آمادگی شهرداری برای احیای چوگان در اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه چوگان به هویت اصفهان باز می‌گردد، گفت: شهرداری آمادگی دارد تا در جهت احیا و فرهنگ‌سازی این ورزش با هیئت چوگان استان همکاری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در دیدار با رئیس هیئت چوگان اصفهان اظهار کرد: چوگان از جمله عناصری است که به هویت اصفهان باز می‌گردد و باید مورد صیانت قرار گیرد.

وی افزود: اینکه هیئت چوگان به صورت تشکل خودجوش مردمی پای کار ایستاده، قابل ستایش است، زیرا گاهی فرد به اقتضای مسئولیتی که بر عهده دارد، اقدامی را انجام می‌دهد، هر چند آن هم ارزشمند است، اما اینکه به عنوان تشکل خودجوش پای این کار ایستادید، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: متعهدیم هر کاری توسط مردم آغاز می‌شود و به نفع آنها و هویت شهر باشد را حمایت کرده و به عنوان تسهیل‌گر و پشتیبان در کنارشان قرار گیریم.

وی با اشاره به ضرورت گرامیداشت ۱۶ آذر روزی که چوگان به نام کشورمان به ثبت جهانی رسید، اظهار امیدواری کرد: مراسمی با کیفیت مناسب و در شأن شهر اصفهان برگزار شود، شهرداری نیز درصدد است تا نشانه‌های و نمادهای چوگان را از طریق دیوارنگاره به نمایش بگذارد تا شهروندان و گردشگران با این ورزش بیشتر آشنا شوند.

قاسم‌زاده با اعلام آمادگی نسبت به هر گونه همکاری با هیئت چوگان، گفت: مشتاق هستیم در راستای پررنگ کردن هر آنچه به هویت شهر اصفهان باز می‌گردد، گام‌های استوارتری برداریم.

خاستگاه چوگان ایران و اصفهان است

حسین جعفری، رئیس هیئت چوگان استان اصفهان نیز با ارائه توضیحاتی درباره ثبت جهانی این ورزش گفت: بر اساس مدارک و مستنداتی که به سازمان یونسکو ارائه شد در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۹۶ ورزش چوگان به‌نام ایران به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بر احیای چوگان که بخشی از فرهنگی غنی ایرانی است تاکید بسیار دارند، افزود: در این راستا به دنبال احیای چوگان از سال ۱۳۹۳ و همزمان با جشنواره میراث ناملموس پس از یک قرن، یک دوره مسابقات چهارجانبه با عنوان جام ولایت در اصفهان برگزار شد و به‌طور رسمی اصفهان فعالیت خود را در چوگان آغاز کرد.

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان ادامه داد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا مسابقات چوگان را در قالب برنامه‌های مختلف همچون نوروزگاه، روز اصفهان، هفته دفاع مقدس و هفته بسیج در میدان امام (ره) برگزار می‌کردیم، حتی توانستیم که بازی چوگان را در شهرستان‌های اصفهان همچون نجف‌آباد، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، برخوار، لنجان و مبارکه فعال کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: با همکاری شهرداری اصفهان می‌توانیم در راستای احیای چوگان و فرهنگ سازی در این زمینه در میدان امام (ره) و در مناطق مختلف شهر اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: ویژه برنامه‌های مختلفی نیز همزمان با روز ۱۶ آذر پیش‌بینی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسابقات چهارجانبه با عنوان جام ولایت در اصفهان و برگزاری شب شعر اشاره کرد.

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان تاکید کرد: قدمت چوگان به حدود سه هزار سال قبل برمی‌گردد، نقوش صنایع دستی و مستندات به دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد خاستگاه چوگان ایران و اصفهان بوده است، بنابراین می‌توان با کمک هنرمندان شهر در جهت احیای چوگان قدم برداریم.

کد خبر 537048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.