اولین اخراجی کابینه؟

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ابعاد چالش‌های بازار بورس، تفاهم‌نامه مشترک اقتصادی اردن، امارات و اسرائیل، احتمال استیضاح وزیر اقتصاد، دیدار بسیجیان با رئیس جمهور و تغییر ریل سیاستگذاری اقتصادی دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سوم آذر ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمینه‌های مشترک با آژانس، بیش از اختلافات‌» به بررسی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پرداخت و نوشت: توافق برجام به روزهای حساس و سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود و تحولات و رویدادهای پیرامون برجام در حال رخ دادن است. این در حالی است که بسیاری مهم‌ترین تحولات در این حوزه را دو اتفاق نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد و مذاکرات احیای برجام در هشت آذر می‌دانند، اما در حال حاضر و پیش از فرا رسیدن وعده مذاکرات موضوع مهم بحث نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اگر به تحرکات غربی‌ها نگاهی بیندازیم به وضوح خواهیم دید که درصددند با تأثیرگذاری بر آژانس این نهاد بین‌المللی را تحت تأثیر خود قرار دهند تا در آستانه مذاکرات قطعنامه یا بیانیه‌ای علیه ایران صادر کند تا با استفاده از آن به ایران فشار آورده و در مذاکرات به نحو دیگری حاضر شوند.

این در حالی است که شامگاه یکشنبه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در رأس هیأتی وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی معاون سخنگوی سازمان انرژی قرار گرفت. طبق آنچه خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته سفر گروسی برنامه‌ریزی شده و با اهدافی خاص صورت گرفته و قدر مسلم ایران نیز توقع دارد این سفر و دیدار او با مقامات مربوط کشورمان در نشست آتی شورای حکام تأثیرگذار باشد، چراکه قطعاً غربی‌ها بیکار نخواهند نشست و تأثیرات خود را بر نشست شورای حکام خواهند گذاشت.

نگرانی‌ها نیز از این جهت مطرح می‌شود که گروسی در اولین سفری که در ۲۱ شهریورماه سال جاری به ایران داشت نیز صحبت‌های بسیار مثبت و سازنده‌ای داشت اما پس از بازگشت به وین و در نشست فصلی شورای حکام آژانس در خصوص گزارش خود درباره ایران گفت: «من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده از طرف ایرانی دریافت نکردم. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سوالاتی وجود دارد.

در خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران نیز، با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان است، ما باید یک بازرسی و راستی‌آزمایی متناسبی داشته باشیم.» همین مسأله است که باعث می‌شود نگرانی‌هایی از این باب مطرح شود که گروسی به محض ترک تهران صحبت‌ها و قول و قرار با ایرانی‌ها را فراموش کند و تحت تأثیر غربی‌ها در چارچوب آژانس آنچه مدنظر دارد را اعلام کند. آنچه مسلم است گروسی و مخصوصاً تروئیکای اروپایی و آمریکا می‌دانند که نشست پیش روی شورای حکام می‌تواند چه تأثیراتی روی مذاکرات داشته باشد. موجب شود که تغییرات تازه‌ای در روند مذاکرات از سوی ایران شکل پذیرد یا اینکه بستر و فضا را برای مذاکراتی مناسب در راستای نیل به توافقی خوب آماده کند.

اولین اخراجی کابینه؟

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد یا سهامداران؛ کدام یک قربانی شدند؟» به بررسی ابعاد چالش‌های بازار بورس در گذشته و آینده اقتصاد یا سهامداران پرداخت و نوشت: بازار بورس در خردادماه سال ۹۹ برای سهام‌داران حال و هوای دیگری داشت و در آن زمان داشتن کد بورسی و فعال بودن در بازار به معنای داشتن کلید خوشبختی بود. اما این حال و هوا برای سهامداران پایدار نبود و نیمه مردادماه سال گذشته ورق بورس برگشت و بسیاری از سهام‌داران، فعالان و کارشناسان سیاست‌های دولت دوازدهم برای جبران کسری بودجه خود را عامل اصلی تغییر مسیر شاخص بورس می‌دانستند.

پس از دعوت دولت از مردم برای ورود به بورس شاهد سرازیر شدن حجم بالای نقدینگی به بازار بودیم. بسیاری از سهام‌داران با امید کسب سودهای کلان در بورس همه دارایی‌هایشان را وارد بازار کردند. عده‌ای از خودرو خود گذشتند و برخی‌ها نیز حتی خانه‌های‌شان را فروختند و با هزاران امید و آرزو وارد بازار شدند اما ریزش شدید شاخص تمام نقشه‌های سهام‌داران را نقش بر آب کرد. در آن زمان کارشناسان معتقد بودند که دارایی سهام‌داران، راهی برای پوشش کسری بودجه دولت شد و می‌گفتند سهامداران نباید قربانی مشکلات اقتصاد شوند و همچنین دولت‌ها نباید کسری بودجه را به قیمت از بین بردن دارایی‌های خانوار جبران کنند. اما حالا با گذشت روزهای طلایی بازار، چشم امید سهام‌داران به تصمیمات و حمایت‌هایی است تا بخشی از سرمایه از دست رفته‌شان بازگردد.

اولین اخراجی کابینه؟

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعراب در پی نظم جدید منطقه‌ای» به بررسی تفاهم‌نامه مشترک اقتصادی اردن، امارات و اسرائیل پرداخت و نوشت: طی ماه‌های اخیر تحولاتی چند در خاورمیانه به وقوع پیوسته است؛ تحولاتی که از تحرک کشورهای منطقه برای رویارویی با چالش‌هایی خبر می‌دهند که ممکن است نظم ژئوپلیتیکی منطقه را متحول کنند. در این میان اما ایران، حداقل طی چند ماه گذشته، هیچ تحرک جدی در حوزه دیپلماسی سیاسی اقتصادی منطقه‌ای خود صورت نداده است. تقریباً هفته‌ای نیست که خبری از تفاهم‌ها و توافق‌های اقتصادی میان کشورهای خاورمیانه بر سر پروژه‌های بزرگ اقتصادی به گوش نرسد، اما در این میان ایران، غایب بزرگ ماجرا است.

روز دوشنبه گذشته، اردن و امارات در خصوص بحران آب‌وهوایی، تولید انرژی خورشیدی و ایجاد تأسیسات شیرین‌کردن آب با رژیم اسرائیل تفاهم نامه مشترک همکاری امضا کردند و جان کری نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی نیز در امضای این تفاهم حضور داشت. در مراسم امضای این تفاهم نامه که در مجتمع اکسپو دوبی صورت گرفت، «جان کری» نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی، «کارین الهرار» وزیر انرژی رژیم اسرائیل، «مریم المهیری» وزیر آب‌وهوا و امنیت غذایی امارات و «محمد النجار» وزیر آب و آبیاری اردن حضور داشتند.

در توافق روز دوشنبه آمده است که نیروگاه فتووولتاییک در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، به اسرائیل برق سبز صادر خواهد کرد. این نیروگاه «رفاه سبز» نام خواهد داشت. در مقابل، اسرائیل ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نمک‌زدایی‌شده به پادشاهی هاشمی می‌دهد. سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات که فرستاده ویژه این کشور در موضوع تغییرات اقلیمی نیز هست، گفت: «در پی تأیید امارات به عنوان میزبان نشست کوپ ۲۸ در سال ۲۰۲۳، امارات می‌خواهد نشان دهد که این منطقه می‌تواند سطح آمال زیست‌محیطی را به شیوه‌ای بالا ببرد که منجر به بهبود توسعه پایدار، ثبات و رفاه می‌شود.»

اولین اخراجی کابینه؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولین اخراجی کابینه؟» به بررسی احتمال استیضاح وزیر اقتصاد پرداخت و نوشت: گمانه‌زنی‌ها درباره تذکر رئیسی و حالا هم فشار مجلس بر سیاست‌های اقتصادی دولت اولین اخراجی کابینه؟ شرق: دست‌کم در اخبار دو، سه هفته گذشته و همچنین گمانه‌زنی بعضی از نزدیکان دولت، خاندوزی اولین اخراجی احتمالی کابینه سیزدهم لقب گرفته است. این احتمال در هفته‌های گذشته بر اساس خبری غیررسمی مبنی بر تذکر ابراهیم رئیسی به خاندوزی درباره شرایط بورس بود و حالا ریشه آن به مجلس و سخنان بعضی از نمایندگان مرتبط با حوزه اقتصادی برمی‌گردد.

حدود دو هفته پیش بود که بعضی از نزدیکان دولت سیزدهم از تذکر جدی رئیس‌جمهوری به دو عضو کابینه نوشتند و وزیر کنونی امور اقتصادی را یکی از این افراد دانستند. پس از گسترش این خبر غیررسمی به رسانه‌های رسمی، مدیر کنونی روابط‌عمومی این وزارتخانه در توییتی به طور شفاف هرگونه تذکر رئیسی به خاندوزی را از اساس نادرست دانست و چنین روایت‌هایی را شایعات بی‌اساس قلمداد کرد؛ اما حالا اخبار تازه دیگر گمانه نیست و صداهایی در پارلمان ایران از عملکرد خاندوزی انتقاد می‌کنند و می‌گویند فرصت او برای تغییر همیشگی نیست. ریشه انتقاد تازه نمایندگان و حتی موضوع جلسه‌ای که خاندوزی را به بهارستان برد، هم به ماجرای بورس برمی‌گردد.

به‌تازگی البته نمایندگانی اعلام کردند که قصد استیضاح وزیر اقتصاد را ندارند؛ اما در همین مصاحبه‌ها از ضرورت تغییر عملکرد خاندوزی سخن به میان آوردند. همین دیروز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه خبر استیضاح وزیر اقتصاد را رد کرد؛ اما انتقاداتی را هم درباره عملکرد وزیر به زبان آورد.

غلامرضا مرحبا دراین‌باره گفت: «متأسفانه خبر مذکور در رسانه‌ها به شکل نادرستی منتقل شده و بنده آن را تأیید نمی‌کنم. همان‌طور که در متن کامل این خبر نیز آمده، هیچ اشاره‌ای به استیضاح قطعی احسان خاندوزی در مجلس نشده است؛ زیرا تا زمانی که مجلس دستور عملی برای اجرائی‌شدن یک موضوع را نداده است، پیش‌گویی‌کردن آن هیچ‌گونه وجاهت حرفه‌ای و قانونی ندارد».

او دراین‌باره ادامه داد: «چند ماه از فعالیت وزرای دولت بیشتر نگذشته است. ممکن است در این مدت انتقاداتی نیز وجود داشته باشد؛ اما مسئله این است که مجلس از نظر قانونی امکان پرسش سوال، استیضاح، مطالبه و بازخواست را دارد و ما به این وظایف قانونی خود در مواقع مورد نیاز عمل خواهیم کرد؛ اما اینکه مطرح شود ما اکنون استیضاح از وزیر خاصی را در دستور کار داریم، به‌هیچ‌وجه مورد تأیید بنده نیست».

او درباره سخنان پیشین خود که گمانه استیضاح را ایجاد کرد، هم گفت: «صحبت قبلی بنده ناظر بر این مطلب بوده که هر کجا وزرا به وظایف خود عمل نکنند و مجلس تشخیص دهد که در انجام وظایف خود ناتوان هستند، آن زمان می‌توان از ابزارهای قانونی در اختیار خود استفاده کرد».

اولین اخراجی کابینه؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسئولیت‌پذیری بسیج رمز صیانت از نظام اسلامی است‌» به بررسی دیدار بسیجیان با رئیس جمهور پرداخت و نوشت: با حفظ و تقویت روحیه بسیجی می‌توان بر مشکلات غلبه کرد، افتخار من این است که بسیجی باشم و مجموعه دولت با روحیه و تفکر بسیجی برای خدمت رسانی و ایجاد گشایش در معیشت و اقتصاد مردم تلاش می‌کنند.

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان این سازمان ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که با ابتکار و نگاه ژرف امام راحل تشکیل شد و هر روز که می‌گذرد ثمرات بیشتری را شامل حال ملت ایران و امت اسلامی می‌کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به فراگیری و اطمینان بخش بودن بسیج برای ملت ایران، گفت: در رأس این مجموعه انقلابی، رهبر معظم انقلاب و در بدنه آن، آحاد مردم کشور حضور دارند و بسیج فراتر از جریانات سیاسی و حزبی و گروهی، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و خدمت بی منت به مردم را پیگیری می‌کند و باعث اطمینان خاطر مردم است همچنان که با حضور و نظارت در بازار باعث ایجاد آرامش در بازار شد.

رئیسی تلاش برای تقویت مأموریت‌های بسیج در مسیر رفع مشکلات مردم را ضروری دانست و گفت: جریانات معاند به‌دنبال انحراف در فکر، اندیشه و عمل و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند، اما بسیج به عنوان سد محکم و استوار در مقابل این انحرافات قد علم کرده و نقشه‌ها و توطئه‌های فراوانی را خنثی کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: دشمن با برخورداری از پول، قدرت و رسانه به دنبال ریزش در مجموعه نیروهای انقلاب و ایجاد تغییر در سبک زندگی و اخلاقیات مردم است، اما چون رویش و گستردگی مأموریت‌های بسیج زیاد است، همواره با شکست مواجه شده‌اند.

رئیس‌جمهور بسیج را از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت کشور دانست و گفت: جریان فراگیر بسیج به واسطه مسئولیت‌پذیری و خطر پذیر بودن و حضور در صحنه، به رمز صیانت از نظام اسلامی تبدیل شده است.

رئیسی برنامه‌ها و اقدامات بسیج در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، فناوری، اقتصاد مقاومتی و به‌ویژه عمران و سازندگی در مناطق محروم را راهکارهایی ارزشمند برای رفع مشکلات مردم دانست و گفت: دولت مصمم است از ظرفیت بسیج برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم استفاده کند. رئیس‌جمهور تلاش و برنامه ریزی برای احیا و تقویت روحیه امید و اعتماد در بین مردم را حائز اهمیت دانست و گفت: راهبرد دشمن ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه است و در این شرایط لازم است تمام ظرفیت‌های نظام در کنار هم قرار بگیرند تا با ایجاد تحول در زندگی مردم و رفع مشکلات کشور، مردم را به آینده امیدوار کنند و در این زمینه دولت با همه توان آماده حمایت و پشتیبانی است.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این دیدار با قدردانی از روحیه بسیجی و خدمت رسانی رئیس‌جمهور و مجموعه دولت، گزارشی از برنامه‌ها، اقدامات و سند راهبردی بسیج که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، تدوین شده است، ارائه کرد.

اولین اخراجی کابینه؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشانه مثبت از سیاست اقتصادی دولت سرعت افزایش تورم کند شد» به بررسی تغییر ریل سیاستگذاری اقتصادی در دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم را با انبوهی از مشکلات تحویل گرفت که فقط ذکر نام این بحران‌ها یک گزارش مجزا می‌طلبد. اما آنچه در این گزارش مورد توجه قرار می‌گیرد، یکی از مؤلفه‌های کلیدی اقتصاد است که به طور مستقیم در زندگی آحاد جامعه ملموس است.

تورم، موضوعی است که همه دولت‌ها با آن دست به‌گریبان بوده‌اند ولی عملکرد هر دولت در برخورد با این موضوع متفاوت بوده است. حسن روحانی که قبل از سال ۹۲، معیار تورم را جیب مردم و کلیدش را عامل گشایش مشکلات عنوان می‌کرد، پس از هشت سال اقتصادی را به رئیسی تحویل داد که تورمش در آستانه انفجار قرار گرفته بود.

آمارها تکان دهنده بود؛ قیمت برخی اقلام اساسی سفره مردم در حدفاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بیش از ۸۰۰ درصد هم افزایش یافت. این وضعیت درباره دارایی‌هایی مانند ملک، خودرو، طلا و ارز هم صادق بوده است.

تورم‌های سالانه و ماهانه هم در دولت قبل کم سابقه و در برخی موارد بی‌سابقه بود. تورم ماهیانه از مرداد ماه امسال بالای ۴۵ درصد قرار گرفت و در شهریور عدد ۴۵.۸ درصد را ثبت کرد.

البته این اعداد مربوط به گزارش‌های مرکز آمار است، در حالی که آمار به دست آمده از بانک مرکزی وضعیت تکان‌دهنده‌تری را ترسیم می‌کند. هر چند بانک مرکزی دیگر تصمیم به انتشار آمار تورم ندارد، اما آنطور که «نود اقتصادی» کسب اطلاع نموده، «در حالی که مرکز آمار نرخ تورم شهریور ماه امسال را ۴۵.۸ درصد اعلام کرده بود، بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم در این ماه ۵۹.۳ درصد بوده است. بدین ترتیب نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی نزدیک به ۱۳.۵ درصد بالاتر از نرخ تورم مرکز آمار است»!

تغییر فرمان چالش اصلی دولت در آغاز کار -که البته تا مدت‌ها با آن دست به‌گریبان خواهد بود- کسری ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰ است که متأسفانه بخشی از این کسری برای سال‌های آینده هم نهادینه می‌شود.‌

اولین اخراجی کابینه؟

کد خبر 537559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.