جالب‌ترین فستیوال‌های رنگارنگ نیجریه

نیجریه یکی از کشورهای دنیا با غنی‌ترین میراث فرهنگی است که آشنایی با آیین‌های آن از طریق شرکت در فستیوال‌های رنگارنگ امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیدایش بعضی از جالب‌ترین فستیوال‌های نیجریه که هر ساله سیل عظیمی از گردشگران سراسر دنیا را به سمت خود فرا می‌خواند به دوران ظهور ادیان اصلی مربوط می‌شود. مسلمانان و مسیحیان این کشور اغلب با مردم هم‌کیش خود در سایر نقاط دنیا به برگزاری آئین مخصوص خود پرداخته و جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند که هر ساله به عنوان منبعی برای رونق گردشگری کشور عمل می‌کند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، هر ساله بیش از ۳۶۵ فستیوال در سراسر نیجریه برگزار می‌شود که از میان آن‌ها، جشنواره‌های رنگارنگ بیشترین بازدیدکننده را به سمت خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین و جالب‌ترین فستیوال‌های رنگی کشور نیجریه پرداخته می‌شود.

جشنواره اِیو

جشنواره «‌اِیو» یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های نیجریه به شمار می‌رود که در میان برخی از مردم کشور بازی «‌آدامو اوریا» نیز نامیده می‌شود. در این جشنواره که هر ساله هزاران نفر از مردم جهان را به سمت خود جذب می‌کند، مردمی از اقوام «‌یوربا» که ۳۰ درصد کل جمعیت کشور نیجریه را تشکیل می‌دهند سراسر جزیره تجاری لاگوس را با رنگ درخشان سفید می‌پوشانند و سپس با پوششی از همین رنگ به اجرای نمایش‌های شاد می‌پردازند. در حین برگزاری این رویداد محبوب، تمام خیابان‌های اصلی به روی خودروها بسته می‌شود و سفیدپوشان کلاه رنگی بر سر، تمام فضا را در بر می‌گیرند. مردم نیجریه معتقدند که فستیوال «‌اِیو» بزرگ‌ترین جشنواره منادی کارناول «‌ریودوژانیرو» به شمار می‌رود که هرساله پیش از چله روزه به عنوان بزرگ‌ترین کارناوال در جهان با دومیلیون نفر در روز در خیابان‌ها برگزار می‌شود.

کارناول کالابار

از نظر اجراهای نمایشی، هیچ جشنواره‌ای در نیجریه نمی‌تواند به رقابت با کارناول «‌کالابار» بپردازد. در این جشنواره، خلاقیت و فرهنگ با سبک زندگی مدرن و سنتی مردم ساکن در ایالت «‌کراس ریور» تلفیق می‌شود. مردم با روسری‌هایی چرمی و بلند و همچنین لباس‌های محلی رنگی رنگی در کوچه و خیابان‌های سراسر شهر به پایکوبی مشغول می‌شوند، این در حالی است که گروه‌های موسیقی با نواختن آهنگ‌های سنتی خود هزاران نفر از مردم را به سمت خود جذب می‌کنند.

کارناول لاگوس

کارناول «لاگوس» از رنگی‌ترین جشنواره‌های نیجریه است که در کنار تمام ویژگی‌های مسرت بخش خود به واسطه همین فضای رنگی، هر ساله میزبان هزاران نفر از گردشگران سراسر جهان است. این جشنواره‌ی محبوب یکی از نشاط‌آورترین کارناول‌های نوع خود در کشور و حتی جهان به شمار می‌رود که هیچ بازدیدکننده‌ای را از اجرای نمایش به حال خود وا نمی‌دارد. فضای جشنواره به حدی شادی‌بخش و صمیمی است که گردشگرانی با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف از سراسر دنیا به محض حضور در آن به برقراری ارتباط با دیگران و اشتراک شادی خود با آن‌ها می‌پردازند.

فستیوال اوسان

بسیاری از جهانگردان و افراد دوستدار رویدادهای فرهنگی در ماه ژوئیه، نیجریه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند چرا که جشنواره‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. فستیوال «‌اوسان» محبوب‌ترین جشن نوع خود در این ماه محسوب می‌شود که تمام مردم را به شور در خود سوق می‌دهد. جشنواره «‌اوسان» در جنگل مقدسی با همین اسم و به مدت یک هفته برگزار می‌شود که در آن مردم الهه آب را مورد تکریم قرار می‌دهند و برای مشکلات پیش روی خود به مشورت با یکدیگر می‌پردازند.

جشنواره سانگو

جشنواره «‌سانگو» فستیوالی سالانه در نیجریه به شمار می‌رود که به احترام «‌سانگو» خدای رعد و برق، جنگجویی پرآوازه و سومین پادشاه امپراطوری «‌اویو» پس از جانشینی برادر بزرگ‌تر خود «‌آجاکا» توسط قوم «‌یوروبا» برگزار می‌شود. این جشنواره بهانه‌ای است تا جنگجویان دور از وطن و پراکنده شده در نقاط مختلف جهان، پس از سفری طولانی به زادگاه خود بازگردند. در فستیوال «‌سانگو» تاریخ باستان نیجریه با زندگی، فرهنگ و سنت امروز مردم پیوند داده می‌شود ضمن اینکه می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و کسب درآمد برای آنان باشد.

فستیوال اودجا اوبا

فستیوال «اودجا اوبا» یک میراث فرهنگی به شمار می‌رود که در نتیجه تنوع نژادی، تاریخ غنی، افسانه‌ها و فتح‌های کشور نیجریه شکل گرفته است. از نظر لغوی «اودجا اوبا» معنای «سال پیش روی پادشاه» را می‌دهد که در این جشنواره مردم گرد هم می‌آیند تا در مقابل حاکم زمان خود تعظیم کنند. این جشن مذهبی در روز سوم عید قربان اتفاق می‌افتد و نمایش‌های مختلف، آهنگ‌های سنتی، اجرای مهارت سوارکاری و سایر موارد مشابه را در بر می‌گیرد.

جشنواره موسیقی کارنیریو

فستیوال «کارنیریو» یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های رنگی نیجریه محسوب می‌شود که هر ساله در «‌پورت هارکورت» کشور، یک بندر چند میلیون نفری برگزار می‌شود. این کارناوال چند هفته قبل از کریسمس آغاز می‌شود و هفت روز به طول می‌انجامد. در این مدت چند مراسم تشریفاتی برگزار می‌شود که بیشتر آنها دارای اهمیت فرهنگی و یا مقدس است و به همین دلیل، جهانگردانی با آئین مذهبی مشابه را از سراسر دنیا به سمت خود فرا می‌خواند.

کد خبر 537643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.