تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

کمبود نیروهای محیط‌بانی در کشور، پیگیری حقابه ملی تالاب میانکاله، سرطان ریزگردها به مغز استخوان ایران رسید، آغاز سرشماری حیات‌وحش در کرمانشاه، جمع‌آوری لکه‌های نفتی از اراضی گناوه، دلایل صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه کشور را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره حکم قصاص نفس محیط‌بان کرمانشاهی اظهار کرد: از طریق وکلایی که برای پیگیری این پرونده به کار گرفته‌ایم در حال تنظیم لایحه دفاعیه هستیم که بر اساس مستندات ثابت می‌کند درگیری منجر به فوت یکی از شکارچیان غیرمجاز به دست محیط‌بان "برومند نجفی" داخل مناطق حفاظت شده رخ داده است.

محبت‌خانی درباره تجهیزات جدید محیط‌بانان توضیح داد: از تعداد ۱۲۰۰ موتورسیکلتی که با شرکت نیرو محرکه توافق کرده‌ایم تعداد ۲۵۰ موتورسیکلت بین محیط‌بانان استان‌ها تقسیم شده است و مابقی نیز طی ۲ ماه آینده تحویل داده خواهد شد.

وی درباره وضعیت استخدامی و معیشتی محیط‌بانان گفت: در سه سال اخیر تعداد روزهای خدمت محیط‌بانان در ماه از حالت ۱۸ روز کار و ۱۲ روز استراحت به ۱۵ روز شیفت و ۱۵ روز استراحت تغییر یافته است و اگر شرایط برای استخدام نیروهای بیشتر و رسیدن تعداد محیط‌بانان در کشور به ۷۵۰۰ نفر فراهم شود ساعت شیفت‌های کاری باز هم کاهش پیدا می‌کند.

محبت‌خانی درباره افزایش حقوق محیط‌بانان گفت: شخصاً پیگیر موضوع افزایش حقوق محیط‌بانان هستم و اگر در بودجه سال جدید، مبلغ بیشتری به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده شود می‌توان افزایش حقوق ۵۰ درصدی را برای محیط‌بانان در نظر گرفت. سختی کار ریاست و معاونت‌های پارک‌های ملی نیز باید در تخصیص بودجه در نظر گرفته شود و سقف مقدار سختی کار برای آن‌ها اعمال شود.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از طریق بنیاد شهید پیگیر شرایط جانبازی و شهادت محیط‌بانان هستیم و امیدواریم به زودی حقوق در نظر گرفته شده برای شهدا و جانبازان برای محیط‌بانان نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که با حضور ریاست سازمان محیط زیست و فرماندهان یگان حفاظت محیط زیست استان‌ها برگزار شد, مقرر شد ایجاد اداره کل رفاهی به منظور رسیدگی به امور رفاهی و معیشتی محیط‌بانان در دستور کار سازمان قرار بگیرد.

محبت‌خانی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار از زمان تشکیل یگان حفاظت محیط زیست مقرر شده است که مبلغ ۱۴۰ میلیارد برای تأمین جیره غذایی محیط بانان در نظر گرفته شود که این مبلغ به صورت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان در فیش حقوقی محیط‌بانان لحاظ شده است.

تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

محیط‌زیست مازندران خواستار پیگیری ملی حقابه میانکاله شد

محمود هادیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر اظهار کرد: در سال‌های گذشته طرح‌هایی برای تعیین حقابه تالاب میانکاله در دست پیگیری قرار گرفت، اما تاکنون اقدام مثبتی از سوی مسئولان امر برای تخصیص این حقابه صورت نگرفت و سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ملی پیگیر این موضوع مهم باشد.

وی ادامه داد: حقابه که باید به تالاب میانکاله تخصیص پیدا کند از حوضه بالادست آن شامل رودخانه‌های سیاه آب و غاز محله و سد گلورد است که باید حفاظت محیط زیست در سطح ملی برای تخصیص این سهم اقدام فوری داشته باشد، کم آبی باعث خشک شدن ۳۰ درصد از مساحت تالاب میانکاله در سال‌های گذشته شد و اگر برای تعیین حقابه تالاب اقدام عاجل صورت نگیرد، در آینده میانکاله به کانون ریزگرد و نابودی کشاورزی در منطقه خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: همچنین علت اساسی تلفات پرندگان و شیوع بیماری بوتولیسم در تالاب میانکاله در دو سال اخیر، کم آبی و راکد ماندن مواد و آب موجود بوده است که تخصیص حقابه قانونی میانکاله به طور حتم از تلفات انواع پرندگان به دلیل شیوع بیماری بوتولیسم در این تالاب جلوگیری می‌کند.

وی افزود: باوجود تخصیص پیدا نکردن حقابه تالاب میانکاله، اما دوستداران طبیعت در سه ماه گذشته بیکار ننشستند و با ایجاد دیواره خاکی و لایروبی کانال‌های ضلع جنوبی تالاب به طول ۲ کیلومتر بارش‌ها آب باران به ضلع غربی این تالاب در حال هدایت است.

هادیان با بیان اینکه با اجرای این طرح، ۵۰۰ هکتار از اراضی تالاب میانکاله که سال‌های گذشته به دلیل کم آبی خشک شده بود آبگیری و حیات به این زمین‌های خشکیده بازگشت، گفت: با احداث دیواره خاکی و لایروبی کانال، ارتفاع آب در بخش‌هایی از تالاب میانکاله به ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافت.

تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

سرطان ریزگردها به مغز استخوان ایران رسیده است

تنها در خوزستان، وسعت کانون گرد و غبار به ۳۴۵ هزار هکتار رسیده است و اراضی کشاورزی, تالاب‌های خشک شده و دشت‌های حاصل‌خیز نیز به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند. تعداد روزهایی که تهدید ریزگردها به اوج می‌رسد در استان خوزستان به ۱۶۰ روز در سال رسیده است و این ذرات به مدت ۴۸ ساعت روی سطوح باقی می‌مانند.

بحران ریزگردها به سبب قدرت انتقال زیاد، ۵۶ میلیون نفر از جمعیت ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این میزان دربرگیری در هیچیک از بحران‌های زیستی دیده نمی‌شود و در حال حاضر ۷ و نیم میلیون نفر از مردم ایران جز آسیب‌دیدگان این بحران محسوب می‌شوند.

ریزگردها علاوه بر آلودگی آب, از بین بردن مراتع حاصل خیز و خاک مناسب کشاورزی و آسیب به معیشت و اقتصاد مردم, تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شوند و می‌توانند سبب سرطان پوست, سرطان مثانه, سرطان کلیه, بیماری آسم از نوع حاد و فیبروز کبدی شوند. این ریزذرات فلزی که بیشترین تأثیر را روی سلامت کودکان و نوزادان دارند باعث بروز صدمات ژنتیکی در جنین و تولد کودکان نقص عضو می‌شود.

ریزگردهای برخاسته از خاک با گذر از مشعل‌های نفتی با فلزات سرب, جیوه و ژیپس ترکیب می‌شود که خطر آن‌ها را چند برابر می‌کند، بر اساس آمار منشأ ۸۴.۲ درصد ریزگردها در ایران از کشورهای همسایه است که به گفته کارشناسان ذراتی که منشأ خارجی دارند به دلیل اینکه اندازه آن‌ها کم‌تر از ۲ میکرون است قابلیت جابجایی و انتشار بیشتری دارند و به مراتب خطرناک‌تر از ریزگردهای داخلی با اندازه بزرگ‌تر و قدرت انتقال کم‌تر محسوب می‌شوند.

در حالی که منشأ اصلی ریزگردها در ایران از کشورهای همسایه است به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای از سوی دولت و دستگاه‌های مربوطه برای حل این مشکل با این کشورها از طریق دیپلماسی وجود ندارد و افتتاح "سد ایلیسو" در ترکیه نیز به بحرانی‌تر شدن این معضل دامن می‌زند. افتتاح این سد روی رودخانه دجله بدون در نظر گرفتن حقابه سایر کشورها از این رودخانه به خشک شدن تالاب هورالعظیم و افت شدید دبی آب اروندرود می‌انجامد که هر دو این پدیده‌ها افزایش میزان ریزگردها در کشور را سبب می‌شود به طوری که به گفته کارشناسان با افتتاح این سد ۲۵ استان کشور دچار پدیده ریزگرد خواهند شد.

بر اساس اسناد بالادستی به منظور مقابله با پدیده ریزگردها مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود و مقرر شده بود تمام اراضی و کانون‌های گرد و غبار نهال کاری شوند اما با گذشت چهار سال از تخصیص این بودجه فقط ۲۵ هزار هکتار از ۲ میلیون هکتار اراضی ذکر شده نهال‌کاری شده است که این امر به وضوح نشان از سو مدیریت در حوزه مقابله با بحران ریزگردها دارد.

تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

سرشماری حیات‌وحش کرمانشاه آغاز شد

فرشاد فتاحی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه سرشماری حیات وحش و پستانداران کرمانشاه از چند روز قبل آغاز شده و تا حدود یک ماه آینده ادامه دارد، گفت: در این سرشماری گونه‌های پستاندار بزرگ جثه گوشتخوار و گیاهخوار از جمله خرس، پلنگ، کفتار، شغال، روباه، کل و بز، قوچ و میش و آهو بررسی و پایش می‌شوند.

وی افزود: این سرشماری در مناطق مختلف تحت مدیریت محیط زیست کرمانشاه شامل قراویز، زله‌زرد، بیستون و … انجام می‌شود، در مناطقی که صخره‌های خشن را داریم کل و بز بیشتر مشاهده می‌شود و مناطقی که حالت دشت و تپه ماهور دارد بیشتر زیستگاه گونه‌هایی مانند قوچ و میش است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: نتایج سرشماری‌ها در نهایت برای برنامه‌ریزی‌های حفاظتی از گونه‌های حیات وحش مورد تحلیل قرار می‌گیرد، بهبود وضعیت حیات وحش کرمانشاه حاصل فعالیت‌های نظارتی و حفاظتی و همچنین بهبود فرهنگ مردم از نظر کاهش شکار و صید است، نتایج سرشماری سال گذشته رضایت بخش بوده است بهبود وضعیت حیات وحش کرمانشاه حاصل فعالیت‌های نظارتی و حفاظتی و همچنین بهبود فرهنگ مردم از نظر کاهش شکار و صید است.

فتاحی تاکید کرد: در جریان سرشماری، بررسی وضعیت بیماری‌های احتمالی نظیر تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و… نیز در برنامه است که خوشبختانه تاکنون موردی در کرمانشاه نداشتیم. البته پایش بیماری‌ها تا اسفند ماه انجام می‌شود.

تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

جمع‌آوری لکه‌های نفتی در اراضی آلوده گناوه آغاز شد

کامبیز عبدالهی رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: پس از بارندگی‌های اخیر بخشی از اراضی محدوده روستاهای بخش مرکزی این شهرستان به مواد نفتی آلوده شده بود که به محض اطلاع از منطقه مورد نظر بازدید به عمل آمد و پیگیری‌های لازم برای جمع‌آوری و پاکسازی آن با شرکت نفت و گاز گچساران به صورت تلفنی و نامه‌نگاری انجام شد.

وی ادامه داد: شکستگی به میزان خیلی کوچک یکی از لوله‌های نفت در پنجم آبان ماه جاری و کلمس گذاری آنکه در یک روز بعد انجام شده بود، با توجه به نشتی آن و بارندگی اخیر باعث شده بود که لکه‌های نفتی به اراضی پایین دست این منطقه سرازیر شود، مرحله اول پاکسازی این منطقه، لکه‌های نفتی روی سطح آب توسط شرکت نفت و گاز گچساران بوسیله دستگاه‌های مکنده جمع‌آوری و به مخازن نفتی حوزه استحفاظی ریخته می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه افزود: پس از جمع‌آوری لکه‌های نفتی از سطح آب مانده از بارندگی، مواد نفوذ کننده در خاک نیز به منطقه تلمبه خانه نفتی گوره انتقال داده خواهد شد.

تعداد نیروهای محیط‌بانی در کشور نصف تعداد موردنیاز است ‌

۱۷ سوال جدی از سازمان محیط زیست درباره چرایی"صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه کشور"

مورخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نامه بحث‌برانگیزی را با موضوع "اعلام سهمیه شکار" خطاب به مدیران استانی ابلاغ کرد. همچنین مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان برای اینکه سازمان محیط زیست برای فروش پروانه شکار در اراضی ملی (خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست) اختیار تام داشته باشد، در خواست حذف ماده ۵ از آئین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید را به کمیسیون لوایح هیئت دولت ارسال کرده است! ماده‌ای که صدور مجوز شکار در خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را به تأیید شورای عالی محیط زیست منوط کرده بود.

این اقدامات در حالی صورت گرفت که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره فروش مجوز شکار چهارپایان گفته بود: "تاکنون هیچ مجوزی برای صدور پروانه شکار صادر نشده است و در حال حاضر کارشناسان در حال سرشماری وحوش در مناطق مختلف هستند و قرار است گزارش کاملی از جمعیت گونه‌ها به سازمان محیط زیست ارائه دهند." اما به نظر می‌رسد این اظهارات رئیس سازمان با نامه منتشر شده در رسانه‌ها در تناقض است.

از آنجا که موضوع "شکار" یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات در حوزه مدیریت حیات وحش است که گاهی حاشیه‌هایی به‌همراه دارد، صدور چنین نامه‌ای، به‌عنوان نخستین اقدام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حکایت از پیگیری‌های مجدّانه متقاضیان پروانه شکار دارد، به‌ویژه اینکه نامه مذکور با این عبارت آغاز می‌شود: «با توجه به "ضرورت" اتخاذ تصمیم و برنامه‌ریزی در خصوص صدور پروانه شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه…».

شتاب‌زدگی در استعلام سهمیه استان‌ها برای پروانه شکار در مناطق چهارگانه، آن هم در حالی که سال‌هاست برای شکار در این عرصه‌ها مجوزی صادر نشده است، با واکنش‌های منفی و اعتراض بسیاری از متخصصین و فعالان محیط زیست و حیات وحش همراه شد.

به دنبال این واکنش‌ها، "سمیه رفیعی" رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس طی نامه‌ای خطاب به سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست خواست ضمن ارائه توضیحات در خصوص درخواست برای تعیین و اعلام سهمیه شکار در مناطق چهارگانه به ۱۷ سوال فنی در خصوص اتخاذ این تصمیم پاسخ دهد؛ این ۱۷ مورد به شرح زیر است:

۱. چه ضرورت‌هایی برای صدور پروانه شکار در وضعیت فعلی وجود دارد؟

۲. بر اساس چه دلایل علمی و قانونی قرار است در مناطق چهارگانه پروانه شکار صادر شود؟

۳. وضعیت حفاظتی گونه‌های ماهیان, پرندگان و چهارپایانی که مجوز صید و شکار برای آن‌ها صادر می‌شود چگونه است؟

۴. وضعیت حفاظتی زیستگاه‌های مختلف خشکی و آبی طبق طبقه بندی IUCN و روند تغییرات آن چگونه است؟

۵. برنامه پایش جمعیت حیات وحش قابل صید و شکار چگونه است؟

۶. تحلیل تغییرات جمعیت گونه‌های مختلف حیات وحش قابل صید و شکار در ۱۰ سال اخیر بر اساس زیستگاه‌های مختلف و جمعیت‌های مختلف هر گونه ارائه گردد.

۷. وضعیت زیستگاه‌های مختلف حیات وحش قابل صید شکار به لحاظ عوامل تهدیدکننده و روند تغییرات آن طی دو دهه اخیر چگونه است؟

۸. وضعیت جمعیت حیات وحش و شرایط زیستگاهی در قرق‌های واگذارشده به چه صورت است؟ آمار به صورت دقیق در طی چند سال گذشته ارائه شود.

۹. وضعیت جمعیت حیات وحش گوشتخوار در زیستگاه‌های مختلف که وابسته به چهارپایان قابل شکار هستند چگونه است؟

۱۰. میزان برداشت شده از جمعیت‌های مختلف ماهیان, پرندگان و چهارپایان بر اساس پروانه‌های صادرشده و میزان صید شده به ازای هر پروانه در ۲۰ سال گذشته به تفکیک زیستگاه ارائه گردد.

۱۱. آمار مرگ و میر حیات وحش قابل صید و شکار در ۱۰ سال اخیر بر اثر بیماری به تفکیک زیستگاه‌ها و گونه چگونه بوده است؟

۱۲. میزان ظرفیت برد هر یک از زیستگاه‌های حیات وحش بر اساس برخی شاخص‌ها مانند آمارهای جمعیت حیات وحش در سال‌های دور و یا محاسبات انجام گرفته بر اساس اطلاعات زیستگاهی چه میزان می‌باشد؟

۱۳. آمار جمعیت گوشتخواران هر یک از زیستگاه‌های حیات وحش در سال‌های اخیر و تغییرات آن چگونه است؟

۱۴. پیشنهادهای آن سازمان محترم برای ساماندهی صید و شکار چیست؟

۱۵. میزان تخلف‌های صورت گرفته در زمینه صید و شکار به تفکیک زیستگاه‌های مختلف آبی و خشکی در استان‌های مختلف در ۱۰ سال اخیر چگونه است؟

۱۶. ملاک‌های آن سازمان برای صدور مجوز صید و شکار در زیستگاه‌های مختلف و برای گونه‌های مختلف آبزی و خشکی‌زی چیست؟

۱۷. نحوه نظارت بر فعالیت صیادان و شکارچیان در زمان صید و شکار چگونه است؟

کد خبر 537911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.