این بازیکن ۲۳ ساله را بخاطر بسپارید!

رناتو سانچز ملی پوش پرتغالی لیل فرانسه با جبران اشتباهاتش، کاری کرد تا سرنوشتی مثل گوتزه و شورله پیدا نکند و حالا تیم های بزرگی را خواهان خودش می بیند

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند بازیکن در دنیای فوتبال هستند که علی رغم اینکه به نظر می‌رسید قرار است سال‌های زیادی در مستطیل سبز دلربایی کنند و بدرخشند، اما با اتخاذ تصمیم‌ها و انتخاب‌های اشتباه، زودتر از موعد فوتبالشان پایان پیدا کرد و از صفحه اول فوتبال اروپا محو شدند.

ابتدا برویم سراغ ماریو گوتزه. او درحال حاضر ۳۰ است. گوتزه کسی است که در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ به عنوان ستاره دورتموند و ناجی مانشافت، توسط یوواخیم لوو از روی نیمکت به زمین آمد و همانند ستاره‌ای درخشان، زننده‌ی گل قهرمانی آلمان‌ها لقب گرفت تا دست مسی در یک قدمی جام، از لمس آن کوتاه بماند و با ناامیدی قهرمانی ژرمن‌ها را نظاره گر باشد.

درست بعد از این گل سرنوشت ماریو به شکل عجیب و غریبی پیچیده شد و دست سرنوشت از او یک قهرمان بود یک ناکام بزرگ ساخت و آرام آرام از سطح اول فوتبال اروپا دور شد. بازیکنان زیادی بودند که مثل جوان آلمانی هرگز موفق نشدند بعد از یک شروع کم نظیر، در کارشان استمرار داشته باشند و به صورت کلی از صحنه‌ی دنیای حرفه‌ای محو شدند اما بر خلاف بقیه، قضیه انگار برای یکی از آن بازیکنان با استعداد داشت جور دیگری رقم می‌خورد.

گوتسه که محصولی از آکادمی فوتبال دورتموند است؛ در سن هشت سالگی وارد این باشگاه شد. او اولین بازی باشگاهی‌اش در بوندسلیگا را در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹ و در مقابل مانیتس انجام داد. ماریو در دقیقهٔ ۸۸ و به جای یاکوب بلاژیکفسکی به بازی آمد. او بعد از چند بازی جای خود در ترکیب اصلی را مستحکم کرد. گوتسه نقشی کلیدی در قهرمانی دورتموند در فصل ۱۱–۲۰۱۰ داشت.

در ژانویهٔ ۲۰۱۲ ماریو مصدوم شد و چند بازی را از دست داد. در ۲۷ مارس ۲۰۱۲ گوتسه قراردادی با زنبورها بست که او را تا سال ۲۰۱۶ در این تیم نگه می‌داشت و مبلغ جدایی زودهنگام مبلغ ۳۷ میلیون شد. او در مورد تمدید قراردادش گفت: "همه می‌دانند که من چقدر در وستفالن راحت هستم. دورتموند در حال احیا است و من می‌خواهم جزئی از این پیشرفت باشم."

این بازیکن آلمانی، اولین بازی‌اش بعد از دوران نقاهت را در آوریل و در مقابل بورسیا مونشن گلادباخ انجام داد. گوتسه فصل ۲۱–۲۰۱۱ را با قهرمانی در بوندسلیگا به پایان رساند و دورتموند رکورد کسب امتیاز در بوندسلیگا را با ۸۱ امتیاز شکست. ماریو همچنین جام حذفی آلمان را کسب کرد که دورتمند ۵–۲ بایرن مونیخ را شکست داد.

او حالا از سطح اول فوتبال اروپا فاصله گرفته و در عین ناباوری و در حالی که می‌توانست حالا حالا با پیراهن زرد دورتموند افتخار آفرینی کند، درحال حاضر شماره ۲۷ psv آیندهوون را به تن کرده و همانند آرین روبن و علیرضا جهانبخش، در فوتبال مشغول ادامه دادن به دوران حرفه‌ای بازیگری اش است.

طبق پیشبینی، قرار بود ۲۹ سالگی سنی باشد که ماریو به اوج پختگی و کیفیت در دوران فوتبالش می‌رسد و شاید تا آن زمان، توپ طلا را هم فتح کرده باشد، اما پسر خلاق ژرمن‌ها هرگز نتوانست به آن ستاره‌ای که فکر می‌کردند تبدیل شود، تا تنها توپ طلایی که به کسب کرده، همان جایزه‌ی گلدن‌بوی سال ۲٠۱۱ باشد.

در تیرماه سال پیش بود که در خبری شوکه کننده دیگر، آندره شورله ستاره سابق تیم ملی آلمان و باشگاه‌های لورکوزن، ولفسبورگ، چلسی و بوروسیا دورتموند هم در ۲۹ سالگی خبر از خداحافظی خود از فوتبال داد. او با ۵۷ بازی ملی، در جام جهانی ۲۰۱۴ از بازیکنان تیم ملی آلمان بود و با این تیم قهرمان جهان نیز شد. در پیروزی تاریخی ۷-۱ آلمان برابر برزیل، او زننده دو گل بود، اما سرنوشتی مثل گوتزه پیدا کرد و خیلی زود محو شد.

رناتو سانچز هم یکی دیگر از ستاره‌هایی است که نزدیک بود سرنوشتی شبیه به دو نفر قبلی داشته باشد، که کم تصمیم اشتباه نگرفته اما او خیلی زود ما را امیدوار کرد که بگوییم: " بالاخره یکی پیدا شده که از اعماق جهنم بتواند خودش را نجات دهد". او پسر طلایی سال ۲٠۱۶ فوتبال دنیا بود. جوانی که با نمایش‌های جذاب یورو ۲٠۱۶ مطرح شد و با انتقال به بایرن مونیخ راهی دقیقاً شبیه به ماریو گوتزه را طی کرد. اما داستان رناتو و بایرن هم مثل داستان ستاره‌ی آلمانی شد.

این بازیکن خوش آتیه، هرگز موفق نشد در ترکیب باواریایی‌ها جایگاه ثابتی بدست آورد. او پس از یک دوره کوتاه مدت که به صورت قرضی در سوانزی بود، دوباره به مونیخ برگشت و تصمیم گرفت که از آلمان برود. رناتو به لیگ فرانسه و تیم لیل رفت. رفتن سانچز به لیل شاید در نگاه اول پایان رویاهای بزرگ وی تلقی می‌شد، چون او در ذهن اکثر فوتبالی‌ها بازیکنی بود که قرار بود راه پسران طلایی نظیر؛ بالوتلی، اندرسون، پاتو و… را طی کند و دیگر قرار نبود آینده‌ی روشنی پیش رویش داشته باشد.

دست برقضا اما، هموطن کریس رونالدو، در تیم فرانسوی باز هم احیا شد، او در ترکیب تیم آقای گالتیه، به یک ستاره کلیدی تبدیل شد و با قهرمان شدن در لوشامپیونا دوباره اسمش را سر زبان‌ها انداخت. رناتو سانچز ۲۳ ساله است و حالا بازهم به یک گزینه خرید برای باشگاه‌های اروپایی تبدیل شده و تیم‌های مثل بارسلونا، منچستر و لیورپول هم مشتاق هستند تا هافبک پرتغالی را به خدمت بگیرند.

البته این هافبک جوان اعتماد مربی تیم ملی کشورش را هم به خودش جلب کرده و سانتوس که تیم پر از ستاره‌ای را زیر دست خودش می بیند، روی سانچز هم به عنوان یک مهره تأثیرگذار حساب باز می‌کند؛ پس با صعود احتمالی سلسائوی اروپا به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این رقابت‌ها می‌تواند دوباره سکوی پرتاب مناسبی برای این بازیکن باشد.

رناتو که با درخشش در یورو ۲٠۱۶ موفق شده توپ طلای جوانان را تصاحب کند؛ حالا می‌تواند با درخشش احتمالی در جام جهانی سال آینده هم کاری کند که مشتریان برای جذبش رقابت سختی داشته باشند و تلاش کنند تا این هافبک خوش‌نقش را به خدمت بگیرند؛ ستاره‌ای که ثابت کرد می‌توان با تلاش و پشتکار موانع بزرگ را از میان برداشت و تولدی دوباره پیدا کرد. رناتو برای بهترین شدن هنوز فرصت مناسبی را پیش روی خودش دارد.

کد خبر 538464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.