جدیدترین اخبار کرونای  اومیکرون+ جزئیات

علائم، قدرت بیماری‌زایی، انتقال، میزان اثربخشی واکسن در جهش اومیکرون و تفاوت آن با سایر انواع ویروس‌های کرونا مورد توجه کاربران فضای مجازی است و باید برای پیشگیری از شیوع آن میزان ایمنی‌بخشی واکسن در جوامع افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید سوری تمام اطلاعاتی که فعلاً از واریانت اومیکرون موجود است را توضیح داد و اظهار کرد: موضوعی که واضح است، قدرت بالای بیماری‌زایی این جهش جدید است.

این اپیدمیولوژیست در خصوص جدید ویروس کرونا، گفت: واریانت جدید یکی از پنج واریانت مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است که جز جهش‌های مهم کووید -۱۹ شناخته شده است و عملاً حدود ۳۰ جهش بر آن صورت گرفته است و سبب شده است که سرعت انتشار بیماری به گونه‌ای افزایش یابد که در آفریقا در عرض یک هفته موارد ابتلاء دو برابر شده و همین گونه تصاعدی در حال افزایش است و نشان دهنده این است که قابلیت بیماری‌زایی آن نسبتاً بالا است.

وی افزود: در مورد میزان کشندگی این جهش جدید، اطلاعات جسته و گریخته است و فعلاً نمی‌توان قضاوت زیادی کرد. برای اینکه ببینیم آیا واکسن‌های موجود می‌توانند در برابر این جهش پاسخگو باشد نیز به چند هفته زمان نیاز داریم تا نتایج عیان شود ولی آنچه‌ها تابحال در مورد واریانت جدید تحت عنوان اومیکرون می‌دانیم این است که قابلیت بیماری‌زایی بالایی دارد و تاکنون مشخص شده است که بیشتر گروه‌های سنی جوان‌تر را هدف قرار می‌دهد. در آفریقا که پوشش واکسیناسیون پایین است تقریباً همه گروه‌های سنی برای ابتلاء حساس هستند و تمایل ویروس برای ایجاد آلودگی به سمت جوانان است.

سوری تاکید کرد: مواردی از طغیان این سویه جدید حداقل در هفت کشور آفریقایی دیده شده است و در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و بلژیک نیز به صورت پراکنده مواردی از این ویروس دیده شده است. برخی کشورها بلافاصله واکنش سریع نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت فعلاً سویه جدید کرونا را در فاز هشدار دهنده تعریف کرده است، بیان کرد: هنوز برای این واریانت از واژه بحران استفاده نشده است ولی احتمال اینکه به عنوان یک واریانت بحران‌زا شناخته شود وجود دارد.

این اپیدمیولوژیست، ادامه داد: کشورها معمولاً در گام اول باید مقررات مراقبت را به‌ویژه در مرزها تشدید کنند و به شهروندان خود نیز هشدار دهند که از سفر به این مناطق پرخطر اجتناب کنند. اکنون روش‌های درمانی مبتلایان به این جهش هم مشابه روش‌های درمانی سایر واریانت‌های کرونا است و روش پیشگیری و محافظتی هم استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است‌.

وی افزود: در مورد اثر واکسیناسیون با گذشت زمان و تغییرات ژنتیکی ویروس باید گفت که واکسن‌ها کارایی لازم اولیه را ندارند و نیاز است واکسن‌هایی با تغیییرات جدید و متناسب با ویروس تولید شود؛ البته هنوز اظهارنظر درباره آثار واکسن در برابر سویه اومیکرون زود است.

سوری با تاکید بر اینکه هنوز تصویر خیلی روشنی از آثار و علائم ابتلاء به سویه جدید کرونا وجود ندارد، بیان کرد: همچنان عوارض حاد تنفسی، مهم‌ترین مشکل بیماران است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: در کشور ما چون نظام مراقبت سکوئنسینگ برای شناسایی واریانت‌ها وجود ندارد؛ اکنون نمی‌دانیم این جهش وارد کشور ما هم شده است یا خیر؟ آنچه که مسلم است این است که تابحال موردی در کشور ما مشاهده نشده است، اما گزارشات نشان می‌دهد فردی مبتلا به این نوع جهش از کرونا در بلژیک شناسایی شده است که از ترکیه به مصر و از مصر به بلژیک سفر کرده است؛ پس این احتمال وجود دارد که واریانت اومیکرون در کشورهای همسایه ما نیز وجود داشته باشد و ممکن است به کشور ما هم وارد شده باشد و یا اگر هوشیاری کافی نداشته باشیم، وارد کشور شود. باید بر نمونه‌های مشکوک که از نقاط پرخطر به کشور سفر داشته‌اند مطالعات مولکولی سکوئنسینگ انجام دهیم تا نسبت به نوع واریانت مطلع شویم.

وی افزود: موارد مرگ ناشی از ابتلاء به این جهش جدید نسبت به تعداد مبتلایان خوشبختانه فعلاً زیاد نیست و حدود ۲۰ تا ۲۵ مورد مرگ گزارش شده است و همه قدرت آن در سرایت است. نگرانی که در غرب وجود دارد نزدیکی به کریسمس و شکل‌گیری تجمعات است. از طرفی با سرد شدن هوا تجمع در اماکن سربسته زیاد می‌شود و افراد بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

اثربخشی واکسن‌های کرونا بر اومیکرون

متخصصان معتقدند که این سویه جدید با جهش‌های بسیار زیادی که دارد می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود را کاهش دهد و به موضوع نگران کننده‌ای تبدیل شود. تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه اومیکرون (Omicron) که در حال حاضر ۳۲ مورد است، بسیار نگران کننده است زیرا نشان می‌دهد که این ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوم است و قدرت انتقال پذیری زیادی دارد. البته چندین هفته طول می‌کشد که تأثیر این گونه از ویروس کرونا به خوبی بررسی شود.

در حال حاضر دلتا گونه غالب ویروس کرونا در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود که برای اولین بار در هند شناسایی شد و قدرت سرایت‌پذیری آن از گونه‌های دیگر بیشتر است. سویه جدید ویروس کرونا نیز به راحتی منتقل می‌شود، زیرا پروتئین اسپایک آن نسبت به انواع قبلی در زمینه ورود به سلول‌های میزبان انسان قوی‌تر عمل می‌کند. تقریباً دو ماه طول کشید تا سازمان جهانی بهداشت گونه دلتا را جز ویروس‌های نگران کننده قرار داد، اما گونه اومیکرون تنها در ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این دسته‌بندی قرار گرفت.

جهش‌های ویروس کرونا ممکن است منجر به پیدایش و گسترش گونه‌های نگران کننده ویروس شود و در عرض چند ماه در سراسر جهان منتشر شود. متخصصان اعلام کردند که تا کنون هیچ علامت غیر عادی به دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون ویروس کرونا گزارش نشده است، حتی ممکن است افرادی که به این گونه از ویروس کرونا آلوده می‌شوند، نوع بدون علامت بیماری را تجربه کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در اروپا اخیراً اعلام کرده است که میزان خطر گونه اومیکرون برای این قاره بسیار بالا ارزیابی می‌شود، بنابراین بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شناسایی گونه اومیکرون در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند همه پروازها از این کشور را متوقف کنند. آمریکا و استرالیا آخرین کشورهایی بودند که سفر از آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر را به حالت تعلیق درآوردند.

علائم ابتلاء به سویه اومیکرون چیست؟

آنجلیک کوتزی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، در خصوص علائم ابتلاء به سویه جدید کرونا اظهار کرد: سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا منجر به ابتلاء به کرونای خفیف و بدون علائم شدید می‌شود.

نیوز نوشت سازمان بهداشت جهانی(WHO) روز جمعه سویه جدید آفریقای جنوبی را به عنوان یک سویه نگران‌کننده از کرونا شناسایی کرد زیرا دارای ۳۲ جهش است و ویروس با این تعداد جهش می‌تواند مسری‌تر و خطرناک‌تر شود.

وی گفت: این بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یک یا دو روز همراه است و تاکنون افراد مبتلا کمبود چشایی یا بویایی را گزارش نکردند. البته مبتلایان ممکن است سرفه خفیف داشته باشند.

کوتزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از مبتلایان در خانه تحت درمان هستند، اما ممکن است وضعیت برای کسانی که واکسینه نشده‌اند، متفاوت باشد.

رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی ادامه داد: ما تا دو هفته دیگر اطلاعات بیشتری در مورد این سویه کسب خواهیم کرد. در حال حاضر برخی از بیماران بستری شده افراد ۴۰ ساله و کمتر هستند.

کوتزی تاکید کرد: همه بیماران وی سالم بوده‌اند، اما نگران است که بیماران مسن یا واکسینه نشده ممکن است شدت بیشتری از اومیکرون را تجربه کنند؛ به ویژه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی دارند.

به دنبال گزارش‌هایی در مورد سویه جدید کرونا ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای دیگر سفر به بسیاری از کشورهای آفریقای جنوبی را به دلیل نگرانی‌های بهداشتی ممنوع کرده‌اند.

همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالاً ایمنی واکسن را دور بزند.

این سویه ویروس چه تفاوتی دارد؟

دانشمندان می‌گویند که نوع Omicron دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک خود است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. این همان چیزی است که توسط واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان هنوز در حال تلاش برای تعیین این هستند که آیا این بیماری نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر قابل‌انتقال یا کشنده است.

منشأ اومیکرون از کجاست؟

تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی در مورد اومیکرون مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL در لندن احتمالاً در طول عفونت مزمن در فردی دچار نقص سیستم ایمنی و یا در یک بیمار HIV/AIDS درمان نشده، تکامل یافته است.

آفریقای جنوبی دارای ۸.۲ میلیون نفر مبتلا به HIV است که بیشترین میزان در جهان است. نوع بتا، جهشی که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، هم ممکن است از یک فرد آلوده به HIV باشد.

این واریانت چقدر گسترده شده است؟

به گفته تولیو دی اولیویرا، پروفسور بیوانفورماتیک از یک مؤسسه توالی‌یابی ژن در آفریقای جنوبی، نتایج اولیه آزمایش PCR نشان داد که ۹۰ درصد از یک هزار و ۱۰۰ مورد جدید گزارش شده در روز چهارشنبه در یک استان آفریقای جنوبی ناشی از نوع جدید بوده است.

قبلاً نیز چهار مورد را در افراد کاملاً واکسینه ثبت کردند. کشورهای دیگری چون بلژیک و هنگ‌کنگ نیز از شناسایی موارد ابتلاء به این نوع ویروس خبر داده‌اند.

اومیکرون چقدر نگران‌کننده است؟

هنوز برای پاسخ دادن به میزان نگرانی در مورد اومیکرون زود است؛ ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماریزایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

به گفته کریستین لیندمیر سخنگوی WHO ممکن است ارزیابی میزان انتقال‌پذیری واریانت جدید ویروس کرونا و اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌های موجود علیه آن چند هفته طول بکشد. تاکنون تنها ۱۰۰ توالی از این واریانت گزارش شده است.

واکسیناسیون مانع غلبه سویه جدید کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه علائم بالینی گونه جدید کووید - ۱۹ تفاوت چندانی با دیگر سویه‌ها ندارد، افزود: قدرت انتشار و انتقال بیشتر این گونه از ویژگی‌های آن است.

عبدالله خوان زاده گفت: آن طور که از شواهد بر می‌آید مناطقی که پوشش واکسیناسیون کمتری دارند به شدت از این گونه جدید بیماری آسیب می‌بینند.

وی گفت: لازم است برای پیشگیری از ابتلاء به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به سویه اومیکرون تزریق واکسن در منطقه کامل شود.

کد خبر 538454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.