۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
دلایل بروز آرتریت

سابقه خانوادگی، چاقی مفرط و سبک زندگی ناسالم خطر ابتلا به آرتریت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آرتریت بیماری است که ممکن است هر کسی را در هر مقطع زمانی درگیر کند، با وجود اینکه افزایش سن یک عامل خطر برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود، اما افراد کمتر از ۶۵ سال نیز ممکن است به آن مبتلا شوند، حتی برخی افراد در دهه ۳۰ سالگی نیز دچار این بیماری می‌شوند. آرتریت در میان کودکان نیز یک پدیده رایج است که به عنوان آرتریت دوران کودکی یا آرتریت نوجوانان شناخته می‌شود، رایج‌ترین آن نیز آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) نام دارد. بیماری آرتریت باعث بروز التهاب مفاصل می‌شود و با درد پاها، دست‌ها، باسن، زانوها، کمر و دیگر قسمت‌های بدن همراه است.

انواع بیماری آرتریت

آرتریت یک واژه کلی برای بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف مفصلی است که شامل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و نقرس می‌شود. استئوآرتریت زمانی رخ می‌دهد که مفاصل بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد و منجر به ساییدگی شود، آرتریت روماتوئید نیز یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن انسان به قسمت‌های مختلف بدن به ویژه مفاصل حمله می‌کند. افرادی که به آرتریت پسوریاتیک مبتلا می‌شوند، التهاب پوست و مفاصل را تجربه می‌کنند، نقرس نیز بر اثر تجمع زیاد ماده‌ای به نام اسید اوریک (Uric Acid) در بدن ایجاد می‌شود و باعث بروز علائمی مانند درد و تورم مفاصل می‌شود. آرتریت نوجوانان که نوعی اختلال است و کودکان ۱۶ سال و کمتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به بافت اطراف مفاصل حمله می‌کند. در ادامه به بررسی دلایل بروز آرتیت می‌پردازیم:

سابقه خانوادگی

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن حمله می‌کند و باعث بروز التهاب مفاصل می‌شود. این مشکل ممکن است به همه قسمت‌های بدن نیز سرایت کند و باعث بروز آسیب شود. هنوز دلیل قطعی بروز آرتریت روماتوئید مشخص نشده است، اما متخصصان معتقدند که سابقه خانوادگی یا سایر بیماری‌های خودایمنی خطر ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد.

چاقی مفرط

یکی از رایج‌ترین انواع استئوآرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که مفاصل بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد و منجر به ساییدگی شود. متخصصان معتقدند که چاقی عامل خطر بروز این بیماری در نظر گرفته شده است، زیرا فشار زیادی به مفاصل وارد می‌شود. قسمت‌هایی از بدن که بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند مانند باسن، پاها و زانوها بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن تحت تأثیر بیماری استئوآرتریت قرار می‌گیرد. علائم این بیماری شامل درد مفاصل، درد هنگام راه رفتن، سفتی عضلات و ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه مانند لباس پوشیدن، شانه کردن موها، بالا رفتن از پله‌ها و موارد دیگر می‌شود.

سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی ناسالم خطر ابتلاء به آرتریت را افزایش می‌دهد، متخصصان معتقدند که سیگار کشیدن یا بی تحرک بودن باعث می‌شود افراد در معرض خطر ابتلاء به انواع آرتریت قرار گیرند. به نظر می‌رسد که سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلاء به بیماری آرتریت می‌شود. علاوه بر این، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیگار کشیدن باعث وخیم شدن علائم افراد مبتلا به بیماری‌های آرتریت می‌شود.

کد خبر 538256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.