مجموعه کتاب‌های فرهنگ شهروندی رونمایی شد

آیین رونمایی از مجموعه ۲۱ جلدی «کنشگر شهروندی» و چهارجلد پایانی «فرهنگنامه بزرگ شهروندی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در این آئین که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی _یک‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه_ در کتابخانه عمومی ارشاد شهرداری منطقه هفت اصفهان برگزار شد، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: آن چیزی که در اداره توسعه فرهنگ شهروندی برای ما بسیامهم بوده این است که به عنوان یک اداره تخصصی و ویژه که موضوع آن یک موضوع تخصصی است مبنای آن را درست بگذاریم.

احمد رضایی بابیان اینکه تا زمانی که پژوهش کاربردی، عملیاتی و پژوهش مفید و مؤثر برای یک مدیر و برای یک اداره و برای یک شهر اتفاق نیفتد، اتفاقات بعدی رقم نخواهد خورد، افزود: از این رو ما در اداره توسعه شهروندی مبنا را بر این گذاشته‌ایم که مباحث موردنیاز را در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال (که آن را به دو قسمت اصلی تقسیم کرده‌ایم یکی مردمی است که شهروند هستند و از محصولات ما بهره مند خواهند شد و همچنین مدیرانی که قرار است با شهروندان ارتباط بگیرند و شهر را مدیریت کنند) ارائه کنیم.

وی بااشاره به کتاب‌های پژوهشی، مدیرخوان و شهروندان، گفت: کتاب‌های مدیرخوان تحت عنوان کتاب‌های طلایی در ۱۵ جلد، کتابهای فیروزه‌ای یعنی کتاب‌های پژوهشی برای افرادی که در حوزه مدیریت شهری استفاده می‌کنند پنج جلد است و کتاب‌های نقره‌ای برای مردم در ۱۰ جلد است، فرهنگنامه بزرگ شهروندی و کتابهای کودک و کتابهای کلاس شهر و دیگر کتاب‌های این اداره و درمجموع حدود ۹۳ کتاب در حوزه بزرگسال (مدیرخوان و مردم خوان) و ۱۰۳ کتاب در حوزه کودک تهیه شده و مجموعاً ۲۳۴ کتاب است که همگی مراحل قانونی خود را طی کرده و رونمایی خواهند شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی با اشاره به فرهنگنامه بزرگ شهروندی که ۱۶ جلد و ۱۸ موضوع را در بر می‌گیرد، ادامه داد: وقتی که ما به اداره توسعه شهروندی آمدیم احساس کردیم که طبقه‌ای به نام طبقه مؤثر داریم که مربیان، هنرمندان، معلمان، روحانیون و افرادی را شامل می‌شوند که با شهروندان ارتباط داشته و به پشتوانه‌ای نیاز دارند یعنی وقتی می‌خواهند مباحث ما را منتقل کنند به منبع نیاز دارند؛ بنابراین اتفاق سه ساله‌ای رخ داد و هدف گذاری کردیم و امروز پایان آن هدف است که بیاییم تمام آنها را به یک دسته بندی کاملاً مشخص آماده کنیم، درنتیجه این فرهنگنامه حاصل شد که ۱۶ جلد و ۱۸ موضوع را دربرمی گیرد و امروز چهار جلد پایانی آن همراه با کتاب کنشگری رونمایی خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند منتقد و مطالبه گری باشند اما شهروندی که منتقد، مطالبه‌گر، مشارکت کننده و مشارکت جو باشد یک فرد کنشگر است، اما ما چطور می‌توانیم این موضوع را در شهروندان برانگیزیم و زمینه‌ها را فراهم کنیم؟ این چیزی است که در ۲۱ جلد کتاب کنشگری دسته بندی و تقسیم شده است.

امروز شهروندان مدیران شهر هستند

در ادامه این برنامه، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: امروز ما بر سر خوانی هستیم که دوستان دیگر زحمت انداختن‌شان را کشیدند و اهل فن بهتر می‌دانند آثاری که امروز رونمایی می‌شود محصول چند سال تلاش است و باید از آقای دکتر عیدی، آقای رشیدی، آقای رضایی و همکارانشان در اداره شهروندی تشکر کنم که برای این مجموعه و مجموعه کتاب‌هایی که در کشور بی نظیر است تلاش زیادی داشته‌اند..

مجتبی شاهمرادی ادامه داد: اگر چهل یا پنجاه سال گذشته افرادی متولی شهرها بودند و شهروندان به تعبیری رهگذران و مصرف‌کنندگان خدمات شهری بودند، امروز شهروندان مدیران شهر هستند. تلاش امروز شهرهای جدید و نسل نو شهرها این است که شهروندان در تصمیم‌گیری و اجرا مشارکت داشته باشند. یکی از مواردی که این مشارکت اهمیت پیدا می‌کند در حوزه فرهنگ شهروندی است، امروز کسی در پارک‌های اصفهان برای بچه‌های ما سوت نمی‌زند یا مردم در بسیاری اوقات تذکر دهندگان هستند به ما خادمین خودشان در شهر یا کارمندان شهرداری و یا به دیگر شهروندانی که خواسته یا ناخواسته به اموال عمومی یا به خدمات شهری آسیب می‌زنند و همه این موارد به سبب تلاش‌ها برای توسعه فرهنگ شهروندی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم زمانی شهر ما به درستی شهر زندگی است که تک تک شهروندان تلاش کنند تا شهر بهتری را فراهم کنند، این تلاش می‌تواند در این حد باشد که ما در یک روز ماشین خود را بیرون نیاوریم تا هوا کمتر آلوده شود و یا زباله‌ای که در دستمان است را در جیبمان بگذاریم و حد بالای آن این است که به تک تک شئون شهری حساس باشیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با دعوت از همه شهروندان اصفهانی دعوت می‌کنم که به مدیریت شهری ورود کرده و به مدیریت جدید و شورای اسلامی شهر کمک کنند، افزود: رویکرد جدید شهری و شورای اسلامی شهر، رویکرد کاملاً مشارکت جویانه است و فکر می‌کنم مدلی که در شهرداری اجرا می‌شود مدل همگرایی شهری و اداره امور شهر بر مبنای خواست و روایت مردم شهر است که به گمانم چیزی است که در تداوم بحث‌های شهروندی در گذشته است.

شاهمرادی اضافه کرد: فکر می‌کنم تلاش‌هایی که امروز صورت گرفته است می‌تواند محتوا و دستمایه برای فعالیت‌های دیگر باشد. کسانی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند این را به خوبی حس می‌کنند که فقر محتوا خیلی اوقات باعث می‌شود که برنامه‌های بزرگ ما پوچ به نظر برسد و تشکر می‌کنم از جناب رضایی و همکارانشان که امروز ما به جرأت می‌توانیم بگوییم یک بانک اطلاعاتی، یک بسته راهنمایی خوب داریم که می‌تواند راهنما و راهگشای ما برای فعالیت‌های شهروندی باشد.

در ادامه این برنامه، آئین رونمایی از چهارجلد «فرهنگنامه بزرگ شهروندی» و ۲۱ جلد کتاب «کنشگری شهروندی» رونمایی شدند.

نمادسازی و عروسک‌سازی به‌عنوان زبان و سفیر فرهنگ

سپس رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سخن را با کلامی از امیرمومنان آغاز می‌کنم که فرمودند «هرکس با کتاب‌ها آرام بگیرد هیچ آرامشی را ازدست نداده است.» امیدواریم فرصت کنیم و در نعمت عمر این حدیث را آویزه گوشمان قرار دهیم و در حد و توان خود از ان استفاده کنیم.

مصطفی نباتی نژاد ادامه داد: به نظر من بحثی که عزیزان در عرصه مدیران شروع کردند نشان دهنده ورودشان به سطح فرهنگ حرفه‌ای است. اگر سه سطح فرهنگ فردی، عمومی و حرفه‌ای را تعریف کنیم این عزیزان خیلی نرم به سمت اعتلای فرهنگ حرفه‌ای آمده‌اند و اولین قشری را که درنظر گرفته‌اند مجموعه مدیران و کارگذاران و مسئولین است.

وی تصریح کرد: من استدعا دارم با مشارکت انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای، سایر اقشار را نیز توسعه دهند و دربرگیرند، افرادی که یک شهروند ناظر به شهروندی‌اش با آنها در تعامل است مانند پزشک، مهندس، وکیل، روحانیون و هر قشری که ناظر بر فرهنگ حرفه‌ای خود باید با ما تعاملی را داشته باشد. هر کدام از ما از جنبه حرفه‌ای و شغلی ممکن است در تعاملاتی که داریم شخصی را مورد آزار قرار دهیم و من پیشنهاد می‌کنم با مشارکت انجمن‌های صنفی و قشری تولید محتوا داشته باشید.

عضو محترم شورای اسلامی شهرستان افزود: در این سال‌ها بر روی برندسازی کمیته فرهنگ شهروندی خیلی خوب کار شده و عمده شهروندان اصفهان، مجموعه اداره توسعه فرهنگ شهروندی که قبل تر کمیته فرهنگ شهروندی نام داشت را می‌شناسند و امیدوارم به مشتری وفاداراش تبدیل شوند با ابتکاراتی که مجموعه می‌توانند انجام دهد، برای مثال اگر بشود این مجموعه یک پنل تخصصی شهروندی را در بر گیرد و درعین حال زبان ارتباط با شهروندان صرفاً سطح یک فرهیختگی مانند کتاب نباشد و اگر نمادسازی و عروسک سازی که بتواند زبان و سفیر فرهنگ باشد در این دوره پیگیری شود می‌تواند تأثیرگذار باشد و در بسیاری اوقات مردم از نمادهای این چنینی استقبال بیشتری کردند.

نباتی نژاد گفت: ما در زمان انتخابات شورای شهر درباره سه رویکرد صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم اگر مواردی به هر دلیلی از رویکرد کنار گذاشته شده درحالیکه اتفاقات خوبی بوده‌اند از رویکرد احیا استفاده کرده و مجدد آنها را برمی گردانیم. ابتکاراتی است که در نظام تعاملی با شهروندان از ذهن و فکر آنها در لحظه استفاده می‌کنیم که رویکرد دوم ما یعنی رویکرد ابداع نامیده می‌شود و نوآوری‌های است که در این دوره صورت می‌گیرد، مورد دیگر نیز بحث ارتقا است، اتفاقات خوب و مبارکی که تا کنون بوده و ما وظیفه داریم آنها را ارتقا دهیم و حتماً در ذهن دوستانمان در هیئت مدیره سازمان فرهنگی هم است که مسیر کمیته فرهنگ شهروندی به قوت خود ادامه و توسعه پیدا کند و انشالله خیر و برکت آن به همه شهروندان عزیزامان برسد.

کد خبر 537017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.