اصلاح قوانین برای افزایش درآمد پایدار شهرداری‌ها الزامی است

یک دکترای اقتصاد شهری با بیان اینکه سال‌هاست فقط در حدود ۲۵ درصد درآمد شهرداری‌ها در ایران از محل درآمدهای پایدار تأمین می‌شود و عمده درآمد شهرداری‌ها ناپایدار بوده است که آثار منفی بر شهرها دارد، گفت: از طریق اصلاح قوانین و مقررات می‌توان سطح درآمد پایدار را افزایش داد.

سامان ولی‌نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سال‌هاست فقط در حدود ۲۵ درصد درآمد شهرداری‌ها در ایران از محل درآمدهای پایدار تأمین می‌شود و عمده درآمد شهرداری‌ها ناپایدار بوده است که آثار منفی بر شهرها دارد، اظهار کرد: از طریق اصلاح قوانین و مقررات می‌توان سطح درآمد پایدار را افزایش داد.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ شهرداری تهران، ۳۰ درصد از درآمدها از محل کمک‌های دولت، ۴۰ درصد از عوارض محلی و ۳۰ درصد از آن از محل بهای خدمات تأمین می‌شود، اگر قرار باشد ۳۰ درصد پرداخت‌های دولت محقق شود نیازمند اصلاح قوانینی همچون مالیات بر ارزش افزوده است.

این دکترای اقتصاد شهری گفت: هنوز شهرداری‌ها به حق خود از قانون مالیات بر ارزش افزوده نرسیده‌اند و لازم است این قانون به همراه قوانین دیگر از جمله قانون مالیات‌های مستقیم، نظام جامع درآمدهای شهری و مدیریت یکپارچه شهری که سال‌هاست تصویب نشده است، اصلاح و تصویب شود.

ولی‌نوری با بیان اینکه یکی از راهکارهای افزایش درآمد پایدار شهرداری‌ها استفاده از ظرفیت‌های موجود که تاکنون امکان وصول نداشته است، اضافه کرد: به عنوان نمونه عوارض نوسازی منبع درآمد اصلی شهرداری‌های جهان است که ۳۷ درصد درآمد شهرهای جهان از این محل تأمین می‌شود.

عوارض نوسازی در ایران وصول نمی‌شود

وی ادامه داد: در کشور ما عوارض نوسازی وصول نمی‌شود، دفترچه‌های معاملاتی به‌روز نشده است و مبلغی که از این طریق کسب می‌شود به سختی وصول می‌شود به ویژه زمان‌هایی که طرف حساب نهادهای دولتی باشد شهرداری اراده و قدرت کافی برای وصول این درآمدها را ندارد.

این دکترای اقتصاد شهری گفت: رقم واقعی که می‌توان از این طریق وصول کرد کمتر از ۰.۰۲ درصد است که بر اساس قانون باید ۱.۵ درصد از ارزش واقعی ملک باشد، بنابراین اصلاح قوانین و مقررات در افزایش درآمد پایدار شهرداری‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

ولی‌نوری اضافه کرد: بسیاری از قوانین موجود هم نیازمند بازنگری است که از جمله آن می‌توان به عوارض شماره‌گذاری خودرو اشاره کرد.

تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه قسمتی از درآمدهای شهرداری‌ها باید از طریق مشارکت بخش خصوصی تأمین شود، گفت: این مشارکت باید در چارچوب قانونمند و با استفاده از مکانیزم راهبردی باشد. در بسیاری از شهرهای جهان پروژه‌های کلان عمرانی از بودجه عمومی شهر تأمین اعتبار نمی‌شود و بخش خصوصی در ساخت آن مشارکت می‌کند.

این دکترای اقتصاد شهری اضافه کرد: در دنیا هزینه احداث پروژه‌ها را شهروندانی که از آن استفاده می‌کنند پرداخت می‌کنند بنابراین مدیریت شهری از مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی ابرپروژه‌ها استفاده می‌کند.

کد خبر 538559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.