ضرر ۱۰ تریلیون دلاری اقتصاد جهانی

عرصه اقتصاد بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص اقتصادی بین‌المللی طی هفته جاری را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کرونا ۱۰ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر زد

الکسی کودرین، رئیس اتاق حساب‌های روسیه در یک سخنرانی ویدئویی برای شرکت‌کنندگان در مجمع بین‌المللی شهرداری‌های کشورهای بریکس اعلام کرد که مجموع ضرر اقتصاد جهان درپی همه‌گیری کرونا از ۴ تریلیون دلار به ۱۰ تریلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای مختلف، خسارات اقتصاد جهان از این همه گیری از ۴ تریلیون دلار به ۱۰ تریلیون دلار رسیده است که عمده این زیان‌ها به ویژه بودجه مناطق و شهرداری‌ها را شامل می‌شود.

این مقام روسیه در ادامه تأکید کرد: سیستم‌های بهداشت و درمان کشورها در سراسر جهان عدم آمادگی خود را برای این همه گیری نشان داده‌اند.

کودرین گفت: دستگاه‌های حمایت اجتماعی و بهداشتی نشان داده‌اند که برای شوک‌های جهانی آمادگی ندارند. وظیفه امروز نهادهای دولتی و سازمان‌های نظارتی در همه سطوح این است که مکانیسم‌هایی را پیش‌نویس کنند که این دستگاه‌ها را قادر بسازد تا پایدارتر و کارآمدتر شوند.

ذخایر استراتژیک نفت آمریکا تا ۱۰ سال آینده نصف می‌شود

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: قوانین جدید و اعلام آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا حجم این ذخایر را در ابتدای سال مالی ۲۰۳۲ تا حدود ۳۱۴ میلیون بشکه پایین می‌آورد. ذخایر استراتژیک آمریکا در اوایل اکتبر سال جاری میلادی، ۶۸۰ میلیون بشکه نفت در خود جای بودند.

این اداره تاکید کرد: اگر ذخایر استراتژیک نفت آمریکا طی یک دهه آینده نصف شوند، در ابتدای ۲۰۳۲ به پایین‌ترین رقم از مارس ۱۹۸۳ خواهند رسید.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت وزارت انرژی این کشور ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک جهت پایین آوردن قیمت بنزین برداشت می‌کند. اما تحلیلگران عقیده دارند این اقدام تأثیر چندانی در پایین آوردن قیمت نفت نخواهد داشت.

افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی باز هم آهنگ بالا رفتن کرد و تنها در روز گذشته که آخرین روز کاری هفته گذشته در بازارهای جهانی بود ۶.۲۵ درصد رشد کرد.

خوراک دام که حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از قبیل لبنیات، گوشت، مرغ و تخم مرغ را تشکیل می‌دهد در یکسال گذشته روند کاملاً صعودی داشته و نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

قیمت ذرت به عنوان مهمترین خوراک دام تنها در روز گذشته ۶.۲۵ دلار در هر بوشل افزایش قیمت داشت و به قیمت ۵۹۱ دلار و ۷۵ سنت به فروش رفت.

وضعیت تأمین کالاهای اساسی پس از کرونا بسیار سخت شده است، این ویروس زنجیره عرضه را در کشورها از بین برده و به این دلیل قیمت‌ها را بالا برده است.

فرا گیری بیماری کرونا زنجیره عرضه را در کشورها مختل کرده و همین عاملی برای بالا رفتن قیمت جهانی شده است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ هم ادامه یابد.

پاندمی کووید ۱۹ تأثیر زیادی بر تجارت جهانی گذاشته و باعث کاهش تولید و فشار بر قیمت‌ها شده است و اختلال در عرضه و تقاضا بر رشد اقتصاد جهانی آسیب جدی وارد می‌سازد.

ایران در تأمین خوراک دام و طیور بیش از ۷۰ درصد وابسته به واردات است که همین مسئله در یکی دو سال اخیر بازار محصولات پروتئینی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را به هم ریخته است و با وجود تولید کافی و حتی ظرفیت صادرات در برخی از آنها محصولات گران‌تر عرضه شده است.

نشست فنی اوپک پلاس برای بررسی بیشتر سویه جدید کرونا به تعویق افتاد

اوپک و هم پیمانانش، نشست‌های فنی را تا اواخر این هفته به تعویق انداختند تا زمان بیشتری برای ارزیابی تأثیر سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون بر تقاضا برای نفت و قیمت‌ها داشته باشند.

قیمت نفت به همراه سایر بازارهای مالی در روز جمعه بیش از ۱۰ دلار ریزش داشت که بزرگ‌ترین افت یک روز از آوریل ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

قبل از جمعه، اوپک پیش بینی کرده بود، مازاد عرضه در بازار به شدت بیشتر شود زیرا آمریکا سایر مصرف کنندگان نفت تصمیم گرفته بودند تا ذخایر خود را برای کم کردن قیمت‌ها به بازار روانه کنند.

کمیته فنی اوپک پلاس، نشست خود را از چهارشنبه به دوشنبه تغییر دادند. کمیته مشترک وزارتی نظارت بر اوپک پلاس نیز در روز پنج شنبه برگزار خواهد شد.

«ما زمان بیشتری نیاز داریم که متوجه شویم این نوع جدید چیست و آیا نیازی به واکنش بیشتر هست یا نه»

اوپک پلاس ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت بر تولید خود می‌افزاید و از سال گذشته شروع به کم کردن میزان کاهش تولید خود کرده است. در سال گذشته به علت کاهش تقاضا، اوپک پلاس ۱۰ میلیون بشکه از تولید خود را کم کرد.

هنوز ۳.۸ میلیون بشکه در روز از کاهش تولید اوپک پلاس پابرجاست و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند این گروه احتمالاً روند افزایش تولید خود را متوقف خواهد کرد.

کد خبر 539260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.