افزایش احتمال فرار جهش "اومیکرون" از سیستم ایمنی بدن

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: تکثیر و جهش ژنتیکی که در ویروس کرونا رخ داده ممکن است احتمال فرار از سیستم ایمنی را برای ویروس بیشتر کند، حتی ممکن است اثربخشی داروی اکتمرا نیز بر روی این نوع جهش کمتر شود، اما تمام این موارد احتمال است.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص واریانت جدید ویروس کرونا و ویژگی‌های آن، اظهار کرد: واریانت اومیکرون " Omicron" کرونا ویروس شامل ۳۰ جهش جدید است که بیشتر آن در قسمت شاخک‌های ویروس بوده و تعدادی از جهش‌ها نیز در نوکلئوکپسید و یا هسته مرکزی ویروس کرونا رخ داده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نام جهش جدید ویروس را اومیکرون گذاشته است، ادامه داد: در نوع جدید شانس انتقال، تکثیر و قدرت فرار از سیستم ایمنی ویروس بیشتر شده است، این جهش جدید برای اولین بار در آفریقا شناسایی شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اهمیت بررسی اثربخشی واکسن‌ها در برابر واریانت اومیکرون، تصریح کرد: هنوز نمی‌توان به درستی گفت که میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر این جهش جدید به چه میزان است و احتمالاً در دو یا سه هفته آینده پاسخ این سوال مشخص خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این جهش ویروس کرونا نیز مانند سایر جهش‌ها به کشور خواهد رسید، افزود: واریانت جدید کرونا ویروس به سایر کشورها از جمله کشور ما خواهد رسید و امیدوارم تا زمانی که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از جامعه واکسینه نشدند و ایمنی نسبی ایجاد نشده، ویروس جدید کرونا در کشور شیوع نیابد، چرا که با افزایش میزان آمار واکسیناسیون و ایمنی نسبی احتمال دارد تا حدودی شانس انتقال آن در جامعه کاهش یابد.

صلاحی با تاکید بر اینکه تکثیر و جهش ژنتیکی که در ویروس کرونا رخ داده است ممکن است احتمال فرار از سیستم ایمنی را برای ویروس بیشتر کند، اضافه کرد: حتی ممکن است اثربخشی داروی اکتمرا نیز بر روی این نوع جهش کمتر شود، اما تمام این موارد احتمال است و باید مدتی بگذرد تا مشخص شود که این واریانت جدید چه ویژگی‌هایی دارد و قدرت بیماری‌زایی آن چقدر است.

وی تعداد جهش‌های این ویروس بیش از ۳۰ جهش است که برخی از جهش‌ها جدید و برخی دیگر قدیمی است، خاطرنشان کرد: هر چه میزان ایمنی نسبی در جامعه بیشتر شود، احتمال مقابله با ویروس در افراد به دلیل وجود آنتی‌بادی‌ها بالاتر می‌رود و چرخه انتقال آن بهتر کنترل خواهد شد و در دسترس بودن داروهایی که از تکثیر ویروس پیشگیری می‌کند، نیز در این زمینه مؤثر است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: داروهای جدید برای پیشگیری از تکثیر ویروس از جمله نوع جدید فاویپیراویر به اسم مولنوپیراویر امیدبخش بوده و مصرف آن بر اساس تجویز پزشک شانس انتقال، تکثیر و رفتن بیمار به مرحله حاد بیماری کووید -۱۹ و طوفان سیتوکینی را کاهش خواهد داد. این دارو در روزهای آینده وارد چرخه درمان بیماری کووید -۱۹ می‌شود.

کد خبر 538407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.