الگو و ساختارهای اجتماعی از اصول مهم تمدن است

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تمدنی کار خود را به درستی انجام می‌دهد که به الگو و ساختارهای اجتماعی مناسبی دست پیدا کند اما باید در نظر داشته باشیم که تمدن با حکومت تفاوت‌هایی دارد، وسیع بودن و مرز نداشتن تمدن از مهم‌ترین این تفاوت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام مصطفی جمالی امروز _دوشنبه، هشتم آذرماه_ در یک نشست علمی برخط، با موضوع "رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق نقشه جامع تمدن نوین اسلامی" اظهار کرد: هر تمدنی دارای یک نقشه منحصر به فرد برای خود است اما باید توجه کنیم که نگاه به نقشه جامع انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و باید در این راستا گام‌های مهمی را برداریم.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی تنها مختص ایران نیست و مرز مشخصی ندارد بلکه این تمدن در تمام دنیا وجود دارد و به نوعی یک تمدن کامل است، افزود: با ظهور اسلام تمدن‌های غربی رو به فروپاشی رفتند و به نوعی احساس خطر کردند پس ما موظف هستیم در این راه بر روی این نقشه جامع تمرکز کنیم و آشنایی کاملی را با آن داشته باشیم، البته لازم است که این راه تمامی جوانب موجود و زوایای مختلف را در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: همه تمدن‌ها باید برای خود نقشه جامعی را داشته باشند پس انقلاب اسلامی نیز باید با نگاه به این نقشه کار خود را پیش ببرد چراکه اگر نقشه راهی وجود نداشته باشد، انقلاب اسلامی از ریل خود خارج می‌شود.

وی ادامه داد: افراد غربی در نظر داشتند که تمدن خود را جهانی کنند و در همان روزها بود که انقلاب اسلامی شکل گرفت و ما شاهد یک حرکت بزرگ از سوی مردم کشورمان بودیم؛ با تشکیل انقلاب اسلامی، تمدن غرب احساس خطر کرد و راهکارهایی را برای سرکوب انقلاب اسلامی در نظر گرفت. دشمنان اسلام ظرفیت انقلاب اسلامی را شناخته و اسلام و ایران هراسی را در جامعه شکل دادند تا بتوانند این تمدن را از راه خود دور کنند اما هیچ‌گاه موفق به انجام این کار نشدند.

جمالی با بیان اینکه نقشه جامع تمدن نوین انقلاب اسلامی هنوز به طور کامل دریافت نشده است و جای کار دارد، خاطرنشان کرد: در عصر جدید، انقلاب‌های زیادی در کشورهای مختلفی صورت گرفت اما در کشور ایران یکی از بهترین انقلاب‌ها را شاهد بودیم و اکنون ثمرات خوب آن مشاهده می‌کنیم؛ انقلاب اسلامی از سه افق اجتماعی، تاریخی و تمدنی تشکیل شده است و ما اگر می‌خواهیم در این راه بهتر عمل کنیم باید ابعاد مختلف آن را پیدا کنیم تا هنگام مواجهه با مشکلات تصمیم بهتری بگیریم.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه دین باید به یک شبکه علوم تبدیل شود، اضافه کرد: تاریخ انقلاب اسلامی به پیامبر اسلام (ص) و انبیا باز می‌گردد و به نوعی این راه ادامه جبهه حق است و باید بتوانیم این تمدن را تا عصر ظهور ادامه دهیم. تمامی کارهایی که می‌بایست در در عصر غیبت انجام دهیم همان نقشه راه و جم، هفت مبارزه تمدنی و پایه ریزی تمدن نوین اسلامی هستیم.

جمالی اضافه کرد: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان و اسلام تازیانه خورندگان تاریخ باشد؛ هنری پاک و زیباست که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم باشد. عقلانیت دینی، علمی و اجرایی سه اصلی است که باید مورد توجه ما باشد و باید همیشه هماهنگی لازم را بین آن‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی اسلامی و اقتدارزایی در علوم تجربی و علوم پایه از استراتژی‌های کوتاه مدت انقلابی است، افزود: استنباط فقه اجتماعی، تولید شبکه علوم اسلامی و کاربردی و طراحی شبکه الگوهای اسلامی از جمله موارد مهمی است که ما در طول این مدت باید به آن توجه کنیم.

کد خبر 538647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.