نحوه عملکرد واکسن اسپوتنیک لایت چگونه است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عملکرد واکسن اسپوتنیک لایت شبیه واکسن اسپوتنیک وی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دریافت واکسن تنها روش محافظت از خود در برابر بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است، تا کنون چندین واکسن مورد تأیید قرار گرفته‌اند و مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده‌اند. واکسن اسپوتنیک لایت دومین واکسن روسی است که مورد تأیید مقامات بهداشتی کشور هند قرار گرفته است، اولین واکسن روسی مورد تأیید در این کشور اسپوتنیک وی نام دارد که از ماه می در دسترس افراد قرار گرفته است و در دو دز تزریق می‌شود. کووی‌شیلد و کوواکسین نیز دو واکسن دیگری هستند که در هند مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

عوارض جانبی واکسن اسپوتنیک لایت چیست؟

تا کنون همه واکسن‌های کرونا به جز واکسن جانسون اند جانسون در دو دز تزریق شده‌اند، هم اکنون نیز واکسن تک دزی اسپوتنیک لایت در یک دز از ماه آینده در اختیار کشور هند قرار خواهد گرفت. البته متخصصان معتقدند که میزان تأثیرگذاری این دز از واکسن در برابر گونه آفریقایی ویروس کرونا کم است، اما تا حدودی از افراد در برابر گونه‌های دیگر این ویروس محافظت می‌کند. زمانی که واکسن اسپوتنیک لایت در دسترس کشورهایی مانند هند قرار بگیرد، سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا می‌کند. از این واکسن به عنوان دز تقویت کننده واکسن‌های دیگر نیز می‌توان استفاده کرد. عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن اسپوتنیک لایت شامل درد خفیف در محل تزریق، تب، سردرد، خستگی و درد عضلانی می‌شود، تا کنون فردی به عوارض جانبی جدی و شدید ناشی از دریافت واکسن اسپوتنیک لایت مبتلا نشده است.

میزان تأثیرگذاری واکسن اسپوتنیک لایت چقدر است؟

با وجود اینکه واکسن اسپوتنیک لایت یک واکسن تک دزی است، اما نتایج مطالعات بالینی انجام شده نشان می‌دهد که تأثیرگذاری قابل توجهی دارد و همانند دیگر واکسن‌های دو دزی عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که واکسن اسپوتنیک لایت خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را ۷۹.۴ درصد کاهش می‌دهد، اما هنوز مشخص نشده است که ایمنی به دست آمده تا چه زمانی ماندگار است. قیمت واکسن اسپوتنیک لایت هنوز در هند تأیید نشده است، اما احتمالاً قیمت آن ۱۰ دلار خواهد بود. اسپوتنیک وی که در ماه می عرضه شد در آن زمان به عنوان دومین واکسن گران در نظر گرفته شده بود.

نحوه عملکرد واکسن اسپوتنیک لایت چگونه است؟

دو دز واکسن اسپوتنیک وی پروتئین اسپایک را در سلول‌ها تولید می‌کند و اطلاعات را در DNA دو رشته‌ای ذخیره می‌کند. این نوع واکسن از آدنوویروس‌ها که نوعی ویروس عامل سرماخوردگی است، تولید می‌شود. این واکسن به گونه‌ای طراحی شده است که آدنوویروس نمی‌تواند خود را تکثیر کند، اما ژن پروتئین می‌تواند به راحتی توسط سلول تشخیص داده شود و در مولکولی به نام RNA پیام‌رسان یا mRNA تکثیر شود. مولکول‌های درون سلول شروع به جمع‌آوری پروتئین‌های سنبله و شکستن آن‌ها به قطعات کوچک‌تر می‌کند. در همان زمان، آندوویروس سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا نسبت به پروتئین‌های سنبله واکنش نشان دهد، بنابراین آنتی‌بادی‌های سلول T تشکیل می‌شود. واکسن اسپوتنیک لایت نیز به این صورت عمل می‌کند؛ این نوع واکسن در ماه می برای افراد بالای ۶۰ سال در روسیه مورد تأیید قرار گرفت، پس از آن در بیش از ۱۵ کشور دنیا نیز تأیید شد و در حال طی کردن مراحل لازم برای تأیید شدن در ۳۰ کشور دیگر است.

کد خبر 537996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.