جایگاه مناسب طب ریه اصفهان در سطح کشور

فوق تخصص ریه در خصوص ظرفیت‌های علمی در زمینه درمان بیماری‌های ریه، چالش‌ها و چشم‌انداز این تخصص در اصفهان توضیحاتی ارائه داد.

زهره نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ظرفیت‌های علمی اصفهان در زمینه درمان بیماری‌های ریه، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به شیوع آلودگی‌های تنفسی در اصفهان و بیماری کووید _۱۹ نقش متخصصان ریه در سلامت افراد برجسته و پررنگ‌تر شده است و متخصصان ریه در بهبود بیماران کرونا بسیار تأثیرگذار بوده و هستند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان حدود ۲۰ پزشک فوق تخصص ریه بزرگسالان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: تاکنون همایش‌های بسیاری در مورد درمان بیماری‌های مختلف ریوی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه، پنومونی و … برگزار شده است تا درمان بیماری‌های ریه بررسی شود.

فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه جایگاه طب ریه در استان اصفهان در حال پیشرفت است، خاطرنشان کرد:، اصفهان در دو مرکز دانشگاهی الزهرا و خورشید اقدامات فوق تخصصی در زمینه رشته ریه مانند برونکوسکوپی، تست خواب، ورزش قلبی ریوی و توانبخشی را ارائه می‌دهد و توانایی‌های مؤثری در این خصوص دارد.

چاپ مقالات متخصصان اصفهانی در مجلات معتبر دنیا

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ تست ورزش قلب ریوی برای اولین بار در استان اصفهان راه‌اندازی شد، افزود: مقاله‌های علمی و بین دانشگاهی بسیار خوب و مفیدی از اساتید خبره استان اصفهان در زمینه ریه در مجلات بسیار معتبر دنیا چاپ شده و اصفهان از نظر توزیع علم بین دانشگاه‌های کشور پیشرفته چشمگیری داشته است، همچنین مقالات در زمینه طب ریه بیشتر کاربردی است و از نتایج مقالات در درمان و بهبودی بیماران بهره گرفته می‌شود.

نادری اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه اصفهان برای سومین سال پی‌درپی در رشته فوق تخصصی ریه دانشجو پذیرش می‌کند و تاکنون دو دوره از دانشجویان فوق تخصص ریه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارغ‌التحصیل شدند، همچنین با توجه به اینکه اصفهان ریفرال بیماران تنفسی از استان‌های مجاور است، لازم است تجهیزات پزشکی در این زمینه کامل و به روز باشد تا بتوان پاسخگوی درمان بیماران باشیم.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در خصوص طب ریه وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس بسیاری از رشته‌های دیگر ممکن که با تخصص ریه همپوشانی داشته باشد و بسیاری از متخصصان رشته‌های دیگر برای بیماران اقدام به تجویز اسپری و سایر داروهای غیرمرتبط کنند که این موضوع علاوه‌بر بار اقتصادی که ممکن است به دنبال داشته باشد، باعث کمبود داروهای مربوط به بیماران ریوی که واقعاً به آن داروها نیاز اساسی دارند، شود. بیماران مبتلا به آسم برای تهیه داروهای مورد نیاز خود دچار مشکل هستند، لازم است این موضوع بررسی شود تا چالش‌های بیشتری را شاهد نباشیم.

فوق تخصص ریه تاکید کرد: امیدوارم جایگاه رشته و تخصص ریه روز به روز در اصفهان بهتر شود و با پیشرفت هر چه بیشتر این رشته بیماران بتوانند از آخرین امکانات روز دنیا در رشته ریه در شهر اصفهان بهره‌مند شوند.

کد خبر 537509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.