ترس از سویه جدید کرونا، جرقه‌ای برای بازنگری در بازارها

سویه جدید ویروس کرونا با تأثیرگذاری روی فعالیت‌های اقتصادی، روند و عملکرد انتظارات بانک‌های مرکزی جهان را دچار اختلال کرده و بر افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده تأثیر گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خطرات ناشی از ضربات سویه جدید ویروس کرونا به فعالیت‌های اقتصادی، با ایجاد اختلال در عملکرد و روند انتظارات بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در زمینه افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده همراه بوده است که بدون شک یک شکست بالقوه برای دلار و سایر ارزهای رایج در فعالیت‌های اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. تئوری انتظارات تلاش می‌کند تا بر اساس نرخ‌های بهره بلندمدت فعلی، نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت را در آینده پیش‌بینی کند. این تئوری پیشنهاد می‌کند که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر با سرمایه‌گذاری در دو سرمایه‌گذاری متوالی اوراق قرضه یک ساله در مقابل سرمایه‌گذاری در یک اوراق قرضه دو ساله امروزی، سود یکسانی را به دست آورد.

در راستای اختلالات به وجود آمده، در سطح جهانی اعلام شد که تا ژوئن سال ۲۰۲۲ فدرال رزرو (بانک مرکزی ایلات‌متحده‌آمریکا) قادر به قیمت‌گذاری کامل ۲۵ واحدی نرخ بهره بازارهای ارز نخواهد بود. بانک مرکزی اروپا نیز توانایی افزایش ۱۰ واحدی این نرخ را تا پایان این سال نخواهد داشت و همچنین به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی انگلستان شانسی برای افزایش نرخ بهره در ماه آینده داشته باشد.

تمامی این تغییرات ناشی از شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی است که باعث انجام سختگیرانه‌تر کنترل‌های مرزی از سوی چندین دولت جهانی شده است چرا که دانشمندان هنوز از مقاوم بودن واکسن‌های موجود نسبت به این جهش جدید اطمینان ندارند و در حالی که تمامی تمرکز بانک مرکزی بر ریسک‌های صعودی تورم قرار دارد، پیدایش این سویه جدید نشان داد که در شرایط فعلی، ریسک‌های نزولی قابل‌توجهی وجود دارد و جهان امروز با مرحله معناداری از فقدان اطمینان در زمینه‌های اقتصادی مواجه است.

سویه جدید کرونا و بازارهای جهانی

به دنبال فراگیری وحشت ناشی از گسترش بیماری کووید -۱۹ در بازارهای جهانی در اوایل پیدایش، قیمت نفت با کاهش ۶ درصدی، سهام صنایع مسافرتی با افت بیش از ۶ درصد و بازدهی دو ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده‌آمریکا با سقوطی معادل ۱۲ واحد در ثانیه مواجه بود که بزرگترین افت روزانه آن از مارس ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. از سوی دیگر در شرایط فعلی معامله‌گران ارز از دلار آمریکا و سایر نقاط جهان حمایت می‌کنند که تورم بالاتر و اقتصادهای قوی‌تر باعث شده است چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در آن قوی‌تر به نظر برسد. با وجود معرفی مجدد رئیس فدرال رزرو برای نامزدی دومین دوره ریاست این بانک نیز شاخص دلار به بالاترین حد خود در طول ۱۷ ماه گذشته رسیده است و همچنین صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو در روزهای دوم و سوم نوامبر نشان می‌دهد سیاست‌گذاران بیشتری برای سرعت بخشیدن به کاهش خرید دارایی‌ها و افزایش نرخ‌ها آماده هستند.

بدین‌ترتیب و با توجه به سه افزایش ۲۵ واحدی نقطه پایه فدرال رزرو برای سال ۲۰۲۲، داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در ایالات‌متحده حاکی از یک موقعیت لانگ (long) ۲۰ میلیارد دلاری برای معامله‌گران است تا بتوانند دلار ذخیره کنند. موقعیت long عبارت است از نوعی هدف‌گذاری برای به دست آوردن سود که امیدوار به افزایش قیمت‌ها از یک نقطه مشخص است که در برابر موقعیت short قرار دارد که برعکس long معامله‌گر انتظار دارد قیمت‌ها از یک نقطه مشخص کاهش داشته باشند. این دو موقعیت در واقع قابلیت‌هایی هستند که به کمک آن‌ها معامله‌گران در افزایش و کاهش‌های قیمتی، سود کسب می‌کنند.

در عین حال موقعیت موجود برای دلار برای دیگر ارزها شامل ین، فرانک سوئیس و یورو نزولی دیده می‌شود که این امر منعکس‌کننده این دیدگاه است که اعمال سیاست‌های سختگیرانه برای کشورهایی با این ارزها بعید است. البته بنا به ادعای برخی مسئولین، چنانچه سویه جدید ویروس کرونا سیاست‌های فدرال رزرو را دچار اختلال کند، احتمالاً دلار کمی آسیب‌پذیرتر از یورو خواهد بود چرا که در حال حاضر مباحث حول محور افزایش دو تا سه برابری نرخ در سال آینده فدرال رزرو قرار دارد.

کاهش شدید بازدهی اوراق بهادار دو ساله خزانه‌داری (بخش اوراق قرضه که به‌ویژه نسبت به تغییرات نرخ بهره بسیار حساس است)، بخشی از صرف بازده آن را نسبت به آلمان ۱۰ واحد در ثانیه کاهش داده است. جای تعجب نیست که ین و فرانک سوئیس بیش از یک درصد در برابر دلار رشد داشته‌اند، در حالی که یورو در یکی از بزرگترین جهش‌های روزانه خود در سال جاری ۰.۷۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، در حالی که ممکن است در صورت گسترش سویه جدید کرونا، اعتماد به بهبود بازار کار ایالات‌متحده از بین برود، هنوز برای ارزیابی میزان تأثیر این مورد زود است.

کرونا در زمان تورم

با وخیم‌تر شدن شرایط تأخیرهای زنجیره تأمین که تا حدی عامل تحریک تورم به حساب می‌آید، سویه جدید کرونا ممکن است کار را برای بانک‌های مرکزی پیچیده کند. برای مثال در حالی که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا "طرح محرک اضطراری همه‌گیری" ۱.۸۵ تریلیون یورویی خود را متوقف کند، استراتژیست‌های مالی بر این باورند که اکنون شانس بیشتری برای تمدید این برنامه فراتر از مهلت مشخص شده در مارس وجود دارد. این دیدگاه در سراسر بازارهای اوراق قرضه جنوب اروپا که بزرگترین ذی‌نفعان این برنامه محسوب می‌شوند طنین‌انداز شده است.

هزینه استقراض ۱۰ ساله ایتالیا نیز به زیر یک درصد کاهش یافته و بیشترین کاهش روزانه در سه هفته اخیر را داشته است و در حالت کلی علی‌رغم اینکه پیش‌بینی شده بود وضعیت اروپا "برنامه خرید اضطراری همه‌گیری" (PEPP) را دچار تحول نخواهد کرد، مطمئناً در صورت نیاز سویه جدید به واکسن‌های جدید شرایط تغییر می‌کند.

بریتانیا نیز، که تورم در آن به بالاترین حد خود طی ۱۰ سال گذشته رسیده است، علی‌رغم بهبودهای ضعیف اقتصادی که داشته است تا اواسط سال ۲۰۲۲ حدوداً تا ۷۰ واحد در ثانیه با سیاست‌های سختگیرانه قیمت‌گذاری خواهد شد. با این وجود در جمعه گذشته پوند با کاهشی ۰.۶ درصدی در برابر یورو مواجه بود و تحلیل‌گران MUFG (بزرگترین بانک ژاپن)، پیش‌بینی می‌کنند که پوند نیز به همراه دلار کیوی، استرالیا و کانادا در برابر کاهش انتظارات نرخ بهره آسیب‌پذیرتر شود.

کد خبر 538989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.