تولید واکسن کرونا؛ در ابرشرکت داروسازی تا یک شرکت ملی

امروزه سه نام فایزر، آسترازنکا و سینوفارم به دلیل تولید واکسن کووید_۱۹ بسیار برسر زبان‌ها افتاده و تقریبا تمامی افراد با این سه نام آشنایی دارند، اما برخی این شرکت‌ها در گذشته نیز اسم و رسمی داشته‌ و تنها تولید واکسن موجب شهرت آن‌ها نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همانطور که می‌دانید امروزه سه نام فایزر، آسترازنکا و سینوفارم به دلیل تولید واکسن کووید _۱۹ بر سر زبان‌ها افتاده و هرکسی با این سه واکسن آشنایی دارد. سه شرکت تولید کننده واکسن کووید _۱۹ هر کدام تاریخ و اسم و رسمی برای خود داشته‌اند.

ابرشرکت فایزر که یکی از این سه واکسن را تولید کرده نیز از شرکت‌های بزرگ در سطح جهان است که توانسته است بیش از پنج داروی پرفروش در بازار عرضه کند. آسترازنکا شرکت بریتانیایی، دیگر تولید کننده واکسن کووید _۱۹ است که از ادغام دو شرکت سوئدی پدید آمده و داروهای بسیاری در زمینه سرطان، قلب و عروق، دستگاه گوارش، ضد عفونت، علوم اعصاب، دستگاه تنفسی و ضد التهاب‌ها تولید کرده است، شرکت ملی سینوفارم نیز در ۲۶ نوامبر ۱۹۹۸ تأسیس و درواقع شرکت دولتی چینی محسوب می‌شود. در ادامه با سه شرکت تولید کننده واکسن کووید _۱۹ آشنا می‌شوید.

فایزر

ابرشرکت داروسازی و زیست‌فناوری آمریکایی چندملیتی فایزر با درآمد ۵۱.۷ میلیارد دلار سالانه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک و بمبئی معامله می‌شود.

شرکت فایزر در سال ۱۸۴۹ توسط یک شیمی‌دان آلمانی به نام چارلز فایزر تأسیس شد و در طول فعالیت خود، شرکت‌ها و کارخانجات دارویی بسیاری را خریداری، تصاحب و با مجموعه خود ادغام کرد که ادغام وارنر لمبرت در سال ۲۰۰۰، فارمسیا در ۲۰۰۳ و وایت در سال ۲۰۰۹ از جمله ادغام‌های این شرکت است؛ این ابرشرکت در سال ۲۰۱۸ در فهرست فرچون ۵۰۰ با بیش از ۵۳ میلیارد دلار درآمد رتبه ۵۷ از فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا را کسب کرد.

فایزر تنها شرکتی است که بیش از پنج داروی پرفروش در بازار دارد؛ این شرکت با بیش از ۹۱ هزار کارمند در سراسر جهان درآمدی بالغ بر ۵۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ داشته است.

تأسیس ابر شرکت فایزر

در دهه ۱۸۴۰ شیمی‌دان آلمانی به ناما چارلز فایزر و قناد آلمانی به نام چارلز ارتارت در حین مهاجرت از اروپا به ایالات متحده با یکدیگر آشنا شده و پس از چند سال در ۱۸۴۹ شرکت چارلز فایزر و شرکا را برای تولید مواد شیمیایی از جمله ترکیبات ید، اسید سیتریک و اسید بوریک تأسیس کردند. مطالعات و تلاش آن دو سرانجام موجب رشد فناوری تخمیر و تولید اسید سیتریک در مقادیر بسیار شد. تولید داروی سانتونین که امروزه همچنان در درمان کرم‌های انگل مؤثر است از جمله موفقیت‌های اولیه فایزر و ارتارت بود.

فایزر در سال ۲۰۱۵ با شرکت هوسپیرا توافق و آن شرکت را به مبلغ ۱۵.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. هوسپیرا خود از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروی تزریقی در جهان است؛ در سال ۲۰۱۹ فایزر شاخه تولید ژنریک داروهای خود را پس از انقضای پتنت Upjohn در شکرت مای‌لن ادغام کرد.

داروهای مشهور ابرشرکت فایزر

  • زیووکسید
  • سانتونین
  • زاناکس
  • زولوفت
  • ویاگرا
  • سلبرکس
  • واکسن کووید _۱۹ فایزر

آسترازنکا

آسترازنکا شرکت داروسازی و زیست‌فناوری برتانیایی سوئدی چند ملیتی است. ستاد مرکزی این شرکت در پردیس پزشکی دانشگاه کمبریچ انگلیس است؛ این شرکت در سال ۱۹۹۹ از ادغام دو شرکت سوئدی آسترا و زنکا تأسیس شد و اکنون در فهرست اولیه بازار بورس لندن و همچنین فهرست ثانویه بازار بورس نیویورک قرار دارد.

شرکت آسترازنکا برای ساخت واکسن کووید _۱۹ آکسفورد-آسترازنکا شناخته می‌شود؛ این شرکت در سال ۲۰۰۹ به عنوان پنجمین شرکت دارویی جهان از نظر میزان فروش پس از فایزر، نوارتیس، سانوفی و گلاکسواسمیت‌کلاین شناخته می‌شد. در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱، آسترازنکا با ارزش بازاری معادل ۳۹.۵ میلیارد پوند به عنوان دهمین شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار لندن انتخاب شد.

داروهای تولیدی شرکت آسترازنکا

از داروهای تولیدی این شرکت داروسازی می‌توان به انواع داروهای سرطان، قلب و عروق، دستگاه گوارش، ضد عفونت، علوم اعصاب، دستگاه تنفسی و ضد التهاب‌ها اشاره کرد.

واکسن آسترازنکا

این شرکت از دسامبر ۲۰۲۰ مراحل کارآزمایی بالینی را جهت تولید واکسن کووید _۱۹ آغاز و ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ این واکسن برای استفاده در برنامه واکسیناسیون بریتانیا مورد تأیید قرار گرفت؛ تزریق واکسن تولیدی این شرکت از چهارم ژانویه ۲۰۲۱ با تزریق به برایان پینکر ۸۲ ساله در بریتانیا آغاز شد.

سینوفارم

گروه دارویی ملی چین یا سینوفارم شرکت دولتی چینی است و در سال ۲۰۱۶ رتبه دویست و پنجم فهرست فورچون جهانی را کسب نمود؛ این شرکت ۲۶ نوامبر ۱۹۹۸ تأسیس و مالک آن ساساک است. دفتر مرکزی شرکت ملی سینوفارم در پکن چین قرار دارد و محدوده فعالیت آن نیز جهانی است.

کد خبر 538519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.