بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۰ هزار و ۴۴۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۵۷۰ واحدی در سطح ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ قرار گرفت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _چهارشنبه سوم آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۰ هزار و ۴۴۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۵۷۰ واحدی در سطح ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۷۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۱ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۸۱ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴ هزار و ۲۹۷ و ۹۴ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۷۴۳ و ۹ میلیارد و ۶۱۴ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل

پیش بینی روند صعودی تا محدوده یک میلیون. و ۷۵۰ هزار واحد ادامه داشته باشد، الگوی صعودی همچنان نقض نشده است.

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

رئیس سازمان بورس گفت: هر سهم پالایش یکم را ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخته‌ایم، حال فرمول آن تغییر کرده و اکنون هر سهم این صندوق به هفت هزار تومان رسیده است. سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب در خصوص وضعیت صندوق پالایش یکم می‌خواهد، مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به حق است. پول مناسبی به سمت بازار سرمایه آمد، اما با چند تصمیم ناگهانی و عملکرد نامناسب این روند مجدد تغییر کرد. با تغییر سیاست‌ها، اعتمادها از بین می‌رود.

توقف نماد تجلیح، طولانی مدت نیست

مدیرعامل: پیش بینی ما از زمان بازگشایی نماد، ۱۵ روز پس از پایان پذیره نویسی است

شفاف سازی درباره چند ابهام «تجلیح»

امروز اولین روز از پذیره نویسی حق تقدم سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بود. طبق پیام ناظر، تعداد ۹ میلیارد و ۳۳۱ میلیون عدد از حق تقدم سهام این شرکت برای پذیره نویسی عرضه شد که البته در معاملات امروز، تنها یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون عدد از این حق تقدم‌ها خریداری شد.

اما دلیل اینکه تمام حق تقدم‌های عرضه شده معامله نشد چه بود؟ مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پاسخ به این سوال گفت: این موضوع چند دلیل داشت. ابتدا اینکه برای خرید این حق تقدم‌ها، سقف تعیین شده بود و به دلیل محدودیت‌هایی که فرابورس و سازمان بورس برای ما گذاشتند، در روز اول هر کد معاملاتی می‌توانست ۱۰ هزار سهم بخرد. این محدودیت فردا کمتر می‌شود و از فردا هر کد معاملاتی می‌تواند ۶۲ میلیون سهم بخرد که حدوداً ۶.۲ میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: یک ابهام دیگر که منجر به عدم معامله تمام حق تقدم‌ها شد، این بود که برخی از معامله گران نمی‌دانستند باید نماد «تجلیح» را بخرند نه نماد «تجلی». بنابراین این موضوع هم تأثیر گذار بود.

علی اکبری گفت: از طرفی برای بعضی‌ها این گمان به وجود آمده بود که حالا که حق تقدم را می‌خرند، نیاز است بابت هر سهم پول بیشتری بدهند که این طور نیست و هر سهم همان ۱,۰۰۰ ریال است و هیچ پول بیشتری نیاز نیست بدهند. به عبارتی بعضی افراد فکر می‌کردند که باید بعداً ۱۰۰ تومان بابت حق تقدم واریز کنند که اینگونه نیست، بلکه همان حق تقدمی که می‌خرند، تبدیل به سهم می‌شود.

مدیرعامل تجلی درباره بازگشایی نماد و قابل معامله شدن آن نیز گفت: بعد از اینکه پذیره نویسی سهم تمام شد، می‌رود به سازمان بورس و در سازمان صورتجلسه می‌شود که افزایش سرمایه اتفاق افتاده و پس از آن هم به اداره ثبت می‌رود و ثبت آن انجام می‌شود. پیش بینی ما این است که کل این فرآیند بیشتر از ۱۵ روز طول نمی‌کشد. البته ممکن است بیشتر هم طول بکشد. ولی در هر صورت، بعد از آن مدت سهم باز می‌شود و سرمایه گذاران می‌توانند سهم را معامله کنند. این سهم برای مدت زمان طولانی بسته نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: امروز با اینکه سقف خرید ۱۰ هزار سهم وجود داشت نزدیک ۱۹۰ هزار نفر خریداری کردند و به نظر من استقبال خوبی شد و فردا این سقف به هر کد ۶۲ میلیون سهم افزایش می‌یابد و اطمینان دارم استقبال خوبی خواهد شد. هر کد معاملاتی فقط و فقط بابت هر سهم ۱,۰۰۰ ریال پرداخت می‌کند و نباید وجه دیگری پرداخت کند.

اخبار شرکت‌ها

هرمز: فولاد هرمزگان در فروردین فروش ۹۷۵ میلیاردی را گزارش کرد. در اردیبهشت و خرداد عالی ۲.۳۰۰ و ۱.۹۰۰ میلیارد فروش داشت. در ماه‌های بعد با قطعی برق فروش‌های ۱.۷۰۰، ۱.۵۰۰، ۱.۸۰۰ میلیاردی را برای تابستان ثبت کرد و پاییز را با فروش ۱.۵۰۰ میلیاردی شروع کرد و در آبان عدد کم نظیر ۲,۴۰۰ میلیاردی را دارد. متوسط تولید در دو سال گذشته به طور متوسط هر ماه ۱۲۶ و ۱۲۱ هزار تن بوده است. در بهار متوسط تولید ۱۳۰ هزار تن و در تابستان به دلیل قطعی برق ۷۶ هزار تن بود و در مهر رکورد تولید شرکت با ۱۴۶ هزار تن ثبت شد و آبان ۱۳۷ هزار تن است. موجودی اول سال شرکت در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۶۷ هزار تن بوده است در ۶ ماه ابتدایی فروش‌های ۷۱، ۱۶۱، ۱۳۱، ۱۰۹، ۸۱ ،۱۰۰ هزار تنی را داشت و با فروش ۹۳ هزار تنی مهرماه و ۱۳۷ هزار تنی آبان، موجودی انتهای دوره هشت ماهه را به ۱۶۷ هزار تن رسانده است.

فولاژ: شرکت در مهر ماه ۴۱ هزار و ۵۶۵ تن و در آبان ۴۳ هزار و ۲۴۲ تن تولید داشته است. میانگین تولید ماهانه سال ۹۹، ۳۹ هزار تن بوده و در شش ماهه سال جاری نیز در حدود ۳۲ هزار تن گزارش شده است. فروش مهر ۳۰ هزار و ۳۹۷ تن و فروش آبان ۴۲,۰۲۸ تن گزارش شده است. در سال ۹۸ میانگین فروش ۳۶ هزار تن بوده و در سال ۹۹ این عدد به ۳۹ هزار تن رسیده است. میانگین فروش شش ماهه سال جاری نیز ۳۲ هزار تن است فروش مهر ۷۲۳ میلیارد تومان بوده و شرکت در آبان فروش جذاب ۹۲۰ میلیارد تومان گزارش کرده، میانگین فروش شش ماهه شرکت ۶۹۸ میلیارد تومان و میانگین فروش ماهانه سال قبل ۵۳۳ میلیارد تومان بوده است. نرخ فروش محصول آلیاژی در ماه مورد گزارش ۲۳۹ ۲۳۹ هزار و ۶۷۷ ریال گزارش شده، در مهر محصول آلیاژی با نرخ ۲۶۵,۵۸۴ ریال به فروش رسیده است. میانگین نرخ فروش سال ۹۹ و ۹۸ به ترتیب ۱۴۳ هزار و ۶۴ و ۶۹ هزار و ۶۴۶ ریال می‌باشد.

خراسان: شرکت هر ماه ۳۱ هزارتن به طور متوسط آمونیاک تولید می‌کند. در ۸ ماهه نوسان خاصی در تولید نداشته است. مقدار فروش اوره داخلی شرکت در مهر ماه ۱۸ هزار تن (میانگین امسال ۱۸ هزار تن)، اوره صادراتی ۱۳ هزار تن (میانگین ۹۹ برابر ۲۳ هزار تن و سال جاری ۲۴ هزار تن) و ملامین ۱.۷۰۰ تن (۱.۶۰۰ تن میانگین سال ۱۴۰۰) گزارش شده است. فروش‌های شرکت در فصل بهار به ترتیب از فروردین ۲۳۶، ۲۷۳ و ۳۳۰ میلیارد تومان بود و در تیر ۳۴۶ و در مرداد ۲۶۴ میلیارد ثبت شده است و در شهریور هم عدد رکورد فروش تاریخ شرکت با ۶۱۷ میلیاردی را دارد و مهرماه ۵۳۴ میلیارد است و آبان هم خاص نیست و ۴۵۷ میلیارد تومان است. نرخ اوره صادراتی به صورت ریالی رشد ۷ درصدی نسبت به ماه قبل را دارد و احتمالاً حدود ۴۳۳ دلار به فروش رسیده است که در حدود نرخ‌های انتهای شهریور مجلات برای نرخ‌های صادراتی ایران است.

کماسه: شرکت تأمین ماسه ریخته گری طی اطلاعیه‌ای از مصوبه هیأت مدیره به شرح زیر خبر داد: پیرو برگزاری نوبت اول مزایده عمومی فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه به مساحت ۶۰,۳۱۱ متر مربع به صورت نقد و یکجا و به علت عدم حصول نتیجه در موعد مقرر و از طرفی با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار املاک و مستغلات، هیأت مدیره شرکت مصوب نمود تشریفات قانونی برگزاری مزایده عمومی واگذاری اراضی مزبور با شرایط پرداخت به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اقساط (۱۸ ماهه با اعمال نرخ سود سالانه ۱۸%) و یا تهاتر با املاک سهل البیع انجام پذیرد.

ذوب: شرکت در این ماه تقریباً دو برابر ماه قبل فروش به ارزش ۲,۴۱۶ میلیارد تومان ثبت کرده است. متوسط فروش ماهانه سال ۱۴۰۰ شرکت در بورس کالا ۱,۲۳۰ میلیارد تومان است. این شرکت به طور متوسط ۲۹ درصد از فروش خود را از طریق بورس کالا انجام می‌دهد. قابل ذکر است شرکت تا کنون، ۹۰۴ میلیاردی به صورت سلف برای آذر ماه فروش داشته است.

اخبار بازار جهانی

متوقف شدن روند صعودی قیمت نفت با توجه به تشدید تنش بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت

پس از اصرار دولت آمریکا مبنی افزایش تولید نفت توسط اوپک پلاس و انکار اوپک پلاس، بایدن تصمیم گرفته که به جای واردات نفت از ذخایر استراتژیک کشور استفاده کند. بایدن از چین نیز خواسته که اقدام به آزاد سازی ذخایر نفت بکند. خبرها حاکی از آن است که هند، ژاپن و کره نیز به دنبال استفاده از ذخایر استراتژیک خود هستند. با توجه به اینکه آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش و احتمال کاهش تقاضا برای نفت وجود دارد، مقامات اوپک پلاس آزادسازی گسترده ذخایر استراتژیک را غیر منطقی دانسته‌اند. در صورت آزادسازی ذخایر از طرف کشورهای مصرف کننده این احتمال وجود دارد که اوپک پلاس، افزایش تولید کمتری را در برنامه داشته باشد. در واکنش به تنش‌های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ نفت، رالی صعودی قیمت نفت از محدود ۸۶ دلار متوقف شده و تا ۷۷.۵ دلار کاهش پیدا کرده است. آمریکا به دنبال آزاد سازی حدود ۳۵ میلیون بشکه نفت خام که رقم قابل توجهی است. هند نیز تصمیم گرفته که حدود پنج میلیون بشکه از ذخایر نفت را آزاد کند

تقویت دلار و ضعف طلا در واکنش به تمدید ریاست پاول در فدرال رزرو

در حالی که بین پاول و برینارد بر سر ریاست فدرال رزرو رقابت بود، بایدن مجدداً ریاست پاول را تمدید کرد. در واکنش به این خبر، دلار آمریکا در مقابل تمامی ارزها تقویت شد، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با رشد خوبی همراه شد و قیمت دارایی‌های امن طلا و نقره، کاهش پیدا کرد. با تغییر نکردن رئیس فدرال رزرو چشم‌انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو روشن‌تر است. در صورتی که رئیس فدرال رزرو تغییر می‌کرد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشید تا به سمت سیاست‌های انقباضی حرکت کرد. در حال حاضر انتظار می‌رود که فدرال رزرو در ژوئن اولین افزایش نرخ بهره را اجرا کند. فردا با توجه به داده‌های اقتصادی آمریکا و گزارش آخرین نشست فدرال رزرو، روز مهمی برای بازارهای جهانی است. شاخص PCE که شاخص محبوب بازار برای ارزیابی نرخ تورم است، در صورتی که بیش از انتظارات منتشر شود، تقویت شاخص دلار را به همراه خواهد داشت. شاخص دلار در معاملات دیروز تا محدوده ۹۶.۵ واحد افزایش پیدا کرد و طلا با حدود ۴۵ دلار کاهش به محدوده ۱۸۰۰ دلار رسید.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 537614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.