خواص درمانی گل نرگس + فواید رایحه، دمنوش و روغن نرگس به همراه مضرات

نرگس از تیره نرگسیان دارای رنگ سفید و زرد روشن است که در درمان شب کوری، بهبود مشکلات تنفسی، درمان تشنج های عصبی، افزایش رشد مو و درمان سرگیجه مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از خواص درمانی، فواید، کاربرد، عوارض و مضرات دمنوش و روغن نرگس لازم است.

به گزارش ایمنا، گل نرگس از دسته گل‌های دارای رایحه درمانی است که رنگ سفید، زرد و نارنجی دارد و یک گل دائمی پیاز دار محسوب می‌شود که می‌تواند سال‌های سال گل بدهد. نرگس یکی از محبوب ترین گل‌ها نزد ایرانیان است که در بعضی از مناطق کشور به صورت خودرو می‌روید.

فصل گل نرگس

گل نرگس از دسته گل‌هایی است که رایحه فوق‌العاده ای دارد. این گل در هر دفعه رشد خود، گل‌های درشت‌تری دارد. نرگس‌ها دارای خواص زیادی هستند و از جمله گل‌هایی بوده‌اند که به راحتی کاشت می‌شوند. فصل گل دهی نرگس، فصول سرما بوده اما از آن جایی که سردی هوا به پاییز هم رسیده است، می‌توان گل دهی این گل را علاوه بر زمستان در فصل پاییز نیز مشاهده کرد. بنابراین باید در ماه‌های مرداد و شهریور به کاشت این گل اقدام کرد.

خواص درمانی گل نرگس + فواید رایحه، دمنوش و روغن نرگس به همراه مضرات

انواع گل نرگس

گل‌های نرگس مانند سایر گل‌ها دارای انواع مختلفی است اما آنچه که از دانستن این انواع مهم‌تر است، نوع کاشت آن هاست. نرگس نم و شهلا از بهترین نوع نرگس‌ها برای کاشت در زمین‌های بزرگ و سبز هستند. این نوع از نرگس مانند دیگر انواع آن را نمی‌توان به همراه هم در یک بخش کاشت. علاوه بر آن باید توجه داشت که نرگس‌های کازرونی بسیار در برابر سرما مقاوم‌تر از نرگس‌های دروغین و بی بو هستند. گل‌های شش پر، شهلا و معمولی از دیگر انواع گل‌های نرگس است که از میان آن شهلا بو و کیفیتی مشهور دارد.

گل نرگس شیراز

معروف ترین گل‌های نرگس و زادگاه آن به کازرون یکی از شهرهای شیراز تعلق دارد. این گل به دلیل آن که در این مناطق با باران رشد می‌کند، کیفیت و عطر بهتری دارد. استان فارس مرکز گل‌های نرگس است که از انواع آن بهترین نوع شش پر، شهلا و معمولی را شامل می‌شود. البته باید توجه داشت که اصالت گل نرگس متعلق به کازرون بوده است و اصطلاح نرگس شیراز برای آن نادرست است.

خواص گل نرگس

نرگس از جمله گل‌هایی دارای خواص ویژه است. این گل زداینده، خشکاننده و شست و شو دهنده است. این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کننده بوده است.

خواص رایحه گل نرگس برای رفع سر دردها و گرفتگی‌های بینی

از روزگاران قدیم، بوییدن عطر گل نرگس را برای تقویت مغز بسیار توصیه می‌کردند. این رایحه فرد را از سر دردهای مداوم رهایی می‌بخشد و گرفتگی بینی فرد را درمان می‌کند. خاصیت ضد عفونی کنندگی عطر گل نرگس موجب می‌شود که رشد سلول‌های سرطانی در بدن افراد متوقف شود.

خواص دم‌نوش گل نرگس

دم‌نوش گل نرگس از جمله دم‌نوش هایی است که برای بدن انسان فواید و خواص بسیاری دارد. این دم‌نوش به افراد در بهبود سرماخوردگی، تقویت بینایی، درمان مشکلات تنفسی، بهبود دردهای مفصلی، درمان انواع عفونت‌ها، رفع یبوست و افزایش آرامش کمک می‌کند.

طرز تهیه روغن نرگس

کمی سرکه را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید. سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید. در این حین گل برگ‌های گل نرگس را به مواد داخل این ظرف شیشه‌ای اضافه کنید. باید از روغن زیتون خالص استفاده کنید. این شیشه را در جایی قرار دهید که نور آفتاب به آن نتابد. بعد از گذشت چهل روز از زمان ماندگاری این مواد، مواد داخل شیشه را از یک صافی عبور دهید تا روغن نرگس به دست بیاید.

خواص درمانی گل نرگس + فواید رایحه، دمنوش و روغن نرگس به همراه مضرات

خواص روغن نرگس

روغن نرگس دارای خواص بسیاری است:

درمان سردرد و سرگیجه

مقداری از روغن گل نرگس را بر روی پیشانی، گردن و کناره‌های گوش‌ها بمالید. این روغن موجب رفع سردردها و انواع سرگیجه‌ها در انسان خواهد شد.

بهبود عملکرد گوارش

انسان‌هایی که از بیماری یبوست رنج می‌برند، می‌توانند مقداری از روغن نرگس را روی معده و پاهای خود مالیده و به خوبی آن را ماساژ دهند. علاوه بر آن مالش این روغن بر روی دنده‌ها و شکم می‌تواند فرد را از اسهال و استفراغ رها کند.

رفع عفونت‌ها و بیماری‌های زنان

از بیماری‌های شایع در زنان، عفونت‌ها و دردهای رحمی بوده است. روغن این گل باعث می‌شود که علاوه بر افزایش شیر مادر، عفونت‌های رحمی و بیماری‌های زنان را به راحتی درمان کند.

تقویت بینایی و درمان شب کوری

برای تقویت بینایی در انسان‌ها باید کمی روغن نرگس را بر گردن و سر به خوبی مالش داد و پس از مدتی شاهد تقویت بینایی در افراد بود.

تضمین سلامت پوست انسان

پیاز نرگس را کمی بکوبید و سپس آن را با کمی سرکه و عسل مخلوط کنید. پماد به دست آمده را روی نواحی پوست خود قرار دهید. این ترکیب علاوه بر آن که به شفافیت و لطافت پوست فرد کمک می‌کند، می‌تواند به رفع چروک‌ها، لکه‌ها و کک و مک‌ها در فرد منجر شود.

خواص درمانی گل نرگس + فواید رایحه، دمنوش و روغن نرگس به همراه مضرات

مضرات استفاده از گل نرگس

گل نرگس دارای طبع خشک و گرم است. بنابراین توصیه می‌شود که افرادی که دارای مزاج گرم هستند از استفاده افراطی از رایحه نرگس خودداری کنند تا موجب سردرد در آنها نشود. علاوه بر آن، نرگس یک گل سمی محسوب می‌شود پس بهتر است که در صورت ایجاد تهوع و استفراغ از استفاده از این گل خودداری شود. همچنین زنان باردار و شیرده بهتر است از این گل به طور کلی استفاده نکنند.

کد خبر 539470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.