سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مرگ و میر ناشی از آلودگی، اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه، طرح اتهامات جدید علیه روحانی در مجلس، جلسه کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و فروش اوراق در دولت دوازدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفر گروسی گره‌گشای تار و پود برجام؟» به بررسی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پرداخت و نوشت: کشورمان روز دوشنبه مهمانی را میزبانی می‌کند که روز پس از آن در راستای تسهیل در باز شدن گره یا گره‌های ایجاد شده در روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز دوشنبه یکم آذرماه و در آستانه نشست روز سوم آذر شورای حکام این آژانس برای دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان راهی ایران خواهد شد که این سفر بر نتیجه این نشست و نتیجه این نشست نیز بر دور جدید مذاکرات وین در هشتم آذرماه تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل آژانس که در شهریورماه و برای اولین بار در دولت سیزدهم به ایران سفر کرده و با رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرده بود، پیش و پس از آن دیدار در اظهاراتی خواستار دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری کشورمان شد؛ خواسته‌ای که نیمی از آن در سفر پیش رو محقق می‌شود.

محمدرضا غایبی، سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در وین، چهارشنبه هفته گذشته هدف سفر گروسی به تهران را گفت‌وگو در خصوص «بررسی وضعیت همکاری‌های فیمابین ایران و آژانس» عنوان کرد. همکاری‌هایی که از اردیبهشت سال ۹۸ و با ارائه ۸ گزارش فصلی در خصوص میزان پایبندی ایران به برجام، فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است.

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حالا آلودگی هوا به‌جای کرونا» به بررسی مرگ و میر ناشی از آلودگی پرداخت و نوشت: این روزها با آغاز فصل سرما و نگرانی‌ها درخصوص تأمین انرژی صنایع، آلودگی هوا بار دیگر در شهرهای صنعتی و غیرصنعتی افزایش یافته است. مثلاً آلودگی هوای اصفهان از مرز ۲۰۰ عبور کرده و ۱۸ ایستگاه کیفیت هوای تهران نشان از وضعیت قرمز می‌دهند. اورژانس تهران به شهروندان و گروه‌های در معرض خطر همچون سالمندان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قبلی و عروقی توصیه کرده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و تا حد امکان در خانه بمانند. تعداد روزهای فراتر از حد مجاز از ابتدای سال جاری ۵۳ روز بوده که در مدت مشابه سال گذشته این آمار برابر با ۶۲ روز گزارش شد. بنابراین در مجموع کیفیت هوا در سال جاری تا کنون مطلوب‌تر از سال قبل بوده است.» در شرایطی آسمان شهرهای کشور که بارندگی در آنها رخ نداده، خاکستری است که کشور با کمبود گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع روبه‌رو شده است.

ابلاغ محدودیت تحویل سوخت به صنایع در کلان شهرهای کشور، باعث شده است که پزشکان و فعالان محیط زیست نسبت به استفاده دوباره از سوخت آلاینده مازوت هشدار دهند. اکنون خبرها حاکی از آن است که مصرف سوخت مازوت در برخی نیروگاه‌ها و صنایع فلزی و صنعت سیمان آغاز شده و با وجود اخبار پلمب برخی از صنایع آلاینده، اما مشغول به‌کار هستند. همین اقدام صنایع، بار دیگر آلودگی هوا در کلان شهرها را در شرایط اضطرار و بحران قرار داده است. غلظت آلاینده‌های هوا در تعدادی از شهرهای کشور تا ۱۰ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. عمده دلیل آلودگی هوا در کلانشهرها متوجه فعالیت‌های انسانی مثل ترافیک و حمل و نقل درون شهری و فعالیت صنایع و کارخانجات و کارگاه‌ها است. همین امر باعث شده است که هر ساله میزان آلودگی هوا افزایش پیدا کند و تعداد روزهای پاک در شهرها به تعداد انگشتان دست یعنی ۱۰ روز هم نرسد.

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۹ سیلی به یاد ماندنی به امریکایی‌ها نواخته‌ایم» به بررسی اظهارات سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران پرداخت و نوشت: فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته که تاکنون ۹ نفر از نیروهای این نیروی سپاه در نبرد مستقیم با ایالات متحده در خلیج‌فارس به شهادت رسیده و البته در ازای آن، ۹ سیلی به یاد ماندنی به امریکایی‌ها نواخته‌ایم.
سردار دریادار پاسدار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خلیج‌فارس گفت که این مساله منجر به آن شده که امریکایی‌ها چشم طمع به منابع عظیم این منطقه داشته باشند و نیروی دریایی سپاه دوشادوش هم‌رزمان نیروی دریایی ارتش توانسته‌اند به خوبی از منابع و منافع جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس و دریای عمان محافظت کنند.

سردار تنگسیری با بیان اینکه «در نیروی دریایی سپاه برای دفاع از حریم کشور عزیزمان در خلیج‌فارس تاکنون ۹ شهید در نبردهای مستقیم با امریکایی‌ها تقدیم نظام اسلامی کرده‌ایم»، تاکید کرد: «البته در درگیری‌هایی که با امریکایی‌ها داشتیم که برخی از آنها بنا بر ملاحظاتی تاکنون رسانه‌ای نشده است.

ما به ازای ۹ شهید تقدیمی در نبرد مستقیم با امریکایی‌ها، توانستیم با لطف خدای متعال، ۹ سیلی به یاد ماندنی به آنها بزنیم و آنها امروز به خوبی به سیادت جمهوری اسلامی در عرصه دریایی متوجه شده‌اند.»

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور سابق متهم به اخلال در بورس» به بررسی طرح اتهامات جدید علیه روحانی در مجلس پرداخت و نوشت: احتمال رسیدگی به دو پرونده شکایت مجلس از روحانی رئیس‌جمهوری پیشین به قوه قضائیه خبری بود که دیروز نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از آن خبر داد و گفت اتهامات جدید روحانی اخلال در بورس و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است. تشکیل پرونده‌های مکرر برای دولت قبل، یکی از دستاوردهای مجلس انقلابی است که همه تلاشش را برای تسویه‌حساب سیاسی با روحانی به کار بسته و هفته‌ای نیست که خبر از یک شکایت جدید به گوش نرسد. این بار هم موضوع مداخلات ارزی و سقوط بورس بهانه تشکیل پرونده شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس گفته است مستنداتی در دست داریم که رئیس‌جمهور وقت رفتار مجرمانه در بورس و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام داده است؛ به همین منظور برای بررسی و پیگیری، مستندات را به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم. سخنان نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات و نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰، ماحصل گفت‌وشنود اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس قوه قضائیه در جلسه اخیرشان است که او توضیح داده فقط ماجرا پیگیری پرونده روحانی نبوده و پرونده زنگنه نیز دوباره مطرح شده است.

او گفته است: در این دیدار پیشنهاد دادیم تا جناب اژه‌ای یک شعبه ویژه را بابت رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ افتتاح کند. اگر این شعبه شکل بگیرد طبیعتاً روند پیگیری پرونده‌ها بهتر خواهد شد. در آن جلسه مسائلی که خدمت آقای اژه‌ای مطرح کردم به شکایت‌های رسمی از رئیس دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شد، البته از روحانی شکایت‌های متعددی شده است، ولی دو مورد آن را پیگیری کردیم.

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فراخوان وزارت خارجه برای بازگشت ایرانیان به وطن» به بررسی جلسه کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور پرداخت و نوشت: دولت و دستگاه قضائی چنان که رؤسای این دو قوه اعلام کرده‌اند، عزمی جزم برای حل مشکل دستگیری ایرانیان در بدو ورود به ایران دارند. این عزم جزم البته نیاز دارد که در عمل دیده شود. شهروندان عادی ایران، برای بازگشت به کشور شاید راحت مشکل‌شان حل شود، اما این میان کسانی از افراد سیاسی یا خواننده و بازیگر هستند که خود تمایل به بازگشت دارند، و در عین حال، اینجا با پرونده سیاسی، امنیتی یا فرهنگی مواجه خواهند شد. با آنان چه باید کرد؟ شاید اصل مسئله ممنوع الورودی اینجاست.

روز گذشته جلسه کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه برگزار شد و او در این جلسه تضمین داد که ایرانیان خارج از کشور، برای ورود به ایران مشکلی نداشته باشند: «اگر مشکلی پیش آمد ما در وزارت خارجه مسئول هستیم».

وزیرخارجه در این نشست گفت «ممکن است این نگرانی در بین برخی از ایرانیان در خارج از کشور وجود داشته باشد که در هنگام ورود به کشور در فرودگاه دچار مشکل شوند، در این چارچوب سامانه‌ای در وزارت خارجه از حدود یک هفته دیگر بارگذاری می‌شود که به این افراد در این زمینه راهنمایی می‌دهد و اعلام می‌کند که شما هیچ مشکلی برای ورود و برگشت ندارید و اگر مشکلی پیش آمد وزارت خارجه مسئول است و ما این مسئله را تضمین می‌کنیم.»

آنچه امیرعبداللهیان مطرح کرده، ذیل یک موضوع کلی طرح شده و آن تلاش برای رفع ایران‌هراسی از ایرانیان مقیم خارج از کشور است. آنچه تاکنون در موضوع «ایران هراسی» مورد نقد در داخل ایران قرار می‌گرفت، نمایش تصویری غیرواقعی از ایران در مقابل مردم دیگر کشورهای جهان است. روز گذشته، اما امیرعبداللهیان به موضوعی دیگر اشاره کرد و آن هراساندن خود ایرانیان از ایران است: «ایران هراسی در بین ایرانیان خودمان در خارج از کشور اکنون یک معضل است.»

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدهی ۵۳۵ هزار میلیارد تومانی اوراق؛ روحانی فروخت رئیسی باید بپردازد» به بررسی فروش اوراق در دولت دوازدهم پرداخت و نوشت: سید مسعود میرکاظمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند، دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است».

میرکاظمی پیش از این نیز درباره بدهی‌های گسترده‌ای که از دولت تدبیر و امید به جای مانده هشدار داده بود. از جمله در جریان جلسه غیرعلنی مجلس مورخ ۱۸ مهرماه گفت: دولت ماهانه باید ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق فروخته‌شده در دولت قبل پرداخت کند و جمع هزینه‌ای که باید بابت این موضوع تا سال ۱۴۰۴ پرداخت شود، ۵۲۳ هزار میلیارد تومان است.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز هم به نقل از آقای میرکاظمی به خبرگزاری فارس گفته بود: دولت قبل در شش ماهه نخست سال با فروش ۸۵ هزار میلیارد تومان اوراق و ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه هزینه‌های خود را تأمین کرده است و دولت فعلی باید ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق فروخته شده در دولت قبل پرداخت کند.

میرکاظمی عنوان کرد که ضرورت دارد مجموعه این موارد در تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که دولت یازدهم و دوازدهم دو هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته اما رشدی که در حوزه اقتصادی داشته ۴ دهم درصد بوده است.

سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟

کد خبر 537038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.