بازگشایی مدارس؛ بستری برای جولان کرونا یا پیشرفت تحصیلی بچه‌ها؟

سرانجام پس از گذشت حدود دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، مدارس بازگشایی شد. معلمان و دانش آموزان که اولین گروهی بودند که بعد از شیوع این بیماری خانه نشین شدند حالا از اواسط آبان و اول آذر در کلاس‌های درس حاضر شده و به صورت ترکیبی حضوری و مجازی به تحصیل مشغول‌اند.

به گزارش ایمنا، به گفته متولیان امر بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان و آمار بالایی از دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند و زمینه‌های آموزش حضوری نیز فراهم است. پس از تصمیم حضوری شدن مدارس اما زمزمه‌هایی مشترک از معلمان و مدیران و والدین به گوش رسید که از بی‌میلی آنها برای بازگشت به آموزش حضوری حکایت داشت.

همچنین باز هم بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۵۰ درصد مدارس کشور از نظر تعداد دانش‌آموزان و امکان برگزاری کلاس‌های حضوری با فاصله اجتماعی کافی برای جلوگیری از شیوع کرونا شرایط مناسبی دارند. با این تفاسیر همچنان موجی از نگرانی‌ها درباره بازگشایی مدارس وجود دارد و همین نگرانی‌ها باعث شد پای صحبت‌های والدینی که در روزهای کرونایی فرزندان خود را روانه مدارس می‌کنند بنشینیم.

امیرعلی دانش‌آموز پایه اول ابتدایی است. مادر او ضمن ابراز نگرانی از شیوع کرونا گفت: متأسفانه هنوز بیماری مهلک کرونا بسیاری از مردم را گرفتار خود می‌کند و خانواده‌ها در این وضعیت بیشتر نگران بچه‌ها هستند.

وی ادامه داد: کودکان درک درستی از مراقبت و رعایت نکات بهداشتی در محیط مدرسه ندارند و همین باعث می‌شود دائم در استرس و نگرانی باشند بنابراین این موضوع قطعاً کیفیت زندگی افراد را پایین می‌آورد.

مادر امیرعلی درباره عواقب بازگشایی مدارس اظهار کرد: به نظر من بازگشایی مدارس باعث خیز دوباره و شدت گرفتن این بیماری و گرفتار شدن بیشتر کودکان و خانواده‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: بچه‌ها در سن پایین نمی‌توانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هضم کنند و وقتی در کنار دوستان و همسالان قرار بگیرند قطعاً این رعایت به نصف کاهش پیدا می‌کند.

مادر امیرعلی تنها ایراد آموزش مجازی را عدم ارتباط‌ گیری و آموزش رفتارهای اجتماعی دانست و عنوان کرد: دانش آموزان نمی‌توانند این رفتارها را به نحو درستی یاد بگیرند، علاوه بر این درس‌هایی مثل هنر و ورزش نیازمند حضور دانش‌آموز در مدرسه است.

مادر نهال و محمدکمیل که فرزندانش در پایه‌های پنجم و سوم مشغول به تحصیل هستند، از بازگشایی مدارس ابراز نگرانی کرد و گفت: از هفته قبل که مدارس باز شدند استرس دارم و اجازه ندادم بچه‌ها به مدرسه بروند اما به توجه به اینکه بیشتر دوستان فرزندم به مدرسه می‌روند احتمالاً از هفته آینده او هم در کلاس حضور پیدا می‌کند.

وی دلایل نگرانی خود از بازگشایی مدارس را واکسن نزدن بچه‌ها و نداشتن تهویه مناسب کلاس‌ها عنوان کرد و افزود: امکان باز گذاشتن در و پنجره در روزهای سرد وجود ندارد بنابراین بچه‌ها مجبور هستند با لباس گرم سر کلاس بنشینند و با همان پوشش از کلاس خارج شوند که این قضیه باعث سرماخوردگی و مشکلاتی از این دست می‌شود.

مادر نهال و محمدکمیل با بیان اینکه از آموزش غیرحضوری بچه‌ها خسته شده‌ام اما آن را به حضوری شدن ترجیح می‌دهم، اضافه کرد: مسائل و مشکلات آموزش غیرحضوری قابل تحمل‌تر از تبعات بعدی بازگشایی مدارس است.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش مجازی فرزندانش مشکل خاصی ندارد و از پس درس دادن آنها برمی‌آید، عنوان کرد: تنها مشکل آموزش مجازی حساب نبردن بچه‌ها از والدین است و قطعاً فضای مدرسه باعث رشد تحصیلی بهتر آنها می‌شود و معلم بهتر می‌تواند در امر آموزش بچه‌ها را کمک کند.

یکتا کلاس ششم است، مادر او درباره بازگشایی مدارس، گفت: به هیچ وجه تمایل ندارم فرزندم در مدرسه حضور یابد و نگران این قضیه هستم، علاوه بر این اعتقاد دارم تا وقتی که تمام بچه‌ها واکسینه نشده‌اند نباید مدارس باز شوند تا والدین با خیال راحت فرزندان خود را روانه مدرسه کنند.

وی تصریح کرد: با حضور بچه‌ها در مدارس، صددرصد آنها درگیر بیماری کرونا می‌شوند و ممکن است این درگیری به صورت زنجیره‌وار ادامه پیدا کند و یکی از دغدغه‌هایم این است که فرزند کوچک‌تر از یکتا دارم و دخترم می‌تواند بیماری را به برادر کوچکترش منتقل کند.

مادر یکتا با بیان اینکه طبق مشاهدات شخصی‌ام کمتر از ۵۰ درصد امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود دارد، اظهار کرد: بچه‌های کوچک‌تر بدون ماسک در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و از خوراکی‌های همدیگر می‌خورند و این خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری محسنات و معایبی دارد، گفت: فرزند من در سن و سال بسیار حساسی است و با توجه به اینکه شاغل هستم و در زمان درس خواندن او در منزل حضور ندارم مجبورم او را با گوشی تنها بگذارم و نمی‌توانم او را کنترل کنم بنابراین نمی‌دانم بعد از این شیوه آموزشی چه آسیب‌هایی به من وارد می‌شود چراکه ممکن است فرزندم با محتواهایی که مناسب سنش نیست آشنا شود.

مادر آرین که در پایه اول ابتدایی درس می‌خواند هم ضمن ابراز نگرانی از بازگشایی مدارس، اظهار کرد: از جمله عواقب حضوری شدن کلاس‌ها، تردد دانش‌آموزان و والدین است و در نتیجه معاشرت‌ها بیشتر می‌شود و عادی انگاری درباره کرونا نیز گسترش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدارس تلاش خود را در رعایت پروتکل‌ها به کار می‌گیرند اما نوآموزان کلاس اولی و دومی که سن کمتری دارند نیاز به مراقبت بیشتری دارند، افزود: از طرف دیگر آموزش غیر حضوری برای والدین و دانش آموزان بسیار طاقت فرسا و مشکل است.

مادر آرین مدت زمان کلاس‌های مجازی را بالا دانست و اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود از نظر روحی و فیزیکی برای نوآموزان مشکل پیش بیاید، همچنین یکی از مهمترین نگرانی‌ها، خشکی چشم دانش آموزان است که ساعت‌ها از رایانه و تبلت و گوشی استفاده می‌کنند، علاوه بر این کنترل یک نوآموز کلاس اولی سخت است.

پدر امین و ایمان که در پایه‌های ششم و پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند نیز با بیان اینکه نگران حضور فرزندانش در مدرسه است، گفت: وقتی بچه‌ها در فضای کلاس جمع شوند آگاهی کافی را درباره بیماری کرونا ندارند و نمی‌توانند به خوبی از خود مراقبت کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند بنابراین باعث شیوع بیشتر کرونا می‌شود.

آقای حیدری با بیان اینکه با بازگشایی مدارس آمار کرونا بالا می‌رود، اظهار کرد: مدارس به هیچ عنوان استانداردهای لازم و شرایط مناسب را برای بازگشایی در شرایط کرونایی ندارند، همچنین تاکنون بچه‌هایم به مدرسه نرفته‌اند و به معلمان آنها هم گفته‌ام که رضایت ندارم فرزندانم در مدرسه حضور یابند.

پدر امین و ایمان با اشاره به اینکه در رابطه با آموزش غیرحضوری بچه‌ها مشکلی نداریم، ادامه داد: بچه‌ها تکالیفشان را بدون دردسر انجام می‌دهند و از والدین نیز حساب می‌برند، البته مادر بچه‌ها مسئولیت آموزش آنها را بر عهده دارد و ایشان بیشتر در جریان ایرادات این نوع آموزش است با این تفاسیر اعتقاد دارم مدارس بازگشایی نشود بهتر است چرا که سلامت بچه‌ها را تهدید می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 538315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.