زاون قوکاسیان، احیاگر سینمای اصفهان

مراسم آغاز به کار فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان همراه با یادی از فیلمساز فقید «زاون قوکاسیان» در سالن سینما سوره حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «زاون قوکاسیان» مستند ساز، منتقد و مدرس ایرانی ارمنی تباری بود که سینمای ایران به خصوص سینمای اصفهان مدیون تلاش‌های او در راه ترویج فرهنگ و هنر است. با آغاز به کار دوباره خانه فیلم حوزه هنری پس از دوران فعالیت قوکاسیان، این مراسم روز سه‌شنبه _دوم آذرماه_ به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان و با یادی از این استاد بزرگ و معرفی آثار وی در سالن سوره حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.

قوکاسیان عشق فیلم بود

در ابتدای این مراسم، سرپرست حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: سال‌ها پیش پدرم و استاد قوکاسیان با هم، هم محله‌ای و دوست بودند. پدرم از آن موقع تعریف می‌کرد که زاون قوکاسیان از همان موقع عاشق فیلم بوده است.

احمد نوری با اشاره به آغاز فعالیت فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان، ادامه داد: جلسه اول، پیش مقدمه شروع دوره جدید فعالیت فیلم‌خانه است و ما در واحد هنرهای تصویری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هر روز متناسب با فضای فیلم برنامه‌ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: روزهای شنبه نمایش فیلم کودک را شروع کردیم که بعد از شروع مدارس و کرونا عقب ماند و انشاالله دوباره از سر گرفته خواهد شد، همچنین روزهای یک‌شنبه فیلم کوتاه، دوشنبه‌ها مستند، سه شنبه‌ها فیلم‌خانه و چهارشنبه‌ها انیمیشن را پخش خواهیم کرد.

رئیس حوزه هنری استان بابیان اینکه افزود: پخش انیمیشن از تابستان شروع شده است و هفته انیمیشن در اصفهان نیز هفته خوب و مفیدی بود و هنرمندان این رشته نیز از برنامه‌ها استقبال کردند.

وی از تمام هنرمندان برای شرکت در برنامه‌های حوزه هنری استان دعوت کرده و گفت: امیدوارم بتوانیم در فضای تولید، فعالیت حرفه‌ای‌تری داشته باشیم.

از قوکاسیان، فراوان آموختم...

همچنین شهردار منطقه یک اصفهان اظهار کرد: زمانی که مدیریت تالار هنر اصفهان را بر عهده داشتم، توفیق بر این شد که خدمت قوکاسیان باشم و چیزهای فراوانی از ایشان یاد گرفتم و شاید حتی روزی برسد این خاطرات را به نگارش در بیاورم.

میثم بکتاشیان با بیان اینکه بیش‌ترین فعالیت ایشان در اواخر عمر خود با نهادهای فرهنگی در تالار هنر اصفهان بود، افزود: برای اولین بار در دبیرخانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بنا بود از فیلمسازان اصفهان دعوت شود و آنها به تولید فیلم بپردازند که دوره اول پانصد میلیون تومان هزینه برای این کار گذاشته شد و این دبیرخانه در تالار هنر شکل گرفت. بخشی از جلسات این دبیرخانه در ماه رمضان برگزار شد و قوکاسیان با وجود تفاوت عقیدتی با ما هیچ‌گاه حاضر نمی‌شد تا زمان افطار به احترام جمع غذایی بخورد.

موزه‌ای برای نمایش آثار زاون

مدیر پیشین تالار هنر اصفهان با اشاره به تقدیر از زاون قوکاسیان در هشتمین دوره جشنواره سینما حقیقت، تصریح کرد: در این دوره از جشنواره که در تهران برگزار شد، بزرگداشت سینماگران مستند اصفهان در کشور رقم خورد و در این رویداد از سینماگران فیلم‌های مستند از جمله استاد قوکاسیان تقدیر به عمل آمد. این اتفاق منجر به این شد که برای اولین بار جشنواره فیلم مستند را در اصفهان برگزار کنیم که برگزاری، بستن بولتن خبری و ویژه نامه این جشنواره نیز به عهده زاون قوکاسیان بود.

بکتاشیان اضافه کرد که قرار است موزه‌ای ساخته شده و آثار استاد قوکاسیان در آن نمایش داده شود.

به گزارش ایمنا، با آغاز فعالیت فیلم‌خانه حوزه هنری استان اصفهان، از سه شنبه هفته آینده فیلم‌هایی در مضمون اقتباس ادبی، فصل دوم شهر و سینما، فصل سوم تاریخ سینما و فصل چهارم روانشناسی سینما در سینمای سوره حوزه هنری استان بر روی پرده خواهد رفت و از کارشناسان مربوطه برای تحلیل فیلم دعوت خواهد شد. پس از آن، پوستر نشست‌های تحلیل فیلم‌های برگزیده ایران و جهان به نمایش درآمده و با امضای اهالی فرهنگ و هنر به یادگار خواهد ماند.

کد خبر 537489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.