جام جهانی بدون ایتالیا یا پرتغال؟ کدام سخت‌تر است؟

دو تیم ملی فوتبال ایتالیا و پرتغال که می توانستند به راحتی راهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شوند؛ حالا باید در پلی آف با هم رو به رو شوند که یک تیم در عین ناباوری حذف میشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای همه‌ی فوتبالی‌ها، تیم ملی فوتبال ایتالیا همیشه یک تیم بزرگ، مدعی و دوست داشتنی بوده که تحت هدایت مانچوی بزرگ از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به یک رکورد خیره کننده در زمینه شکست ناپذیری رسیدند و بالای ۳۰ دیدار را به حریفان خود نباختند.

لاجوردی‌ها تیم یکدست و مخوفی بودند که حریفان بزرگی را از سر راه کنار میزد. تیم مانچینی آنقدر منظم بود که در یورو ۲۰۲۰ یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رفت. دست بر قضا همین اتفاق هم رخ داد آبی‌ها در خانه‌ی انگلیس میزبان، با برتری برابر سه‌شیرها جام قهرمانی یورو را تصاحب کردند، اما درست بعد از چند ماه که از فتح جام ملت‌ها می‌گذرد، آتزوری با طی کردن روند سینوسی، در گروهش دوم شد و از رسیدن مستقیم به جام جهانی قطر بازماند. آنها حالا یک شانس دیگر برای رفتن به قطر دارند؛ اینکه در پلی‌آف سربلند شوند و بلیط دوحه را به دست بیاورند.

قرعه کشی مرحله گروهی پلی‌آف صعود به جام جهانی، چند شب پیش انجام شد که به شکل زیر است:

پلی‌آف جام جهانی در قاره اروپا قرعه کشی شد.

پارت ۱:

اسکاتلند، اوکراین، ولز، اتریش

پارت ۲:
روسیه، لهستان، سوئد، جمهوری چک

پارت ۳:
ایتالیا، مقدونیه شمالی، پرتغال، ترکیه

از هر پارت یک تیم به جام جهانی صعود می‌کند؛ به این ترتیب از بین پرتغال و ایتالیا حداقل یک تیم به جام جهانی نمی‌رسد! عدم حضور کریس رونالدو که خودش قبلاً اعلام کرده جام جهانی قطر، آخرین جام جهانی او خواهد بود، از جذابیت رقابت‌ها کم می‌کند و یا مثلاً غیبت ایتالیای پر هوادر و پر ستاره، می‌تواند جام جهانی ۲۰۲۲ را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آتزوری درست بعد از قهرمانی در جام جهانی که مربوط به سال ۲۰۰۶ است، دیگر هرگز موفق نشده که در مهمترین و مهیج‌ترین تورنمنت دنیا، نتایج درخشانی کسب کند. شاید عجیب و دور از ذهن به نظر بیاید؛ اما آخرین باری که ایتالیا در مرحله حذفی جام جهانی به میدان رفته به ۱۵ سال پیش بر می‌گردد.

اگر بخواهیم آمار و عملکرد لاجوردی‌ها را در سال‌های اخیر در جام‌های جهانی را مرور کنیم، اصلاً به نتایج جالبی نمی‌رسیم. دو بار کنار رفتن از مرحله گروهی و یک بار هم عدم صعود به جام جهانی، عملکرد تیمی بوده که با ۴ قهرمانی در این تورنمنت، از بزرگترین تیم‌های تاریخ فوتبال به شمار می‌رود.

ایتالیا همیشه تیمی بوده که طریقه موفقیت و قهرمانی جام جهانی را بهتر از یورو بلد بوده، اما آنها در سال‌های اخیر بیشتر در رقابت‌های جام ملت‌ها درخشان ظاهر شده اند. آتزوری با یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی طی یک دهه اخیر، عملکرد قابل قبول و جالب توجهی از خودش به ثبت رسانده است.

بیایید با هم داستان پیچیده‌ای که منجر به عدم صعود ایتالیای جذاب مانچینی به جام جهانی شد را یک مرور کوتاه داشته باشیم. لاجوردی‌ها که از قهرمانی یورو ۲۰۲۰ سرمست بودند، می‌رفتند که خیلی زود صعود خود را به قطر را هم قطعی کنند اما دو توقف بد موقع و عجیب، کارشان را سخت کرد.

آن نتایج ناامید کننده، دو تساوی برابر بلغارستان و سوئیس بود و با وجود اینکه ایتالیا را از صدر جدول دور نکرد اما باعث شد تا دیدار آتزوری مقابل سوئیس در المپیکو حساسیت بالایی پیدا کند. پسران مانچو در عین ناباوری نتوانستند از دیدار خانگی استفاده کنند و بازی با تساوی صفر صفر تمام شد. ایتالیا در صورت پیروزی در آن مصاف، صعودش به جام جهانی قطعی تلقی می‌شد و جدال روز آخر برابر ایرلند شمالی را می‌توان گفت که حالت تشریفاتی پیدا می‌کرد. اما تساوی در خانه برابر سوئیس، اتفاق دور از انتظاری بود که رخ داد تا دوباره استرس نرفتن به یک جام جهانی دیگر بر هواداران این تیم وارد شود.

ایتالیای دوست داشتنی مانجو علی رغم کسب قهرمانی در یورو ۲۰۲۰ و البته ثبت بیش از ۳۰ بازی بدون شکست، در دور گروهی انتخابی جام جهانی عملکرد مقتدری نداشت و حالا هفت سال است که آنها رنگ حضور در جام جهانی را ندیده و با این رؤیا زندگی می‌کنند. آنها امیدوارند این کابوس لعنتی در پلی‌آف به سرانجام برسد.

رم پایتخت ایتالیا است که به یادآوردن اسمش در چند ماه اخیر، چیزی جز غرور و سربلندی برای عاشقان آتزوری به دنبال نداشته و شاید قرار بر این باشد که پایتخت ایتالیا باز هم پیام‌آور شادی برای فوتبال‌دوستان این کشور باشد. پس
فقط باید منتظر ماند.

کد خبر 538244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.