استفاده از فرآیند هاضم بی‌هوازی برای مدیریت پسماند اصفهان از سال آینده

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: فرآیند هاضم بی‌هوازی منجر به کاهش چشمگیر شیرابه و رفع بوی نامطبوع متصاعد شده از این پسماندها می‌شود.

فرشاد مستأجران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با پیشرفت علم و تکنولوژی مدیریت پسماند در سرتاسر دنیا اظهار کرد: با توجه به برنامه عملیاتی که تا سال ۱۴۰۵ برای سازمان مدیریت پسماند مشخص شده است، بعد از مطالعات و پژوهش‌های گسترده در حوزه‌های مختلف مدیریت پسماند، فناوری‌های جدید را احصا کرده و در برنامه سازمان قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ توانسته‌ایم برای اجرای این برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شویم؛ از این رو این نوید را به همشهریان اصفهانی می‌دهیم که بخشی از این تکنولوژی‌ها به زودی در فرآیند مدیریت و پردازش پسماندها به کار گرفته خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چرخه مدیریت پسماندها در اصفهان، اضافه کرد: پسماندهای جمع‌آوری شده از سطح شهر اصفهان که در محل کارخانه پردازش پسماند دریافت می‌شود، شامل دو بخش مواد آلی و فسادپذیر مانند مواد غذایی و مواد غیر آلی از جمله پلاستیک‌ها و منسوجات است که برای مدیریت اصولی هر دو بخش بررسی‌های متعددی انجام شده است.

مستأجران با بیان اینکه یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا برای مدیریت بخش آلی پسماندها، استفاده از روش هضم بی‌هوازی است، افزود: روش هضم بی‌هوازی در واقع تجزیه مواد غذایی به وسیله میکروارگانیسم‌ها در شرایطی است که هوا وجود ندارد؛ بدان معنا که پسماندها و مواد فسادپذیر وارد دستگاه می‌شود، بعد از یک ماه شروع به تجزیه شدن می‌کنند و در نهایت این فرآیند منجر به تولید چند نوع محصول شامل کود کمپوست با کیفیت و گاز قابل تبدیل به انرژی برق می‌شود.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این فرآیند توضیح داد: فرآیند هاضم بی‌هوازی منجر به کاهش چشمگیر شیرابه و رفع بوی نامطبوع متصاعد شده از این پسماندها می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحریم‌ها و نبود امکان وارد کردن این دستگاه، سبب تشویق سازمان برای بومی‌سازی تکنولوژی هاضم بی‌هوازی شد، گفت: با استفاده از توان متخصصان داخلی توانستیم دستگاه را در مقیاس کوچک‌تر و به صورت نیمه خشک به عنوان فاز پایلوت بسازیم و در حال حاضر نیز مشغول طراحی مدل مالی ۲۰ تن در روز هستیم که اگر بتوانیم ردیف‌های اعتباری آن را فراهم کنیم، در سال ۱۴۰۱ این فناوری در شهر اصفهان مورد استفاده خواهد گرفت.

کد خبر 538817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.