همسایگان اولویت سیاست خارجی

حضور رئیس جمهور در نشست سران اکو، سهل‌انگاری نسبت به کرونای جدید و روند مذاکرات وین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هفتم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همسایگان اولویت سیاست خارجی‌» به بررسی حضور رئیس جمهور در نشست سران اکو پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیسی به منظور شرکت در اجلاس پانزدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ترکمنستان، شب گذشته با استقبال رئیس جمهور این کشور وارد عشق آباد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت عالی‌رتبه همراه، شنبه شب در بدو ورود به فرودگاه عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان، رؤسای جمهور دو کشور اعضای هیأت همراه را به یکدیگر معرفی کردند. پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، یکشنبه هفتم آذرماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار خواهد بود.

رئیس جمهور در جریان این سفر، قرار است امروز (یکشنبه) با شرکت و سخنرانی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین کند.

آیت الله رئیسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور است.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند.

همسایگان اولویت سیاست خارجی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««وامیکرون» فازششم کرونا» به بررسی سهل انکاری نسبت به کرونای جدید پرداخت و نوشت: در شرایطی که کشور ما، شادمان از حذف رنگ قرمز در شهرهای کرونایی کشور پس از ۲۸۹ روز است، دنیا خود را برای مبارزه با ویروس جهش یافته کرونا آماده می‌کند و برخی از کشورها مرزهای خود را مجدداً بستند.

آخرین بار در ۲۴ بهمن ۹۹ و در آستانه شروع خیز چهارم بود که هیچ شهری در ایران قرمز نبود، اما عادی انگاری‌ها و بازگشایی‌ها، کشور را به پیک مرگ بار پنجم کشاند. در شرایطی پویش مردمی علیه کرونا با هشدار نسبت به بازگشایی مدارس در کشور هشدار داده است که آلمان با جمعیتی مشابه ایران، به ۶۸ درصد کل جمعیت خود دو نوبت واکسن تزریق کرده، چیزی که هم اکنون در ایران ۵۴ درصد است. از اوایل مهرماه، مسؤولان آلمان با مشاهده کاهش آمار مبتلایان، محدودیت‌های اجتماعی را به‌تدریج کاهش دادند.

این در صورتی است که آلمان با بدترین موج کرونا از ابتدای شروع بیماری مواجه شده است. به‌رغم پوشش بالای واکسیناسیون، اقتصاد قوی و جدیت بالا در اعمال قوانین، آمار ابتلای روزانه این کشور بین ۷۵ تا ۱۰۰ هزار نفر و مرگ روزانه به بالای ۴۰۰ نفر رسیده است. در ایران نیز این خطر قطعی وجود دارد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی انگاری در بین مسئولان و مردم، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌های بهداشتی، کشور را با موج ششم مواجه می‌کند. به نظر می‌رسد ماجرای کرونا در اروپا در کشور ایران هم تکرار شود چراکه به اسم واکسیناسیون و رتبه اول سرعت واکسیناسیون در دنیا، دولت عادی‌انگاری در پیش گرفته تا حدی که دورکاری‌ها لغو و دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی شده‌اند.

وضعیت حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوس‌های داخل شهری به جهت تراکم جمعیت و عدم تهویه و فقدان فضای کافی برای فاصله گذاری اجتماعی بر نگرانی‌ها افزوده است. شرایط قرمز از آفریقا تا اروپا امروز کشور تقریباً در شرایط پایدار بیماری به سر می‌برد اما وضعیت موجود با پیدایش جهش‌های جدیدتر ویروس شکننده ارزیابی می‌گردد، چراکه اکنون نوع جدیدی از ویروس کرونا در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای خاورمیانه و همسایه ایران مشاهده شده است. اعلام شرایط اضطرار ملی در آلمان به‌گونه‌ای است که به‌رغم واکسیناسیون گسترده، بدترین خیز کرونا از ابتدا تاکنون در این کشور در حال وقوع است.

همسایگان اولویت سیاست خارجی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا نیامده وین را به توپ بست!» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: آمریکا برای برجام نقشه تازه‌ای در سر دارد! از گفته‌های دیپلمات‌های امریکایی و رسانه‌های آنان برمی‌آید که آمریکا از برجام عبور کرده و نگاه بافاصله او به وین برای بازگشت به «متن برجام» نیست. درواقع آمریکا نقشه جدیدی دارد و شاید برای اجرای این نقشه جدید است که هنوز مذاکرات وین آغاز نشده، از گزینه‌های تهدیدآمیز مانند ممانعت کامل از فروش نفت ایران و بمباران مراکز هسته‌ای ایران سخن می‌گوید!

آمریکا اگرچه مستقیماً در وین حضور ندارد، اما از ظرفیت طرف‌های غربی مذاکره و متحدان عربی خود برای تأثیرگذاری روی مذاکرات وین و تأخیر و تخریب در آن بهره می‌برد. دیروز «راب‌مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در سخنانی همراه با تهدید و تطمیع گفت: «اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند به توافق بازنگردند، در آن صورت غرب دنبال گزینه‌های جایگزین خواهد رفت. اسرائیل نمی‌خواهد واشنگتن به برجام بازگردد، اما اعراب خواهان تعامل با تهران هستند.» بخش تهدیدآمیز این سخنان از جوک‌های امریکایی است. وقتی خودشان از برجام خارج شده و در آن نیستند، ایران را که در برجام حاضر است، برای بازگشت به آن تهدید می‌کنند!

این نوع بازی با افکار عمومی میراث و عادت امریکایی‌ها از زمان‌های دور است که سلطه بی‌چون‌و چرایی بر رسانه‌ها داشتند و هر دروغی را به باور عموم می‌رساندند و در عصر جدید اطلاعات نیز هنوز بر همان عادت قدیمی خویش‌اند. اما بخش تطمیعی سخنان «راب‌مالی» که از تمایل اعراب به تعامل با ایران می‌گوید، بیشتر نوعی دانه پاشی و گستردن دام در «زمین وین» است. امریکایی‌ها از اعراب می‌خواهند با ایران وارد بحث تعامل و گسترش روابط و سرمایه‌گذاری در ایران شوند، اما قطعاً نهایی‌شدن این تعامل و توافق‌ها را به سرنوشت مذاکرات وین و اجرای خواسته‌های آمریکا در این مذاکرات گره می‌زنند.

در واقع آمریکا در طبقه دیگری از هتل مذاکرات نقشه دوم را در دست دارد و طرف‌های مذاکره با ایران را به سوی دشوار کردن هرچه بیشتر کار هدایت می‌کند، با تهدیدهایی نظیر افزایش تحریم‌ها و بن‌بست کامل در صادرات نفت، کوچک‌کردن برجام به یک توافق هسته‌ای موقت، آغاز عملیات‌های مخفی برای خراب‌کردن برنامه هسته‌ای و حتی حملات نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای یا حمایت از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران.

همسایگان اولویت سیاست خارجی

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اُمیکرون، مهمان‌ناخوانده دنیا» به بررسی سویه جدید ویروس کرونا پرداخت و نوشت: سویه جدید کرونا ویروس موسوم به «اُمیکرون» در حالی به نگرانی جهانی تبدیل شده که احتمالاً هفته‌ها نیاز است تا دریابیم آیا این سویه که اولین بار در آفریقای جنوبی پیدا شد یک نگرانی جدی است یا یکی دیگر از بن‌بست‌های تکاملی ویروس کرونا ست؟

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تنها اسمی از سویه جدید کرونا ویروس در اختیار کارشناسان و محققان است و هیچ ایده‌ای در مورد ویژگی‌های آن وجود ندارد. سویه امیکرون حداقل در اسناد پزشکی و تئوری، وحشتناک به نظر می‌رسد و نسبت به سویه‌های دیگر ویروس، جهش‌های بیشتری در آن مشاهده شده است.

این جهش‌ها تنها ترکیبی تصادفی از تغییرات ژنتیکی نیستند. تعداد نگران‌کننده‌ای از جهش‌های مشاهده شده در بخش‌هایی از ویروس رخ داده که می‌دانیم در عفونی‌تر شدن ویروس و تأثیر بر عملکرد آنتی‌بادی‌ها و سایر بخش‌های سیستم ایمنی مهم هستند.

دامنه اتصال یک گیرنده ویروسی را در نظر بگیرید که بخشی کلیدی از پروتئین سنبله ویروس است و به آن اجازه می‌دهد به سلول‌های بدن بچسبد. نوع دلتا دو جهش در RBD دارد و نوع بتا که پیش از این به عنوان گونه آفریقای جنوبی شناخته می‌شد دارای سه جهش است. امیکرون دارای ۱۰ جهش است. این موضوع موجب شده که محققان نسبت به گزارش کارشناسان آفریقای جنوبی در مورد توالی سویه جدید نگران شوند.

همسایگان اولویت سیاست خارجی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشوب می‌کارند که تحریم درو کنند / مأموریت پیاده‌نظام آمریکا در آستانه مذاکرات وین» نوشت: پس از گذشت دو هفته از اعتراضات کشاورزان در بستر زاینده‌رود، معترضان اصفهانی با شنیدن وعده‌های مسئولان کشوری و استانی مبنی بر مسئله کم‌آبی و تعیین تکلیف وضعیت کشت پاییزه، پنج‌شنبه گذشته با صدور بیانه‌ای به تجمع خود پایان دادند.

پس از امضای توافقنامه هفت بندی بین نمایندگان شورای صنفی کشاورزان، شورای میراب‌ها و آب‌بران شرق و غرب اصفهان و نمایندگان استانی دولت که با میانجیگری آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری انجام شد، تجمع کشاورزان اصفهان در بستر خشک زاینده‌رود صبح روز پنجشنبه چهار آذرماه با قرائت بیانیه‌ای پایان یافت.

هنوز ساعاتی از اعلام پایان اعتراضات کشاورزان و توافق صورت‌گرفته با مسئولان نگذشته بود که تجمعات متفاوتی در بستر زاینده‌رود شکل گرفت؛ تجمعاتی که رنگ و بوی خشونت داشت و تیپ سازمان‌دهی شده اعتراضات و شعارهای ساختارشکنانه و حمله به حافظان نظم و امنیت و تخریب اموال عمومی حاکی از آن بود که ضدانقلاب وارد میدان شده و هدایت اراذل اجاره‌ای و گروه‌هایی از اشرار را به دست گرفته است.

گرچه اعتراضات کشاورزان پایان یافت؛ مسئولان قول همکاری دادند؛ بارها گزارش‌های خبری در صداوسیمای استان و ملی در مورد مطالبات و اعتراضات پخش شد و درنهایت مردم آگاه اصفهان و نیروی انتظامی مانع پیشروی آشوبگران شدند اما اغتشاشات روز جمعه زاینده‌رود نشان داد که برای ضدانقلاب و رسانه‌های معاند و اپوزیسیون یک‌چیز مهم است؛ «مذاکرات وین»!

همسایگان اولویت سیاست خارجی

کد خبر 538295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.