اقتدار روی آب

نیروی دریایی ارتش همچون سایر نیروها، در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامیمان بر عرشه کشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتم آذرماه سالروز نیروی دریایی ارتش مخلص و مردمی، یادآور حماسه آفرینی و فداکاری دریادلان شجاعی است که برای صیانت از مرزهای دریایی کشور عزیزمان، سوار بر امواج خطر شده تا ساحلی امن برای مردم شریف ایران اسلامی رقم بزنند.

امام خمینی (ره) به مناسبت رشادت‌ها و دلاور مردی‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و در نطفه خفه کردن نیروی دریایی دشمن بعثی، در ابتدای دوران دفاع مقدس، با تأیید امام (ره) هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه‌ی با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.

هفتم آذر سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشک‌انداز «پیکان» است. یوم الله هفتم آذر تبلور ایثار و جان فشانی‌های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی در برقراری ثبات و امنیت در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد.

حماسه مردان همیشه قهرمان ناوچه پیکان در کنار رشادت‌های بزرگ سال‌های دفاع مقدس از جمله حضور تکاوران نیروی دریایی در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر و نقش کم نظیرشان در دفاع از خونین شهر و عملیات شهید صفری و اشکان و حماسه ناوچه جوشن و سهند و سبلان در مصاف با آمریکای مستکبر که با شهادت جمعی از کارکنان نیروی دریایی همراه بود، اگرچه به خوبی برای نسل جوان عزیزمان تبیین نشده، اما چون نگینی در کارنامه پرافتخار آن نیرو می‌درخشد و در ادامه آن مسیر روشن و ماندگار، افتخارات بزرگ دیگری در حوزه‌های دفاعی، تجهیزاتی، خودکفایی و آموزشی، نوید بخش ارتقای قدرت دریایی جمهوری اسلامی بوده است.

امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش با همت کارکنان خدوم و سرافراز خود قله‌های افتخار و عزتمندی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و مرزهای دفاعی خود در دریا را فراتر از آب‌های سرزمینی کشورمان طی کرده و با حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد و بین‌المللی و اقیانوس‌های بزرگ جهان با اهتزاز پرچم خوش رنگ ملی کشورمان، اقتدار نظام مستقل و مقتدر جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشیده است.

حضور نیروی دریایی در صحنه‌های نبرد زمینی و حماسه‌هایی که تفنگداران و تکاوران این نیرو در حفظ آبادان و شکستن محاصره‌ی دریایی آن در اوایل جنگ تحمیلی آفریدند، به ویژه در مقاومت چهل و چند روزه رزمندگان اسلام در خرمشهر قهرمان نیز قابل تقدیر است. همچنین درگیری واحدهای شناور این نیرو با دشمن در قبل از حمله‌ی سراسری ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، که منجر به نابودی تعدادی از واحدهای شناور عراق در اروند رود گشت، نشان دهنده پیشتازی و جلوگیری از هجوم و تجاوز دشمن بوده است.

حماسه آفرینانی که ناخدایان بحر جوانمردی و آبرومندی شدند و از دریای موج خیز تهاجم دشمن به کرانه‌های غرور و مرزهای اعتبار و شرافت این سرزمین گنج سعادت و شهادت صید کردند.

نیروی دریایی وظیفه خطیر حفاظت از سواحلی به طول بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر در شمال و جنوب و همچنین دفاع از آب‌های ساحلی و منابع حیاتی و استراتژیک کشور را به عهده دارد و همواره به عنوان یک وزنه تعیین کننده در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به حساب می‌آید. این نیرو با یگان‌های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران‌های هوانا و هوا دریا – واحدهای پروازی نیرو – و با غواصان آبدیده و یگان‌های زیر سطحی کیلو کلاس بر حوزه‌های تحت حفاظت و حراست خود در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر تسلط کامل دارد و هر نوع فعالیتی را از سوی دشمن در محدوده قانونی خود خنثی می‌کند.

ناوهای جنگی کشور ایران با توجه به حضور دریایی قدرت‌های جهانی در اقیانوس هند و دریای عمان، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن، دست به تدابیر امنیتی زده و با نظارت کامل بر حضور کشتی‌های جنگی بیگانه، آمادگی خود را جهت مقابله با تهدیدات احتمالی آنها حفظ کرده‌اند. اجرای مانورهای متعدد به نمایش گذاشتن توان رزمی، عملیاتی در منطقه استراتژیک خلیج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن تاکنون، نشان دهنده حضور قدرتمندانه ایران در منطقه و حاکمیت آن بر آب‌های خلیج فارس بوده و هست.

نیروی دریایی ارتش در سطح بهترین نیروهای مسلح جهانی است

ناخدا یکم حسن مسعودی راد، فرمانده اسبق تکاوران نیروی دریایی ارتش و کارشناس مسائل نظامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز نقش مؤثری در تمامی برحه‌های حساس کشور ایفا کرده است. پیش از شروع جنگ تحمیلی، زمانی که شهید چمران در منطقه کردستان محاصره شد، تکاوران نیروی دریایی ارتش به فرمان امام خمینی (ره) دوش به دوش شهید چمران در کرستان حضور یافتند و اقدام به پاکسازی کردند.

به گفته وی، پس از قائله کردستان، ندای فتنه از گروه خلق عرب در خوزستان بلند شد و بلافاصله تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با ورود به استان خوزستان، فتنه شوم گروهک خلق عرب را در نطفه خفه کردند. پس از حمله ارتش عراق در سال ۵۹ گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش از روز اول هجوم نیروهای عراقی به مقابله با این تجاوز پرداختند.

به عقیده‌ی این فرمانده اسبق تکاوران نیروی دریایی، با درایت و تدبیر فرماندهی کل قوا تکاوران نیروی دریایی ارتش امروز به یکی از قدرتمندترین یگان‌های نیروی مسلح تبدیل شده و امنیت کشتی‌های تجاری ایران را در آب‌های خلیج فارس حفظ خواهند کرد.

مسعودی راد در ادامه می‌گوید: امروز سرافراز هستیم که در بسیاری از آب‌های دنیا، شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی را ایفا خواهند کرد. امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سطح قدرتمندترین نیروهای دریایی جهان حرف برای گفتن دارد.

وی معتقد است که امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به واسطه خودباوری دانشمندان و مهندسان ایرانی به بروزترین امکانات تجهیز شده است. ناوهای کلاس جماران و زیر دریایی‌ها پیشرفته حاصل دست مهندسان ایرانی است.

این فرمانده اسبق تکاوران نیروی دریایی خاطرنشان می‌کند: شجاعت و دلاوری مردان نیروی دریایی ارتش باعث شده این یگان نظامی در سطح بهترین نیروهای مسلح جهانی قرار گیرد.

کد خبر 538275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.