فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه‌شنبه نهم آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌» به بررسی ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی پرداخت و نوشت: گسترش همکاری‌های اقتصادی با چین ذیل توافق ۲۵ ساله و مذاکرات متعدد وزارت نفت با همسایگان شمالی بخوبی نشان داد که با اتخاذ رویکرد درست در سیاست خارجه و دیپلماسی فعالانه وزارت نفت هم می‌توان صادرات نفت ایران را افزایش داده و به بیش از یک میلیون بشکه در روز رساند و هم احیای تعاملات گازی با همسایگان شمالی را محقق کرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، راهبرد سیاست خارجه ایران از اتکای صرف به غرب به گسترش تعاملات با کشورهای منطقه، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و سایر کشورهای بلوک مقابل آمریکا تغییر کرد و البته به‌صورت موازی نیز احیای تعاملات اقتصادی با کشورهای غربی نیز ذیل چهارچوب برجام در حال پیگیری است. اما مطابق گفته‌های رئیس‌جمهور و وزرای دولت، توسعه تعاملات تجاری ایران در دولت فعلی معطل مذاکره با غربی‌ها نخواهد ماند. هرچند تنها حدود سه ماه از استقرار کابینه دولت سیزدهم می‌گذرد اما بررسی عملکرد دیپلماسی اقتصادی دولت در همین مدت کوتاه نیز نشان از برخی گشایش‌های امیدوارکننده در تعاملات تجاری ایران بخصوص در حوزه نفت و گاز است. این گشایش‌های اقتصادی در حوزه انرژی در حالی رقم خورد که ایران همچنان در سایه تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد.

فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکره زرد برای توافق سبز» به بررسی مذاکرات وین پرداخت و نوشت: دوشنبه موعود در ۸ آذر ۱۴۰۰ فرا رسید تا دور هفتم مذاکرات احیای برجام در هتل پله‌کوبورگ وین پس از چند ماه از سر گرفته شود. همه طرف‌های توافق با هیأتی به وین آمده‌اند تا در راستای دستیابی به توافقی خوب و مطلوب گرد هم نشسته و مذاکره کنند تا در نهایت به نتیجه‌ای مشترک دست یابند. این در حالی است که کمی آن طرف‌تر نیز عضو سابق و خارج شده از توافق یعنی ایالات متحده آمریکا مترصد است که شرایط به سمت و سویی برود که این کشور هم مجدداً به برجام بازگردد. هر چند که موضع ایران از ابتدا تا کنون این بوده که آمریکا صرفاً با برداشتن همه تحریم‌ها بلیط بازگشت به برجام را خواهد گرفت و در غیر این صورت ایران و۱+۴ در قالب برجام به مذاکره خواهند پرداخت. آنچه که مسلم است در این دور از مذاکرات وقتی برای هدر دادن وجود ندارد چرا که طرفین از مطالبه یکدیگر خبر دارند و چارچوب نیز تعیین شده است. لذا مسائل خارج از توافق و مسائل ثانویه‌ای طرح و بررسی نخواهد شد. این در حالی است که همزمان با فرا رسیدن موعد مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، رایزنی‌های فشرده برجامی برای احیای توافق هسته‌ای از تهران تا بروکسل و مسکو و از بروکسل تا واشنگتن ادامه داشته و همه طرف‌ها در تلاشند تا به هر نحوی که شده فضا را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات دور هفتم احیای برجام، آماده کنند. در این راستا از روز شنبه که هیآت‌های کشورهای عضو وارد وین شده‌اند دیدارهای دو یا چند جانیه‌ای با یکدیگر و همچنین هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته‌اند. از طرفی مذاکرات کارشناسی هیأت‌های ایران، روسیه و چین نیز از صبح روز یکشنبه در وین آغاز شده و این گفت‌وگوهای دو جانبه و سه جانبه ادامه دارد.

فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باقری پس از جلسه: خوش‌بین هستم» به بررسی اظهارات علی باقری بعد از نشست افتتاحیه مذاکرات وین پرداخت و نوشت: بعد از حدود ۱۶۰ روز وقفه، مذاکرات ایران و ۱+۴ با حضور غیرمستقیم آمریکا در وین از عصر دیروز شروع شد؛ مذاکراتی که طرف‌های غربی از همان ابتدا، با عینک بدبینی وارد آن شده‌اند، ولی نماینده روسیه در مذاکرات، حوالی ساعت ۸ دیشب از جلسه بیرون آمد و گفت: «هفتمین دور مذاکرات بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد.» علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی هم گفت که به نتایج جلسه برگزار شده «خوش‌بین» است.
حوالی ساعت ۶ عصر دیروز، اولین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ در هتل کوبورگ وین شروع شد و دو ساعت بعد که جلسه اول مذاکره تمام شد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات در توئیتی نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.» این موضع طرف روس، دقیقاً در مقابل نگاه بدبینانه طرف‌های غربی است که پیش از شروع مذاکرات، احتمال دستیابی به توافق را بسیار ضعیف پیش‌بینی کرده بودند.
با وجود این بدبینی پیش از شروع مذاکرات، انریکه مو را معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اولین جلسه گفت که دیدگاه «بسیار مثبتی» به مذاکرات دارد. مو را البته گفته که به نتیجه مذاکرات نه خوش‌بین است و نه بدبین، ولی تأکید کرده که تمامی هیئت‌ها عزم خود را برای تعامل ابراز کرده‌اند.

فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا فقط با لغو همه تحریم‌ها بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت می‌کند» نوشت: هتل «پله‌کوبورگ» وین دیروز دوشنبه ۸ آذرماه میزبان مذاکرات رسمی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) بود تا دور هفتم گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و طرف‌های برجام با هدف رفع تحریم‌ها برگزار شود.
این نشست به ریاست «انریکه مو را» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس (در سطح معاونان وزرای امور خارجه و مدیران سیاسی) برگزار شد. بر اساس بیانیه‌های اعلامی و مطابق با قوانین سلامت اتریش و به دلیل قرنطینه سراسری در این کشور؛ مطبوعات اجازه ورود به داخل و سالن محل برگزاری این نشست را نداشتند و صرفاً در یک محوطه مطبوعاتی مقابل هتل کوبورگ که برای آن‌ها تعیین‌شده، حضور داشتند.
هیئت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری (معاون سیاسی وزیر خارجه) از روز شنبه ۶ آذرماه وارد وین شده و طی روزهای گذشته با هیئت‌های چین و روسیه و انریکه مو را دیدارهایی غیررسمی و رایزنی‌های دوجانبه و سه جانبه‌ای را انجام داده است.
گفتنی است با اینکه ۶ دور از گفت‌وگوهای وین در دولت سابق و بدون حصول نتیجه انجام شد، اما جمهوری اسلامی اعلام کرده که هدفش از حضور در این دور از مذاکرات رفع تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت یکجا، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی است.

فصل تازه در دیپلماسی انرژی‌

کد خبر 538794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.