۹۵ شهر در لیست حامیان مبارزه علیه تغییرات اقلیمی

هر روز ساکنان کره خاکی بیش از گذشته تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و از تبعات منفی‌ آن بر سلامت جسمی و روانی خود آگاه‌تر می‌شوند؛ تا کنون، تعداد ۹۵ شهر جهان در لیست حامیان مبارزه علیه تغییرات اقلیمی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق آخرین آمار، تعداد ۹۵ شهر جهان نظیر لندن در انگلستان، بوئنوس آیرس آرژانتین، کیپ‌تاون در آفریقا، توکیوی ژاپن و سیدنی در استرالیا، بالاترین امتیازها را برای اعمال اقدامات علیه تغییرات آب و هوایی از آن خود کرده است. بدیهی است که مدیران به منظور رسیدن به جایگاه برتر شهرهای جهان در زمینه تغییرات اقلیمی باید طرحی جامع برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در آینده ارائه دهند ضمن اینکه هدفی بزرگ برای جایگزینی انرژی تجدید پذیر با نوع شهری آن در پیش گیرند. علاوه بر این، ارزیابی کامل خطرات اقلیمی و همچنین میزان آسیب‌پذیری در مقابل گرم شدن کره خاکی و سازگار سازی زیرساخت‌های شهری برای افزایش تاب‌آوری در مقابل اثرات جزایر گرمایی نیز در نائل کردن شهرها به نقاط برتر دنیا علیه تغییرات اقلیمی مؤثر واقع می‌شود.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی CDP که به شهرها در افشای تأثیرات زیست‌محیطی خود کمک می‌کند و مسئولیت رده‌بندی مناطق را از این حیث به عهده دارد، شهرهایی از جهان که به رده A رسیده دو برابر بیش از سایر نقاط جهان کاهش اثرات جزایر گرمایی را تجربه کرده ضمن اینکه حدود ۸۱ درصد آن‌ها به همکاری با مراکز تجاری برای به حداقل رساندن تغییرات آب و هوایی پرداخته است.

۹۵ شهر در لیست حامیان مبارزه علیه تغییرات اقلیمی

این ۹۵ شهر در مجموع تنها ۱۰۸ میلیون نفر جمعیت از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون شهرنشین جهان را در خود جای داده که از دید CDP این واقعیت گواهی بر ضرورت اعمال تغییرات ضد اقلیمی توسط سایر شهرهای جهان است.

نسل جدید شهرها

به ادعای مدیر مسئول شهرها، ایالات و مناطق در CDP، نسل جدید شهرهایی که از مزایای اعمال اقدامات ضد تغییرات آب و هوایی آگاه شده و برای کاهش هر چه بیشتر آن در تلاش هستند در راه است. بدیهی است که هر چه مدیران شهری از تبعات این بحران بزرگ آگاه‌تر شوند بیشتر از قبل شعارهای خود علیه تغییرات آب و هوایی را با اقدامات اثربخش جایگزین خواهند کرد. مدیر CDP مدعی شده است که ظاهراً این اتفاق خوشایند در حال وقوع است چرا که هر روزه بر شهرهایی که علیه اثرات جزایر گرمایی نسبت به سال‌های قبل خود وارد عمل می‌شوند، افزوده می‌شود و هر روز رکوردهای جدیدی از کاهش تغییرات اقلیم در این سو و آن سوی جهان به گوش می‌خورد.

طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۲۱ بیش از هزار شهر جهان با اعمال اقدامات ضد تغییرات اقلیمی خود برای رسیدن به رده اول داوطلب شد که البته تنها تعداد ۹۵ مورد از آن‌ها به این جایگاه دست یافت. اما مدیران CDP امیدوار هستند که افزایش گرایش مدیران برای کاهش اثرات جزایر گرمایی به بالاتر رفتن چشمگیر نرخ این شهرها تا پایان سال ۲۰۲۲ منجر شود تا در نهایت، جهان تا حد زیادی از تبعات منفی این بحران مرگبار جان سالم به در برد و سلامت بشر و محیط زیست برای نسل‌های آینده در سطحی به مراتب قابل قبول‌تر از امروز قرار گیرد.

۹۵ شهر در لیست حامیان مبارزه علیه تغییرات اقلیمی

رویدادهای مهم سال ۲۰۲۱ در راستای کاهش اثرات جزایر گرمایی در شهرها

رده‌بندی شهرها بر اساس سازگار سازی مناطق با تغییرات اقلیمی و نرخ کاهش اثرات جزایر گرمایی در آن‌ها برای چهارمین سال در ۲۰۲۱ انجام شد که در گروه‌بندی جدید نسبت به سال گذشته، تقریباً تعداد شهرهای رده اول به میزان دو برابر افزایش یافته بود. در این دسته بندی، آمریکای شمالی با ۴۱ شهر بیشترین سهم شهرهای موفق را از آن خود کرد و پس از آن، اروپا با ۳۷ شهر، آسیا هشت شهر، آمریکای لاتین و اقیانوسیه هر یک با چهار شهر و در نهایت آفریقا با یک شهر به ترتیب به عنوان سایر نقاط موفق جهان علیه تغییرات اقلیمی به رتبه برتر نائل شد. در این میان، ایالات متحده آمریکا با ۳۴ مورد بیشترین شهرهای موفق علیه تغییرات آب و هوایی را در خود جای داد حال آنکه بریتانیا نیز با بیشترین رشد، یعنی از چهار مورد در سال گذشته به ۱۱ شهر در ۲۰۲۱ مواجه شد.

مدیر مسئول شهرها، ایالات و مناطق CDP خاطر نشان کرد که شهرهایی از جهان در کشورهای چین، هندوستان، روسیه و ایالات متحده نیز وجود دارد که علیرغم موفقیت چشمگیر خود در کاهش انتشار گازهای آلاینده و به حداقل رساندن تغییرات آب و هوایی در لیست شهرهای گروه A قرار نگرفت که البته علت این امر را می‌توان به کاستی‌ها در سایر بخش‌های مربوطه نسبت داد. تعداد این شهرها از ۵۹۱ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۹۶۵ شهر در سال ۲۰۲۱ رسید که البته موفقیت آن‌ها بیشتر مدیون اقداماتی بود که طی دوران کرونا برای کاهش شیوع بیماری اعمال کردند و به سهم خود به حداقل رسیدن انتشار گاز کربن و به تبع، اثرات جزایر گرمایی را نیز در پی داشت.

۹۵ شهر در لیست حامیان مبارزه علیه تغییرات اقلیمی

در سال ۲۰۲۱ از مجموع ۹۶۵ شهر برتر جهان تنها ۹۵ شهر یعنی ۸. ۹ درصد به رتبه A شهرهای موفق علیه تغییرات اقلیمی نائل شد که البته با وجود افزایش تعداد آن‌ها، درصد کلی کاهش یافت چرا که در سال ۲۰۲۰ تعداد شهرهای برتر جهان ۵۹۱ مورد بود که از آن‌ها ۸۸ شهر در رده A قرار داشت.

کد خبر 537753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.