ارتباط بین آلودگی هوا و ذات‌الریه چیست؟

نتایج بررسی‎‌های انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر ابتلا به ذات الریه و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا یک مشکل کشنده است که سلامت افراد را به صورت کلی تحت تأثیر قرار می‌دهد و خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی مانند ذات‌الریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا باعث افزایش التهاب ریه افراد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود باعث بروز مرگ و میر می‌شود.

ذات‌الریه چیست؟

ذات‌الریه نوعی عفونت است که طی آن کیسه‌های هوایی یا آلوئول‌های موجود در یک یا هر دو ریه ملتهب می‌شود و ممکن است پر از آب شوند. زمانی که کیسه‌های هوا دچار التهاب می‌شود، خطر ابتلاء به عوارض تنفسی افزایش پیدا می‌کند و فرد به سختی می‌تواند نفس بکشد. با وجود اینکه ذات‌الریه یک بیماری شایع است، ممکن است تهدید کننده زندگی کودکان و افراد بالای ۶۵ سال باشد. با وجود اینکه عفونتی مانند ذات‌الریه توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است با لمس کردن سطحی آلوده به ویروس‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا نیز از فرد بیمار به دیگران منتقل شود؛ بنابراین این بیماری به شدت مسری است.

ارتباط بین آلودگی هوا و ذات‌الریه چیست؟

ذات‌الریه بدون شک یک بیماری تنفسی خطرناک است که با افزایش سطح آلودگی هوا مشکلات جبران ناپذیری را برای انسان ایجاد می‌کند. محققان معتقدند که آلودگی هوا خطر ابتلاء به ذات‌الریه و سایر مشکلات شدید تنفسی را دو برابر می‌کند و خطر مرگ و میر ناشی از آن را نیز افزایش می‌دهد. آلودگی هوا نه تنها خطر ابتلاء به عفونت‌های تنفسی و آنفلوآنزا را چندین برابر افزایش می‌دهد، بلکه باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. زمانی که افراد در معرض آلاینده‌های مختلف موجود در هوا قرار می‌گیرند، التهاب موجود در ریه و مجاری تنفسی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این صورت عملکرد سلول‌های ایمنی دچار اختلال می‌شود و میزان ترشح سیتوکین‌های مفید را نیز متوقف می‌کند.

چه کسانی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به ذات‌الریه قرار دارند؟

ذات‌الریه اغلب می‌تواند تهدید کننده زندگی افراد باشد و خطر مرگ و میر را افزایش دهد. کودکان کوچک‌تر از پنج سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افرادی که از مشکلات تنفسی جدی رنج می‌برند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به ذات‌الریه قرار دارند. آلودگی هوا نیز خطر ابتلاء به ذات‌الریه را در میان این گروه از افراد جامعه افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که آلودگی هوا خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از ذات‌الریه را نیز افزایش می‌دهد.

علائم بیماری ذات‌الریه چیست؟

ذات‌الریه ممکن است یک بیماری خفیف باشد، علائم طولانی مدت داشته باشد یا به طور جدی تهدید کننده زندگی باشد. علائم این بیماری علاوه بر مشکلات تنفسی، احتقان قفسه سینه و سوزش گلو می‌تواند شامل تب، لرز، سرفه همراه با خلط، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، تنفس سریع و خس خس سینه شود.

برای پیشگیری از بروز ذات‌الریه در فصل آلودگی هوا چه اقداماتی باید انجام داد؟

متخصصان معتقدند که آلودگی هوا سلامت همه افراد را به خطر می‌اندازد و نفس کشیدن را برای آن‌ها دشوار می‌کند. بنابراین توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز بیماری ذات‌الریه هنگام آلودگی هوا از ماسک استفاده کنید، در محیط منزل از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید، از سیگار کشیدن دوری کنید، اقدامات بهداشتی را رعایت کنید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید تا خطر ابتلاء به ذات‌الریه کاهش پیدا کند و در صورت بروز علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 538732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.