بازگشت به روال عادی ارائه خدمات درمانی پس از واکسیناسیون

مدیر درمان سازمان تأمین‌ اجتماعی استان اصفهان گفت: واکسیناسیون کرونا منجر به کاهش چشمگیر بیماران شده است به نحوی که در اوج بار مراجعه بیماران در موج پنجم روزانه ۴۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های شریعتی و غرضی بستری شدند که این میزان در اوایل هفته جاری به ۸۷ بیمار رسیده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعتصام‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واکسیناسیون کرونا منجر به کاهش چشمگیر بیماران شده است، به نحوی که در اوج مراجعه بیماران در موج پنجم و تا اواخر مرداد امسال، روزانه ۴۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های شریعتی و غرضی بستری شده بودند که این میزان در اوایل هفته جاری به ۸۷ بیمار کاهش یافته و از مرگ‌ومیر بیماران کرونا به طور چشمگیری کاسته شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پس از تهران، بزرگترین استانی است که پوشش بیماران کرونا را برعهده داشت، افزود: مراکز درمانی این مدیریت در پیک‌های مختلف کرونا، روزانه ۵۰۰ تا ۵۵۰ بیمار پذیرش، پایش و درمان می‌کرد و این در حالی است که برون‌داد این خدمات از نظر مورتالیتی نیز در مقایسه با مراکز دانشگاهی کمتر و رویکرد رضایت‌بخشی آن بهتر بود و معاون درمان وزارت بهداشت نیز در بازدید از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان از عملکرد این مدیریت اظهار رضایت کردند.

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به ساماندهی خدمت‌رسانی به بیماران کرونا در استان، تصریح کرد: با توجه به فعالیت سه بیمارستان تأمین‌اجتماعی در استان، در آغاز همه‌گیری بیمارستان فاطمه زهرا (س) را به عنوان مرکز پذیرش بیماران ترومای غرب استان اختصاص یافت و بیمارستان‌های شریعتی و غرضی برای پذیرش بیماران کرونا در نظر گرفته شدند که بر اساس پیک بیماری، بخش‌های مختلف این بیمارستان‌ها در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت.

وی گفت: همچنین ۲۸ درمانگاه و پلی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی در استان وجود دارد که بیماران کرونا را پذیرش کرده و خدمات درمانی مناسبی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. از طرفی، دو دی‌کلینیک به تعداد هشت تخت ایجاد کردیم که بیماران نیمه بدحال در این مراکز از درمان‌های سرپایی و داروهای تزریقی استفاده کنند که این اقدام در نوع خود خلاقانه بود و کمک کرد تا بیماران برای دسترسی به خدمات درمانی، امنیت خاطر داشته باشند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان پیدا نکنند.

بازگشت به روال عادی

اعتصام‌پور تصریح کرد: خوشبختانه پس از انجام واکسیناسیون جامع، میزان ابتلای به کرونا کاهش یافته؛ به گونه‌ای که در اوج بار مراجعه بیماران در موج پنجم و تا اواخر مردادماه امسال روزانه ۴۵۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های شریعتی و غرضی بستری شده بودند که این میزان در اوایل هفته جاری به ۸۷ بیمار کاهش یافته است. از طرفی به تبع انجام واکسیناسیون، بیماران بدحال نیز کمتر شده‌اند و افراد واکسینه شده در صورت ابتلاء به کرونا، نوع خفیف آن را تجربه می‌کنند.

بالاترین آمار جراحی در بیمارستان شریعتی

وی با اشاره به عادی شدن روند ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی، افزود: بیمارستان شریعتی قبل از همه‌گیری کرونا، بالاترین میزان جراحی را در کشور داشته است و انجام عمل‌های جراحی در این مرکز درمانی حتی از بیمارستان فیاض‌بخش نیز بیشتر بود، برای مثال در سال ۹۸ تعداد ۲۲ هزار و ۸۳ مورد عمل جراحی در بیمارستان شریعتی و ۱۶ هزار و ۹۷ مورد عمل جراحی در بیمارستان غرضی انجام شده است.

مدیر درمان استان اصفهان اظهار کرد: اکنون با آرام شدن شدت بیماری که ناشی از ایجاد سرعت در واکسیناسیون عمومی است که جا دارد از مسئولان وزارت بهداشت تشکر کنیم، در زمینه خدمت‌رسانی به بیماران به سرعت تغییر رویکرد داده و به سمت رسالت قبلی خود پیش می‌رویم تا بیماران نیازمند به جراحی را مانند روال قبل پذیرش کنیم. در حال حاضر در بیمارستان‌های شریعتی و غرضی حداکثر دو بخش به بیماران کرونا اختصاص یافته است و باقی تخت‌ها برای انجام عمل‌های جراحی استفاده می‌شود تا خدمات درمانی رایگان برای بیمه‌شدگان به ویژه در شرایط سخت اقتصادی فراهم شود.

اعتصام‌پور گفت: «هرچند با شیوع کرونا، پذیرش و درمان بیماران کرونا در اولویت قرار داشت، اما انجام عمل‌های جراحی برای بیماران نیازمند همچنان ادامه داشت؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ با وجود افت عملکرد جراحی، از مجموع ۳۴۶ هزار و ۴۰۴ مورد عمل جراحی بستری انجام شده در ۷۴ بیمارستان تأمین اجتماعی کشور، بیمارستان شریعتی با ۱۳ هزار و ۵۶۶ مورد عمل و بیمارستان غرضی با ۱۲ هزار و ۸۰۸ مورد عمل در رتبه‌های اول و دوم بین بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند.

تلاش‌های کادر درمان برای کاهش کرونا

وی افزود: در اوج همه‌گیری، کادر درمان در سطوح مختلف ناگزیر به خدمت‌رسانی در شیفت‌های اضافه آن هم در شرایط سخت و دشوار بودند؛ از طرفی هجوم بیماران و از طرف دیگر مرگ‌ومیر برخی بیماران به‌ویژه جوانان، آن‌ها را در معرض فشارهای جسمانی و روانی قرار داده بود. به همین دلیل با همکاری روانپزشکان و روانشناسان برای کادر درمان، جلسات گفت‌وگو و روان‌درمانی قرار دادیم تا کمی از بار این فشارها کاسته شود.

مدیر درمان استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با فروکش کردن شدت بیماری، این مشکلات نیز کمتر شده است اما نباید فراموش کنیم که کادر درمان از آغاز شیوع کرونا تاکنون به کمک بیماران شتافتند و بی اینکه بتوانند از مرخصی استفاده کنند یا امکان دورکاری داشته باشند در صحنه نبرد با کرونا ایثارگرانه خدمت کردند و انتظار می‌رود تا سازمان نگاهی ویژه به زحمات آنان داشته باشد و به گونه‌ای از آن‌ها تجلیل شود.

کد خبر 538113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.