۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
پوتین در نقش میانجی؟

دیدار روسای جمهور روسیه و آذربایجان با نخست وزیر ارمنستان در سوچی، روز جمعه _پنجم آذرماه_ برگزار شد و طرفین در مورد حل و فصل بیشتر درگیری‌ها بین ایروان و باکو گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بندر سوچی روسیه روز جمعه در حالی میزبان نشست سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود که در روزهای اخیر آتش تنش مرزی بین باکو و ایروان بار دیگر زبانه کشید و ده‌ها تن از نیروهای دو کشور کشته یا مجروح شدند و مناطق مرزی شاهد درگیری خونین دیگری بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که توانست جنگ ۴۴ روزه را که منجر به آزادسازی بخش‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان شد، با میانجیگری به‌طور موقت پایان دهد، این بار و در پی تشدید درگیری، رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان را به سوچی دعوت کرد تا از گسترش دامنه جنگ بین دو کشور بکاهد.

پیش از آغاز این نشست سه جانبه، ولادیمیر پوتین ابتدا به صورت جداگانه با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان به گفت‌وگو نشست و در ادامه، مذاکرات سه جانبه سران سه کشور برگزار شد.

در مذاکرات سوچی طرفین توافق کردند اقداماتی را برای افزایش سطح امنیت و ثبات در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام دهند، به ویژه توافقی در مورد ایجاد یک کمیسیون دوجانبه در مورد مشخص کردن حدود مرزی این دو کشور و تعیین مرزهای بعدی آن با کمک روسیه حاصل شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست با تشکیل کمیسیونی برای تعیین حدود مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان با کمک روسیه و همچنین رفع انسداد کریدورهای حمل و نقل در منطقه موافقت کردند.

نشست سوچی از بروز هرگونه درگیری در قره باغ جلوگیری می‌کند

رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست سه جانبه سوچی، اظهار کرد: در سه دهه گذشته اختلافات قابل توجهی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان رخ داده است که در طی ماه‌های گذشته با بالا گرفتن درگیری‌ها در منطقه قره باغ ۶۵۰۰ نفر از نیروهای نظامی دو کشور کشته و خسارات فراوانی به آنها وارده شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشورهای آذربایجان و ارمنستان جزو شوروی سابق بودند، انتظار می‌رفت پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه به مناقشات خونین بین این دو کشور ورود کرده و مانع از ادامه درگیری‌ها در آینده نزدیک شود، در این راستا روز جمعه نشستی با حضور رؤسای جمهور کشورهای آذربایجان، روسیه و ارمنستان در سوچی برگزار شد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: به نظر می‌رسد در نخستین دستاورد نشست سوچی ارتباط بین وزرای دفاع ارمنستان و آذربایجان برقرار شده است و این موضوع قطعاً می‌تواند از بروز هرگونه درگیری بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان جلوگیری کند.

کد خبر 538364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.