کشاورزان مراقب کاهش دما و بارش برف در روزهای آینده باشند

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت:با توجه به کاهش دما و بارش برف در بیشتر مناطق کشور، دامداران و کشاورزان هشدارهای هواشناسی را مدنظر قرار دهند.

به گزارش ایمنا، مسعود حقیقت اظهار کرد: آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی امروز و فردا سامانه بارشی جدید استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نوار شمالی و مرکز را در بر می‌گیرد.

وی افزود: این سامانه بارشی طی روزهای پنجشنبه و جمعه به سمت شرق می‌رود که با این وجود روز جمعه خبری از بارش در سمت غرب نیست.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه در روزهای پایانی هفته عمده بارش به سمت سواحل خزر و شرق کشور می‌رود و در مابقی نقاط پدیده خاصی نداریم، ادامه داد: طی امروز و فردا در منطقه شمال و شمال غرب کاهش دما محسوس است.

حقیقت تاکید کرد: با توجه به کاهش دما در بسیاری از مناطق شمالی، گلخانه داران مرتب سیستم‌های گرمایشی را بازبینی و چک کنند.

وی گفت: با توجه به احتمال بارش برف در راستای البرز و زاگرس، دامداران مراقب سوزباد باشند تا به دام‌هایشان آسیبی نرسد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان مناطق جنوبی طی روزهای آتی می‌توانند کشت کلزا را انجام دهند، همچنین استان‌های خوزستان و جنوب ایلام که کشت گندم و جو را انجام ندادند، از ۱۵ تا ۲۰ آذر اقدام به خشکه کاری کنند تا بتوانند از بارش‌های مساعد پایان آذر استفاده کنند.

حقیقت با تاکید بر پایش شته مومی در مزارع کلزا، خاطرنشان کرد: در مناطق سرد کلزاکاران علیه علف‌های هرز سمپاشی انجام ندهند و برای جلوگیری از بروز خسارت به محصولات نسبت به پایش شته مومی کلزا در مزارع اقدام کنند.

وی ادامه داد: بنا بر آمار میزان بارش نسبت به سال قبل و دوره نرمال بلندمدت کمتر از نرمال است که انتظار می‌رود در آذرماه هم بارش خاصی در بسیاری از مناطق نیمه جنوبی و جنوب غرب کشور نداشته باشیم و تنها در مناطق شمال، شمال غرب و قسمت‌هایی از نوار ساحلی خزر بارش‌هایی داریم.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اینکه مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که اکثر استان‌های کشور، مقدار بارش کمتر از نرمال است، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارش‌ها از پایان آذر و پیش بینی بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در فصل زمستان، کشاورزان بویژه مناطق گرمسیر که کشت دیم را انجام ندارند، حداکثر تا ۲۰ آذر وقت دارند که از بارش‌های پایانی ماه بهره مند شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 539252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.