اساس پرداخت یارانه در ایران اشتباه است

یک کارشناس اقتصادی گفت: یارانه‌هایی که دولت به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص می‌دهد ماهیت اشتباهی دارد، اگر در کالاهایی همچون سیمان و فولاد دولت نقشی ایفا نکند و هزینه این شرکت‌ها آزاد باشد و قیمت‌گذاری نهایی بر اساس اصل رقابت انجام شود، در مجموع و بلند مدت به نفع اقتصاد عمل کند.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر گاه کالایی در کشور با حمایت مستقیم یا غیر مستقیم دولت تولید شود و دولت در تولید آن نقش داشته باشد دولت می‌تواند برای تعیین قیمت آن هم اظهار نظر کند. در فضای اقتصاد آزاد که نقش دولت در تولید کالاها حداقلی است، اقتصاد دستوری جایگاهی ندارد.

وی افزود: در دنیا اکنون اقتصاد مختلط جاری است و حتی اقتصاد آمریکا هم کاملاً آزاد نیست، منطق اقتصادی ثابت می‌کند هر کالایی که امکان تولید آن از طریق بخش خصوصی وجود ندارد، دولت مستقیماً برای تولید آن اقدام کرده و می‌تواند قیمت آن را هم تعیین کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به عنوان نمونه برای تولید کالاهایی همچون دستمال کاغذی و یا پفک نمکی، بخش خصوصی ورود کرده و نیازی به ورود دولت نیست، تعدد تولید کننده‌ها منجر به رقابت بین آن‌ها و تعیین قیمت می‌شود. قیمت‌گذاری عموماً زمان‌هایی که انحصار در تولید کالایی به وجود آید مطرح می‌شود.

مهرپور اضافه کرد: بزرگراه‌ها در همه جای دنیا توسط بخش دولتی ساخته شده و قیمت‌گذاری مشخصی هم دارد زیرا سازنده اصلی این کالا دولت بوده و بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد، دولت برای ساخت این نوع از کالاها اقدام می‌کند تا منافع عمومی را تأمین کند.

وی ادامه داد: دولت موظف است برخی از نیازهای اقتصاد همچون درمان و آموزش را فراهم کند و در کشور ما حتی بیمارستان‌های خصوصی هم با حمایت دولتی شکل گرفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در آمریکا هم شورایی همچون شورای رقابت ایران تأسیس شده تا از انحصار جلوگیری کند، قیمت‌گذاری دستوری صرفاً متعلق به اقتصادهای سوسیالیستی نبوده است و با توجه به نقش دولت‌ها در اقتصاد انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ایران دولت معتقد است به دلیل پرداخت یارانه در ارائه حامل‌های انرژی رایگان می‌تواند در قیمت‌گذاری کالاهایی همچون سیمان و فولاد دخالت کرده تا بازار داخلی را تنظیم کند اما عموماً این کار به ضرر اقتصاد تمام شده است.

مهرپور اضافه کرد: یارانه‌هایی که دولت به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص می‌دهد ماهیت اشتباهی دارد، اگر در کالاهایی همچون سیمان و فولاد که تولید کننده کافی در کشور برای آن وجود دارد، دولت نقشی ایفا نکند و هزینه این شرکت‌ها آزاد باشد و قیمت‌گذاری نهایی بر اساس اصل رقابت انجام شود، در مجموع و در بلندمدت به نفع اقتصاد عمل کند.

وی ادامه داد: اکنون دولت به واسطه پرداخت یارانه انرژی در قیمت‌گذاری کالاهایی همچون فولاد و سیمان دخالت می‌کند و نقش آن در مسکن را بهانه می‌کند که منجر به کاهش تولید می‌شود. نظام یارانه دهی این بخش باید اصلاح شود، روند فعلی نه تنها به نفع مردم بلکه به نفع بنگاه‌های اقتصادی هم نخواهد بود.

کد خبر 537111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.