نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و فرصت‌های بافت تاریخی شهر

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و فرصت‌های بافت تاریخی را برشمرد و راهکارهایی نیز برای حفظ و بهبود کاربری بافت‌ ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری امروز (یکشنبه) در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح آشتی مردم و مدیران با افت تاریخی اصفهان اظهار کرد: اصفهان یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده جهان است. این شهرموزه دستاوردهای ارزشمند دوره‌های مختلف تاریخی را به صورت ملموس به نمایش گذاشته است که بارزترین نمود شاخص قدمت این شهر ۱۷۰۰ هکتار بافت شهری است که هریک از ارزشمندترین یادگارهای تاریخی محسوب می‌شود.

وی افزود: فرسودگی بافت‌های تاریخی، این مناطق را از ابعاد مختلف دچار نارسایی کرده که این مشکلات عوامل مهمی برای دفع جمعیت بومی و جذب جمعیت غیربومی است و به تدریج منجر به متروکه شدن واحدهای مسکونی، از بین رفتن فعالیت‌های دیرپا، فرسودگی کالبدی، کاهش سرزندگی و افت منزلت اجتماعی می‌شود و نابسامانی و زوال اقتصادی در این محدوده شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان هم‌پیوندی اجتماعی و فرهنگی، بالا بودن حس تعلق و تعامل و مشارکت ساکنان بومی در امر بازآفرینی، ارزان بودن قیمت زمین در مرکز زمین، نظام محله‌ای ویژه با عناصر شاخص فرهنگی و دسترسی به مراکز تجاری و خدمات مرکز شهر را نقاط قوت بافت تاریخی دانست.

میرباقری اضافه کرد: از نقاط ضعف بافت تاریخی می‌توان به ضعف مالی ساکنان برای بازآفرینی محل زندگی خود، فقدان سیاست‌های تشویقی و پایبند نبودن شهرداری به نوسازی محدوده، فرسودگی اغلب بناها و شبکه‌های تأسیسات شهری، کمبود یا فقدان کاربری‌های عمومی نسبت به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه شهری و رکود فعالیت‌های سازگار با بافت و هجوم فعالیت‌های جانبی بازار به محوطه‌های تاریخی در این منطقه اشاره کرد.

وی افزود: ظرفیت ورود فرهنگ‌دوستان و گردشگران به این مناطق، گرایش تدریجی سرمایه‌گذاران و وجود دستگاه‌های متولی و شرح وظایف مختص محدوده بافت فرسوده نیز از فرصت‌های این مناطق است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تداوم موانع و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و فرسایش کالبدی در زمینه جذب گردشگر، از بین رفتن هویت و شناسنامه یک قوم و خروج ساکنان اصیل جایگزینی افراد با منزلت اجتماعی پایین‌تر و غیربومی و افزایش هزینه تأمین زمین برای ارائه خدمات عمومی را از تهدیدهای بافت تاریخی برشمرد.

وی در بیان راهکارهایی برای حفظ و بهبود کاربری بافت‌های تاریخی شهر اصفهان، تقویت تعلق خاطر ساکنان، تأمین امکانات رفاهی، روی آوردن مسئولان برای زندگی در چنین بافت‌هایی، اقبال مراکز و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به استقرار در بافت تاریخی، ارائه تسهیلات برای سکونت در این بافت و شناسایی و تشویق عملکرد برخی از مدیران در بافت تاریخی و تربیت و معرفی طراحان و مجریان مبتکر را عنوان کرد.

کد خبر 538452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.