین همچنان قابل توجه است. برای مثال، موزه ملی چین در پکن شاهد کاهش ۷۸.۳ درصدی بازدیدکنندگان بود، در حالی که موزه فناوری علوم چین کاهش ۸۲.۳ درصدی را ثبت کرد.

بعضی از موزه‌های چین نیز با موضوع قرنطینه خوب کنار آمدند. به عنوان مثال، موزه Sanxigdui در سیچوان تنها یک روز پس از افتتاح در سال ۲۰۲۰ مجبور به تعطیلی شد، اما با یک مراسم افتتاحیه کاملاً مجازی نظر حدود ۱۶۰ هزار بازدید کننده را به سوی خود جذب کرد.

انقلاب دیجیتال در بخش موزه داری

بیماری همه‌گیر کرونا تقاضا و پیشنهاد بالایی برای محصولات دیجیتال و مجازی ایجاد کرد. اگرچه برخی از فعالیت‌ها پس از دوران همه‌گیری کرونا احتمالاً به فرمت حضوری خود باز خواهند گشت، بعضی دیگر کاملاً شیوه خود را تغییر داده‌اند تا جایی که احتمالاً در آینده همه چیز به همان شکل باقی خواهد ماند. این موضوع به ویژه در آمریکای شمالی و چین کاملاً مشهود است. موزه‌های کشور چین اخیر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند وی چت (WeChat) و ویبو (Weibo) برای تبلیغات خود استفاده کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها به موزه‌ها کمک کرده است تا به مخاطبان غیرقابل دسترس نظیر افراد جوان، مادران شاغل، معلولان یا افراد مسن دارای مشکلات حرکتی دسترسی پیدا کنند. با این وجود، هنوز نگرانی‌هایی در مورد دسترسی به پلتفرم‌های دیجیتال وجود دارد و ذی‌نفعان خواستار راه‌حل‌های عادلانه‌تری هستند.

صنعت موزه داری در دوران پسا کرونا

مزایای فرمت‌های دیجیتال و مجازی موزه‌ها، از انعطاف پذیری آن‌ها گرفته تا اینکه صرفاً هزینه کمتری دارند، کاملاً واضح است. با این حال، تقاضای بالا برای تجربیات حضوری در موزه‌ها به وضوح نشان می‌دهد که مردم مشتاق بازگشت واقعی به موزه‌ها هستند. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که بگوییم پلتفرم‌های مجازی در همه دسته‌بندی‌های پیشنهادی موزه برتری ندارند، اما باید به آن‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری در بازار رقابتی آینده نگریست.

در مورد صنعت موزه‌داری در دوران پسا کرونا باید گفت اگرچه این بیماری همه‌گیر، مشکلات زیادی را برای این صنعت به همراه داشته است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که موزه‌ها به عنوان بخش قوی‌تر حوزه فرهنگی، عمدتاً با خلاقیت و نبوغ خود به دنیای واقعی باز خواهند گشت.

ترجمه از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 539518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.